Aanbevolen
-
Nu iedereen de mogelijkheden én tekortkomingen van online onderwijs heeft ervaren groeit de behoefte aan reflectie en visievorming. Waar kan technologie écht bijdragen aan onderwijskwaliteit? En waar staat het belangrijke onderwijswaarden in de weg? Met verschillende initiatieven stimuleert de PO-Raad de dialoog over deze onderwerpen. Voor onderwijsprofessionals die hierover met elkaar in gesprek willen is er nu de online workshop Bloom.
-
Leraren die tijdens de scholensluiting dit voorjaar nog relatief weinig ICT in hebben gezet, hebben de grootste ambitie om dat in de toekomst meer te gaan doen. Dat was één van de conclusies in de eerste rapportage Monitor hybride onderwijs die 12 november is gepubliceerd. In de serie ‘De digitale sprong’ duiken we de komende maanden dieper in de data van de monitor.
-
Sommige ICT-vraagstukken zijn te groot om als individueel bestuur op te pakken. SIVON wil vraagmacht bundelen, zodat marktpartijen gehoor geven aan de wensen van scholen. Ook kunnen scholen binnen SIVON gezamenlijk hun ICT inkopen. Maar wat zijn redenen om lid te worden van SIVON? De PO-Raad sprak met Bert Groenewoud, bestuurder van stichting Talent.
-
Ben je bezig met een verbetertraject binnen je bestuur of school? Kijk dan eens op het nieuwe platform van de PO-Raad: www.samenslimmerpo.nl. Met kennis van experts, praktijkverhalen van onze leden en tools om aan de slag te gaan met de actuele vraagstukken in onze sector. Om ‘samen slimmer’ te worden en te leren van elkaar!
-
Hoe kun je ICT optimaal inzetten bij gepersonaliseerd leren? Op welke manier bevorder je de deskundigheid van leraren op het gebied van digitale geletterdheid? Leven dit soort vragen ook bij u? Volg dan deze negen scholen online. Zij delen dit jaar hun ervaringen en leermomenten via de nieuwe website: www.slimmerlerenmetict.nl.
-
De PO-Raad pleit voor meer gebruik van digitale leermiddelen in de klas en het aanleren van digitale vaardigheden door leerlingen én leerkrachten. Tegelijkertijd verzet ze zich tegen de steeds sterker wordende lobby van bedrijven en stichtingen om leren programmeren op de basisschool te verplichten. Hoe zit dat eigenlijk?
-
Basisscholen zetten steeds meer in op ICT. In veel gevallen volstaat de internetverbinding die de school heeft echter niet meer. De PO-Raad sprak met Ton ten Klooster, bovenschools ICT-coördinator bij HSN-scholen Nijkerk, over het belang van een goede internetverbinding voor het onderwijs. Een van de HSN-scholen, basisschool De Appelgaard in Nijkerk, is gedwongen om te werken via een ADSL-verbinding.
-
Naar schatting 900.000 leerlingen in het primair onderwijs dreigen de komende jaren de dupe te worden van gebrekkig internet op hun school. Duizenden leerlingen hebben daar nu al last van. Zij kunnen daardoor niet profiteren van modern en uitdagend onderwijs. De PO-Raad roept de Rijksoverheid, provincies en gemeenten op om hier samen met de scholen snel werk van te maken zodat alle scholen en hun leerlingen van snel en goed internet gebruik kunnen maken.
-
Ben je op zoek naar iemand die je verder kan helpen bij de toepassing van ICT in het onderwijs? Met een voorbeeld uit de praktijk, concrete tips of achtergrondinformatie?...
-
Meer doen met ICT in het onderwijs. De meeste scholen willen het. Maar hoe organiseer je dat? Op de conferentie Beter en Slimmer leren met ICT werden de deelnemers geïnspireerd om ermee aan de slag te gaan. ,,Ik geloof in kleine acties, niet in grote strategieën, in dingen die je mórgen al kunt doen.’’