Nieuwe voorbeeldfuncties gepubliceerd op basis van herziene systeem
Cao-partijen hebben in het cao-akkoord 2024-2025 het herziene functiewaarderingssysteem Fuwa PO vastgesteld en hebben voor de functiegroepen logopedisten, gedragswetenschappers en directeuren nieuwe voorbeeldfuncties vastgesteld. De functiereeksen zijn te vinden in de toolbox Voorbeeldfunctiebeschrijvingen primair onderwijs.
De PO-Raad en de vakbonden hebben afgesproken dat werkgevers voor 1 juli 2025 de functiebeschrijvingen van de medewerkers uit de genoemde functiegroepen, én de adjunct-directeuren actualiseren. Dit kan een van de nieuwe voorbeeldfuncties zijn of een zelf beschreven functie. Bij een organisatie-eigen functiebeschrijving vindt vervolgens op basis van het herziene systeem Fuwa PO 2024 een nieuwe functiewaardering plaats.
Aanbevelingen
In 2022 is in opdracht van de cao-partijen door bureau Leeuwendaal onderzoek gedaan naar functiewaardering van ondersteunende en directiefuncties in het primair onderwijs. Leeuwendaal heeft onderzocht of het functiewaarderingssysteem in het primair onderwijs (Fuwa PO) in staat is de factoren complexiteit, verantwoordelijkheid en (benodigde) kennis en vaardigheden te beschrijven en waarderen. Ook is door de onderzoekers gekeken naar de overeenkomsten en verschillen tussen Fuwa PO en Fuwa VO en naar voorbeeldfuncties in het primair en voortgezet onderwijs. De conclusie van Leeuwendaal is dat de systematiek van Fuwa PO het mogelijk maakt om alle functies in het primair onderwijs te beschrijven en waarderen. Wel doen de onderzoekers aanbevelingen over de toepassing van Fuwa PO, over kleine systeemaanpassingen en over de actualisatie van voorbeeldfuncties.
De sociale partners hebben de aanbevelingen van Leeuwendaal overgenomen. Het systeem Fuwa PO is op basis hiervan op een aantal punten aangepast. Daarnaast is er een aantal nieuwe voorbeeldfunctiereeksen ontwikkeld in samenspraak met betrokken mensen uit de sector. De nieuwe functiereeksen voor de functiegroepen logopedisten, gedragswetenschappers, adjunct-directeuren en directeuren passen beter bij de huidige praktijk.
Toepassen functiewaardering
Leeuwendaal heeft in haar onderzoek ook geconstateerd dat de toepassing van Fuwa PO binnen schoolorganisaties nog wel eens wat te wensen overlaat. Er wordt bijvoorbeeld snel naar de door de cao-tafel opgestelde voorbeeldfuncties gegrepen, zonder dat goed gekeken wordt of deze ook echt aansluiten bij de werkpraktijk. Ook komt het voor dat de functiebeschrijving niet wordt gecommuniceerd met de werknemer.
Schoolorganisaties worden geadviseerd om regelmatig met de werknemer te bespreken of de functiebeschrijving nog passend is bij de werkzaamheden. Dit geldt voor alle functies in het primair onderwijs.