Nieuws

Aanvragen aanvullende bekostiging asielzoekers en vreemdelingen mogelijk

Schoolorganisaties voor basis- en gespecialiseerd onderwijs kunnen vanaf 1 april 2025 opnieuw aanvullende bekostiging aanvragen voor leerlingen met een asiel- of vreemdelingenstatus. Vanaf 8 april 2025 stelt DUO een overzichtsbestand beschikbaar waarin staat welke leerlingen mogelijk in aanmerking komen voor aanvullende bekostiging. 

Elk schoolorganisatie ontvangt op 8 april a.s. via Mijn DUO een ZIP-bestand met het overzicht. Net als scholen of personen met een juiste toegangsrol bij DUO. De eerste inschrijfdatum op een Nederlandse basisschool bepaalt of een leerling op de lijst voorkomt. Wij adviseren scholen om de aanvullende bekostiging pas aan te vragen zodra zij het overzichtsbestand hebben ontvangen.  

Meer informatie over de aanvullende bekostiging 

De actuele bekostigingsbedragen per januari 2025 vind je op de website van LOWAN. Daarnaast heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een brochure opgesteld met details over de regeling, de aanvraagprocedure en de bekostigingsperiode. Hierin vind je ook meer informatie over het onderscheid tussen asielzoekers en overige vreemdelingen.  

Spreekuren LOWAN-PO en DUO 

LOWAN-PO organiseert samen met DUO digitale spreekuren. Hierin wordt de regeling uitgelegd en kun je vragen stellen. De spreekuren zijn op de volgende data:   

  • Dinsdag 8 april 2025 om 13:30 uur
  • Woensdag 9 april 2025 om 09:30 uur
  • Donderdag 10 april 2025 om 09:30 uur
  • Dinsdag 15 april 2025 om 09:30 uur 

Meld je aan voor een spreekuur 

leerlingen aan het leren in de klas

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten