Nieuwe handreiking: Onderwijs organiseren in tijden van tekorten
Hoe kunnen schoolorganisaties oplossingen vinden voor het tekort aan leraren en schoolleiders? De nieuwe handreiking ‘Onderwijs organiseren in tijden van tekorten’ laat praktijkvoorbeelden en bouwstenen zien om onderwijs anders te organiseren en biedt een routekaart en tips om scholen te ondersteunen bij de uitdagingen.
Veel scholen zoeken zelf al naar oplossingen voor de tekorten aan leraren en schoolleiders. Bijvoorbeeld door alternatieve organisatiemodellen toe te passen, de inzet van vakprofessionals en ondersteunend personeel. Om scholen meer handvatten te bieden is het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs het gesprek over dit thema aangegaan. Die gesprekken hebben geleid tot de handreiking.
De praktijkvoorbeelden in de handreiking dienen niet als ‘best practices’, maar als inspiratie. Elke school staat voor unieke uitdagingen en heeft een eigen context. De kern van de handreiking is dat scholen met de bouwstenen hun eigen oplossingen ontwikkelen, passend bij hun eigen behoeften en mogelijkheden.
Laat het weten!
Is jouw school, bijvoorbeeld vanwege personeelstekorten, bezig met anders of slimmer organiseren? Denk aan flexibele onderwijstijden, inzet van anders bevoegde professionals, of nauwe samenwerking met andere organisaties zoals de kinderopvang, jeugdzorg, en sportverenigingen. Dan komen we graag met je in contact. Laat het weten! De PO-Raad wil deze initiatieven beter in kaart brengen om goede voorbeelden te delen en van elkaar te leren — zowel op schoolniveau als op stelselniveau. Deel jouw praktijkervaringen met Dennis van den Berg of Yvonne van Dijke.
De handreiking ‘Onderwijs organiseren in tijden van tekorten’ is tot stand gekomen in samenwerking tussen Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs, PO-Raad en de werknemersorganisaties AOb, AVS, CNV en FvOv.