Nieuws

Alv PO-Raad spreekt met staatssecretaris en maakt integriteitsafspraken

Op donderdag 14 november kwamen de leden van de PO-Raad bij elkaar voor de halfjaarlijkse algemene ledenvergadering. De schoolorganisaties spraken elkaar onder andere over Goed Worden, Goed Blijven, integriteit en bestuurlijke visitaties. 

Bij de start van de algemene ledenvergadering gingen de leden in gesprek met staatssecretaris Mariëlle Paul. Aan de orde kwamen onder andere de bezuinigingen in het onderwijs, structurele financiering en onderwijshuisvesting.

Herbenoeming voorzitter en benoeming vicevoorzitter

Freddy Weima wordt per 15 april 2025 benoemd voor een tweede termijn van vier jaar als voorzitter van de PO-Raad. Annet Dries treedt per 1 maart 2025 toe tot het Dagelijks Bestuur van de PO-Raad als vicevoorzitter.

Afspraken over integriteit

De alv heeft daarnaast afspraken gemaakt om mogelijke belangenverstrengeling te voorkomen en de verenigingsafspraken over integriteit aan te scherpen. 

Zo wordt de voorbeeld-integriteitscode aangepast om ten minste de combinatie uit te sluiten van bestuurs- of intern toezichtsfuncties met zakelijke belangen bij onderwijsadviesbureaus en andere dienstverleners die werkzaam zijn voor het primair onderwijs. Daarbij wordt wel een hardheidsclausule opgenomen, zodat in bijzondere situaties genoemde combinatie onder voorwaarden en voor beperkte tijd mogelijk blijft.

Ook wordt de Code Goed Bestuur aangescherpt om te verduidelijken dat bestuurders en toezichthouders jaarlijks alle nevenfuncties die mogelijk tot (schijnbaar) tegenstrijdige belangen bespreken, en maken waar nodig afspraken maken over de omgang hiermee. 

Goed Worden Goed Blijven, de Kwaliteitsagenda en verenigingsafspraken

De leden van de PO-Raad hebben daarnaast ingestemd met het onderbrengen van het programma Goed Worden, Goed Blijven in de vereniging. Ook is de kwaliteitstandaard voor bestuurlijke visitaties vastgesteld en hebben de leden goedkeuring gegeven op de opdracht voor herziening van de Code Goed Bestuur.

Verenigingszaken

Er zijn twee nieuwe leden van de Selectie- en Remuneratiecommissie benoemd: Freek ten Klooster van VCO Harderwijk-Hierden en Annemarie Trouw van Atlant Basisonderwijs. De begroting 2025 is goedgekeurd door de leden na een positief advies van de Auditcommissie.

Evenement

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten