Bijeenkomst

Seminar Kennisgroep P&O

19 november 2024
12:00 - 17:00

Eenhoorn
Barchman Wuytierslaan 2
3818LH Amersfoort

Aanmelden
Organisator(s)
PO-Raad
Interessant voor
Schoolbestuurders
Schoolleiders
Adviseurs
Overig

Op dinsdag 19 november 2024 organiseert de PO-Raad weer een seminar voor hr-professionals in het primair onderwijs. De middag staat in het teken van inhoudelijke presentaties, het uitwisselen van ervaringen en elkaar ontmoeten. 

Eline de Kok vertelt in een plenaire sessie over haar promotieonderzoek in de zorg naar ‘rebels leiderschap’ van verpleegkundigen. Ze legt ons uit wat zij verstaat onder rebels leiderschap, hoe het ontstaat, waarom rebels gedrag zo belangrijk is en hoe je dit kunt stimuleren. Ze deelt haar bevindingen en verwonderingen uit de zorgsector en legt de brug naar professionals in het onderwijs, want ook daar kan rebelleren mooie dingen brengen.

Vervolgens kun je in twee ronden kiezen uit vier workshops (graag aangeven bij de aanmelding welke workshops je wilt volgen).

  1. Naar een lerende organisatie: de rol van HR-adviseurs - Anje Ros (lector Fontys Hogeschool) en Henderijn Heldens (lector Zuyd Hogeschool)

Scholen als lerende organisaties benutten interne en externe expertise en hebben een leercultuur en zijn daardoor beter in staat om flexibel in te spelen op complexe vraagstukken. Ook dragen lerende organisaties bij aan aantrekkelijk werkgeverschap. HR speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling naar een lerende organisatie, in samenwerking met andere beleidsterreinen. In deze sessie gaan Henderijn en Anje in op de rol van HR-adviseurs bij de ontwikkeling van scholen (en bestuursbureau zelf) als lerende organisatie aan de hand van een aantal praktische tools.

  1. Ontwikkelkracht – Arjen Toet

Ontwikkelkracht is een meerjarig programma om de kwaliteit van het funderend onderwijs te versterken. Het programma biedt tijd, ruimte en kennis aan schoolteams om hun vakmanschap te versterken, door alle kennis uit de onderwijspraktijk te verbinden met waardevolle inzichten uit onderzoek. In de sessie zoomen we in op professionele schoolcultuur en wat ervoor nodig om daar te komen. Ook hoor je meer over de mogelijkheden waarop Ontwikkelkracht met aan het programma verbonden partners (zoals NRO, Groeikracht en de Transformatieve school) een school daarbij kunnen ondersteunen. Maar er is bovenal veel ruimte voor praktijkvoorbeelden en vragen!    

  1. Professionaliseren van leraren: het bouwen van een professionaliseringsinfrastructuur – Realisatie Eenheid

In 2024 is het uitvoering van de nationaalgroeifondsaanvraag Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) gestart. De Realisatie Eenheid neemt ons mee in hoe er in de NAPL de komende tien jaar samen met de sector gewerkt wordt aan het vormgeven van een professionaliseringsinfrastructuur voor leraren in po, vo en mbo. We zoomen in op wat al bekend is over het professionaliseren van leraren en gaan met je in gesprek over ideeën, kansrijke aanpakken en valkuilen bij het ontwikkelen van een professionaliseringsinfrastructuur.  

  1. Intervisie – PO-Raad

Tijdens deze middag zijn we met een grote groep HR-professionals bij elkaar. Én dan ook nog allemaal HR-professionals uit het primair onderwijs. Dat biedt een mooie gelegenheid om kennis en ervaring met elkaar te delen. Net zoals we tijdens de ‘cao-roadshow’ in 2023 hebben gedaan, willen we jullie gelegenheid bieden om met elkaar het gesprek te voeren over relevante HR-thema's. Elke sessie beginnen we met een inventarisatie van de bij jullie levende vraagstukken, waarna we op basis van jullie ervaringen gezamenlijk aan de slag gaan om ideeën en oplossingsrichtingen vorm te geven.  

Tijdens de bijeenkomst van de Kennisgroep P&O bespreken we de ontwikkelingen op het gebied van P&O in het primair onderwijs. De kennisgroep is bedoeld voor P&O'ers, schoolleiders en schoolbestuurders met HRM in hun portefeuille.

Heb je vragen over de kennisgroep, stuur dan een bericht naar het secretariaat van de PO-Raad. We helpen je graag verder. 

Aanmelden kan via onderstaande button.

Aanmelden