Annet Dries: "Het is van essentieel belang dat we het over de inhoud blijven hebben"
De benoeming van Annet Dries als vicevoorzitter wordt op 14 november aan de algemene ledenvergadering voorgelegd. Wat spreekt haar aan in die rol? En waar wil zij zich voor inzetten?
Gefeliciteerd met je voordracht! Wat kan je vertellen over je loopbaan tot nu toe?
"Ik werk al mijn hele loopbaan in het primair onderwijs. Ik haalde mijn diploma bij de pabo Thomas More in Rotterdam en ben daarna telkens een stap doorgegroeid. Van leraar, naar adjunct-directeur, schoolleider en schoolbestuurder. Inmiddels werk ik alweer 8,5 jaar bij SIKO. Daarnaast ben ik sinds drie jaar lid van het algemeen bestuur van de PO-Raad en ben ik in de vereniging betrokken bij het bestuurlijk netwerk inspectietoezicht, de stuurgroep accreditatie en de verenigingscommissie Kwaliteit."
Welke reacties kreeg je op je voordracht?
“Vooral enthousiaste. Natuurlijk zijn er mensen die het jammer vinden dat ik SIKO ga verlaten, maar veel collega’s vinden het ook leuk dat ik hen landelijk ga vertegenwoordigen. Ik kreeg ook van collega-bestuurders en mensen van het bureau van de PO-Raad mooie reacties. Dat geeft vooralsnog een heel warm gevoel.”
Wat maakte dat je dacht ‘dit wil ik’ toen je de vacature voor vicevoorzitter zag?
"Ik zit nu al een tijdje in het algemeen bestuur en ben betrokken bij andere onderdelen van de vereniging. Ik vind het erg leuk om landelijk met de onderwerpen bezig te zijn. Tegelijkertijd besef ik dat het niet de makkelijkste tijd is om in te stappen met de grote uitdagingen in het primair onderwijs. Toch heb ik besloten dat ik liever meedoe en er iets aan probeer te doen, dan dat ik aan de zijlijn sta en er verdrietig van word.
Ik ben ook blij dat de PO-Raad een vicevoorzitter krijgt met een onderwijsprofiel. Dat heeft niets met mij als persoon te maken en het zegt ook niets over Freddy, maar ik denk dat het wel goed is voor de vereniging om iemand met veel praktijkervaring in het dagelijks bestuur te hebben."
Wat vind je zo leuk aan het primair onderwijs?
"Het mooiste vind ik dat je met de toekomst bezig bent. Met de basis. Onze kinderen zijn straks de nieuwe loodgieters, ministers, winkelmedewerkers en de slimmerds die op technologie dingen gaan verzinnen. Het onderwijs is wat dat betreft zo essentieel. Het is je toekomst. Het is je welvaart. Wie wil er nou niet in werken?!
Ik zou het daarom ook fijn vinden als er wat positiever over het onderwijs gesproken wordt. En over de hele linie: over leraren, schoolleiders, oop’ers, schoolbestuurders, mensen bij de inspectie en het bureau van de PO-Raad. Het is goed als we het beeld van onze gezamenlijke inzet een beetje kunnen kantelen.
We moeten zeker realistisch blijven: niet alles gaat goed, maar ik zou het mooi vinden als we uitstralen dat we samen voor deze sector staan en trots zijn op ons werk. Het primair onderwijs is de fundering van hoe we zijn. Laten we daar dan met z’n allen onze schouders onder zetten in plaats van elkaar te beoordelen of zelfs te veroordelen."
Wat is wat jou betreft de kracht van de PO-Raad als vereniging?
"De diversiteit tussen schoolorganisaties. Dat maakt het krachtig maar ook spannend. Ik zie in de loop der jaren ook een nieuwe lichting schoolbestuurders opstaan die betrokken en actief is bij de PO-Raad.
Het zou mooi zijn als we nog wat meer leden actief krijgen of in ieder geval betrokken krijgen. Dat kan op allerlei manieren. We kunnen niet van al die 900 leden vragen dat ze actief zijn, maar ze zijn allemaal betrokken bij het onderwijs en we moeten de komende jaren samen verder."
Waar maak je je nu zorgen over?
“Ik maak mij flink zorgen over het werkpakket van de schoolleiders. Het was al geen eenvoudige baan, maar er komt op dit moment alleen maar meer bij. Ze staan behoorlijk in de vuurlinie. We hebben het – terecht – vaak over de leraren, maar de schoolleider is echt de spil. Je ziet ook het verschil. Een goede schoolleider maakt een goede school en die doet daar de goede dingen in. Diegene krijgt alleen wel wat voor zijn kiezen met het lerarentekort, de polarisatie en de eisen die steeds hoger worden.
Ik denk dat we goed moeten samenwerken met de schoolleiders. Het is goed dat schoolbestuurders beseffen dat schoolleiders de mensen zijn die samen met hun teams echt het verschil maken. We moeten ze koesteren, helpen, steunen waar nodig en er voor ze zijn op allerlei vlakken.”
Wat neem je van al je onderwijservaring mee naar je vicevoorzitterschap?
"Ik houd mij altijd heel erg bezig met de onderwijskwaliteit. Dat is wel iets dat ik in mijn eigen organisatie altijd geprobeerd heb: om het echt altijd over onderwijs te hebben. Het lijkt heel logisch in onderwijsorganisaties, maar dat is hard werken.
We hebben heel snel het idee dat we het over randzaken moeten hebben. Die voeren dan ook heel snel de boventoon. Het gaat snel over het geld, de afspraken, de codes, de structuren, terwijl het van essentieel belang is dat we het over de inhoud blijven hebben. Het is ingewikkeld genoeg om kwaliteit te leveren. In deze tijd, met alles dat ons gebeurt, is het voor het onderwijs echt een opgave om de dingen goed te doen."