Kennissymposium Oudervereniging Balans

Extern

Simpele klussen als kamer opruimen of schooltas inpakken lukken maar niet. Is dit kind lui of heeft hij problemen met de executieve functies?

Juist kinderen met ADHD, PDD-NOS, Asperger, MCDD, DCD, dyslexie of dyscalculie hebben hier vaak ook problemen mee. Hoe komt dat eigenlijk? En wat is eraan te doen? Deze vragen staan centraal op het landelijk kennissymposium van oudervereniging Balans dat plaatsvindt op vrijdag 27 september 2013 in Utrecht. Het symposiumthema is'Horen, zien & doen: waar wringt de schoen?'.

Op het symposium vertellen zes wetenschappers over het waarom, hoe & wat, onder sprankelende leiding van de bekende presentator en journalist Frénk van der Linden.

Sprekers

De sprekers zijn:

  • Diana Smidts, hoogleraar kinderneuropsychologie, is co-auteur van het boek 'Gedrag in uitvoering', over executieve functies bij kinderen en pubers. In dit boek legt ze uit waarom 't het ene kind wel en het andere kind niet lukt om zijn gedrag in goede banen te leiden. En welke rol emoties eigenlijk spelen bij gedrag.
  • Bram Orobio de Castro, hoogleraar ontwikkelingspsychologie, legt uit welke executieve functies een rol kunnen spelen bij antisociale gedragsproblemen en leerproblemen. Is overlap in verstoorde executieve functies een verklaring voor comorbiditeit.
  • Hilde Geurts, hoogleraar neuropsychologie, legt uit of we ons kunnen beperken tot een overzicht van stoornissen in de executieve functies, voor het verklaren van de problemen die de kinderen in onze doelgroep hebben in het dagelijks leven.
  • Saskia van der Oord, hoogleraar klinische psychologie, spreekt over kinderen die naast hun ontwikkelingsstoornis veel last hebben van angst en/of van boosheid. Hoe kun je als ouder handelen bij kinderen met dergelijke problemen, wanneer deze veroorzaakt worden door of samenhangen met problemen in het executief functioneren? En hebben interventies van de executieve functies een gunstig effect op angst en boosheid bij kinderen?
  • Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie. Hoe spelen (gebrekkige) executieve functies een rol bij leren en leerstoornissen. Heeft het trainen van executieve functies een gunstig effect op lees- en rekenprestaties.
  • Jelle Jolles, hoogleraar 'hersenen, gedrag en educatie', heeft het over 'een leven lang leren' en richt zich op de stelling 'een traag groeiende boom kan ook de hoogste worden'. Daarbij laat hij zien dat kinderen die als onder meer impulsief zijn weggezet later cum laude kunnen afstuderen en CEO worden. Of minister. Of prima functionerende huisman.

Wanneer? Vrijdag 27 september 2013

Hoe laat? 09.30-16.30 uur

Locatie? Beatrixtheater, Utrecht 

Doelgroep: Het kennissymposium van Balans is bestemd voor iedereen die meer wil weten over leren en gedrag bij kinderen op school, zoals ouders, leerkrachten en andere professionals. Accreditatie is aangevraagd bij NIP, NVO, VGCT en FGZP.


Kosten (inclusief koffie/thee en lunch):Leden (€/pp)Niet-leden
Ouders90175
Professionals (scholen/instellingen)175250

2013

  • vr
    27
    sep

    Kennissymposium Oudervereniging Balans

    09:30
    Georganiseerd door: 
    Extern