Nieuws

Onderzoek Algemene Rekenkamer: Leraren verliezen één dag per week aan administratie

Een nieuw rapport van de Algemene Rekenkamer laat zien dat leraren in het primair onderwijs gemiddeld 6 tot 8 uur per week kwijt zijn aan administratieve handelingen. Die hoge regeldruk blijkt voor veel collega’s zelfs een reden om te overwegen het onderwijs te verlaten.

Administratie verdringt onderwijstijd

Leraren geven aan dat ze structureel tijd verliezen aan administratieve taken. Tijd die zij liever besteden aan het voorbereiden en geven van goed onderwijs. De balans is zoek. 

Freddy Weima, voorzitter van de PO-Raad: “We herkennen dit geluid en nemen het zeer serieus. Leraren zijn geen administrateurs. Het moet gaan om wat nodig is voor goed onderwijs, niet om wat afgevinkt moet worden.” 

Aanbevelingen: maak keuzes en geef richting

In het rapport doen de onderzoekers aanbevelingen aan verschillende partijen. De oproep aan de rijksoverheid en de Inspectie van het Onderwijs: ontwikkel een heldere leidraad waarin staat wat écht moet, wat niet hoeft en hoe administratieve processen eenvoudiger kunnen. Scholen en leraren zelf worden opgeroepen om kritisch te kijken naar hun eigen werkwijze en te kiezen voor wat aantoonbaar waarde toevoegt aan het onderwijs. 

De PO-Raad ondersteunt deze oproepen van harte, maar benadrukt dat veel administratieve lasten direct en indirect voortkomen uit landelijke regelgeving, subsidies en toezicht. 

“Wat ons zorgen baart,” zegt Weima, “is dat het demissionaire kabinet voornemens is om nieuwe wetten en regels in te voeren, die juist extra administratieve verplichtingen met zich meebrengen. En ook de tijdelijke subsidies van de afgelopen jaren hebben de regeldruk flink verhoogd. Omdat elke regeling apart verantwoord moet worden, stapelt de administratie zich op.” 

Tijd voor echte verlichting

Ondanks de toenemende signalen uit het veld, blijft het tot nu toe stil als het gaat om concrete voorstellen voor verlichting van de regeldruk. De PO-Raad roept dan ook op om hier nu echt prioriteit aan te geven. 

“We hebben tot op heden nog geen enkele maatregel gezien die de regeldruk daadwerkelijk verlaagt,” aldus Weima.

“Als we echt iets willen veranderen, moeten we durven vertrouwen op de professionaliteit in de sector. Zonder dat vertrouwen blijft de regeldruk groeien.”

Lerares schrijft wat op