Leerkring Regie op Onderwijskwaliteit voor beginnende bestuurders

2019

  • vr
    18
    okt

    Leerkring Regie op Onderwijskwaliteit voor beginnende bestuurders

    09:30 - 13:00
    Georganiseerd door: 
    Extern
    Interessant voor: 
    Bestuurders
  • ma
    18
    nov

    Leerkring Regie op Onderwijskwaliteit voor beginnende bestuurders

    09:30 - 13:00
    Georganiseerd door: 
    Extern
    Interessant voor: 
    Bestuurders
  • wo
    18
    dec

    Leerkring Regie op Onderwijskwaliteit voor beginnende bestuurders

    09:30 - 13:00
    Georganiseerd door: 
    Extern
    Interessant voor: 
    Bestuurders

2020

  • di
    11
    feb

    Leerkring Regie op Onderwijskwaliteit voor beginnende bestuurders

    09:30 - 13:00
    Georganiseerd door: 
    Extern
    Interessant voor: 
    Bestuurders
  • wo
    18
    mrt

    Leerkring Regie op Onderwijskwaliteit voor beginnende bestuurders

    09:30 - 13:00
    Georganiseerd door: 
    Extern
    Interessant voor: 
    Bestuurders

Doelgroep: Startende bestuurders PO; met 0 tot 2 jaar ervaring.
Doel: Deelnemers hebben aan het eind zicht op hun rol, hun taak en hun verantwoordelijkheid als bestuurder. Men weet wat er van hen verwacht wordt door mensen uit de eigen organisatie, van externe stakeholders en hoe daar handen en voeten aan te geven. Tevens hebben ze een netwerk opgebouwd van (startende) collega-bestuurders.
Begeleiding: De groep bestaat uit maximaal 15 personen. De sessie worden begeleid door bestuurlijke adviseurs met ervaring als bestuurder en toezichthouder. Eerste begeleider is Mark van der Pol, bij meer dan 8 deelnemers sluit Anna Schipper aan.

Programma

Het programma bestaat uit 6 bijeenkomsten van 2,5 uur, gedurende een periode van oktober – maart. Tijdens deze bijeenkomsten komen de volgende onderdelen aanbod:

  • De rol, de taak en de verantwoordelijkheid van een bestuurder; de verschillende beleidsterreinen; wat doet een bestuur en wat juist niet. Er is tevens aandacht voor de opdracht voor jouw als bestuurder, jouw eerste analyse en welke dilemma’s er spelen.
  • Governance en de code Goed Bestuur; de relatie tussen het bestuur, de intern toezichthouder, de GMR, de directeuren en andere stakeholders. Hoe zorg je voor een sterke van jouw organisatie ten opzichte van de wereld om je heen.
  • De jaarkalender van de bestuurder: routing van jaarrekening, bestuursverslag, bestuursformatieplan, jaarplannen en het strategisch beleidsplan.
  • Zicht en grip op onderwijskwaliteit: hoe geef je vorm aan (1) zicht en sturing, (2) kwaliteitscultuur en (3) verantwoording en dialoog. Over horizontale en verticale verantwoording en toezicht vanuit de inspectie en verantwoording en dialoog met anderestakeholders. En dit alles vanuit de ambitie van de eigen organisatie. Daarnaast is er aandacht voor de ‘blauwe’ kant van de zaak: wat dien je allemaal formeel vast te leggen en hoe zorg je ervoor dat de inhoud en het gedrag leidend is en niet de documenten. 
  • De laatste bijeenkomst gaat over de eigen strategische doelen en persoonlijke bestuursfilosofie. De afsluiting bestaat uit het samenpakken van het geleerde, de reflectie hierop en een presentatie hiervan.

Uitgangspunt is je eigen casus, kwestie of opdracht, zodat de theorie en het geleerde aansluit bij jouw praktijk en – indien van toepassing – direct kan worden toegepast. Tijdens de bijeenkomsten is altijd tijd om hier concreet aan te  werken.

Iedere bijeenkomst is er aandacht voor reflectie op de afgelopen periode en uitdagingen voor de  komende periode.

Data en locatie

  • Vrij 18 okt van 9.30 tot 13.00 uur
  • Ma 18 nov van 9.30 tot 13.00 uur
  • Woe 18 dec van 9.30 tot 13.00 uur
  • Don 16 jan van 9.30 tot 13.00 uur
  • Di 11 feb van 9.30 tot 13.00 uur
  • Woe 18 maart van 9.30 tot 13.00 uur,

De bijeenkomsten zijn inclusief lunch. We komen bij elkaar op een inspirerende locatie in Gelderland.

Aanmelden

Meedoen aan de leerkring? Meld je dan aan via dit aanmeldformulier.