Meer uren werken stimuleren in het primair onderwijs
Het stimuleren van meer uren werken in het primair onderwijs heeft potentie. Dat meldt staatssecretaris Mariëlle Paul (primair en voortgezet onderwijs) aan de Tweede Kamer. In een brief gaat ze in op de kansen van meer uren werken, eerdere initiatieven en de vervolgaanpak.
In januari 2023 is er een kopgroep met schoolorganisaties uit het primair onderwijs gevormd. De kopgroep is aan de slag gegaan met manieren om meer uren werken voor leraren aantrekkelijk te maken. De opbrengsten van de kopgroep bestaan uit drie ontwikkelde instrumenten:
- Het voeren van het goede gesprek tussen de schoolleider en de leraar over de aanstellingsgrootte. In de praktijk blijkt dat er vaak meer mogelijk is dan de leraar en schoolleider vooraf hebben bedacht.
- Het bieden van meeruren-maatwerk met een bonus. Keuzevrijheid en maatwerk zijn daarbij van belang. Mogelijke opties zijn bijvoorbeeld een bedrag in geld, flexibiliteit in snipperdagen, inroostering of andere taken.
- De beschikbaarheidstoelage: leraren krijgen een geldbonus wanneer zij beschikbaar zijn op een dag die zij niet regulier werken. Hiervoor geven zij zich vooraf op als invaller voor een andere dan de eigen school. Wanneer op de opgegeven dag een leraar door ziekte of een andere onvoorziene omstandigheid niet kan werken, wordt de invaller opgeroepen.
In de brief gaat de staatssecretaris verder in op de resultaten van de kopgroep en de mogelijkheden voor de toekomst. Ze zegt dat ze schoolorganisaties blijft aanmoedigen om voltijd en meer uren werken te stimuleren.