Leergemeenschap preventie van thuiszitten

2021

  • do
    18
    mrt

    Leergemeenschap preventie van thuiszitten

    13:00 - 15:30
    Online
    Georganiseerd door: 
    PO-Raad
    Interessant voor: 
    Bestuurders, Bovenschoolse staf, Leraren, Schoolleiders, Overig

    Locatie:

    Online
    Online

Op 18 maart vindt de tweede bijeenkomst plaats van de leergemeenschap preventie van thuiszitten plaats van het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO). Deelname aan de leergemeenschap is inmiddels gesloten. Je kunt je  wel opgeven om het plenaire online deel van de bijeenkomst bij te wonen.

Bijeenkomst 2: Succesvolle interventies en samenwerking tussen ouder, kind en school 

  • Voor wie? Medewerkers van samenwerkingsverbanden, scholen, gemeenten of jeugdhulp
  • Wanneer? Donderdag 18 maart 2021
  • Tijd: 13.00 – 15.30 uur

Tijdens de tweede bijeenkomst willen we aandacht besteden aan de volgende vragen van de deelnemers uit de leergemeenschap:

  • De relatie tussen ouders, kind / jongere en school: een goede basis / open houding en het juiste gesprek met elkaar.
  • Hoe kunnen we scholen – waar verzuim het eerste zichtbaar is – beter ondersteunen?
  • Hoe kunnen we betere gesprekken voeren met leerlingen en ouders?
  • Hoe signaleer je vroegtijdig en wat zijn passende interventies om thuiszitten te voorkomen?
  • Hoe kunnen mentoren op school tijdig signaleren wanneer er sprake is van verhoogd risico op thuiszitten en hoe kunnen ze hier op een juiste manier op reageren?

Programma

  • Welkom en actuele informatie
    • Voorbeelden rond afstandsonderwijs voor thuiszitters (Ouders&Onderwijs)
    • Gespreksleidraad leerlingen (SPO, NJi, NCJ, JongPIT, LAKS en Ingrado)
  • Leren van praktijkcasussen
    • Een oud-leerling (vo) vertelt over haar ervaringen als thuiszitter (geoorloofd verzuim) en de terugkeer naar onderwijs. Wat ging er goed? Wie maakte het verschil? Wat kon er anders?
    • Vanuit de regio Groningen (po en vo) worden casussen toegelicht. Een casus gaat over een po-leerling die deels is teruggekeerd richting onderwijs. In de beschrijving gaat het over het samenspel tussen ouders, leerling, school en jeugdhulp. Ook is er aandacht voor de bovenliggende vraag: wat kunnen we hiervan leren? Hoe kunnen we anders werken om dit soort situaties te voorkomen?
  • Ruimte voor het gesprek over de presentaties en de dilemma’s en vragen die aan bod zijn gekomen.
  • Reflectie op groepsgesprekken door JongPIT en Ouders&Onderwijs.

Een week voor de bijeenkomst wordt het definitieve programma, de link voor de bijeenkomst en de subgroep gedeeld.

Aanmelden voor het plenaire deel kan  via dit formulier.