Schoolleiders blijven hun vak waarderen ondanks complexe uitdagingen
Het beroep van schoolleider is in de afgelopen jaren flink veranderd, er zijn meer taken en verantwoordelijkheden bij gekomen dan voorheen. Dit blijkt uit onderzoek van Arbeidsmarktplatform po dat op verzoek van de cao-tafel primair onderwijs is uitgevoerd.
Schoolleiders in het primair onderwijs voeren hun vak met passie en trots uit. Ze waarderen vooral de autonomie en de maatschappelijke impact van hun werk, blijkt uit de resultaten. Wel is er een grote roep om meer ondersteuning.
Het uitgevoerde onderzoek Werkcontext Schoolleiders was een afspraak in het Onderhandelaarsakkoord voor de cao primair onderwijs 2023 – 2024. Het doel was om inzicht te krijgen in de aantrekkelijkheid van het beroep van de schoolleider. In het onderzoek is gekeken naar de verwachtingen van schoolleiders van hun functie. Hoe kunnen ze hun werk goed doen, welke ondersteuning krijgen ze daarbij en welke ondersteuning vinden zij (nog) noodzakelijk? Hoe kijken anderen (schoolbestuurders, leraren, experts) naar de functie van schoolleider en wat daarvoor van belang is? Met dit onderzoek is de gehele context van het schoolleidersvak in kaart gebracht. Hiermee willen we aanknopingspunten vinden om het beroep aantrekkelijker te maken. Dit kan helpen bij het terugdringen van het schoolleiderstekort.
De uitdagingen van een schoolleider
De uitdagingen waar schoolleiders voor staan, blijken nauwelijks beïnvloed te worden door de omvang van de organisatie of door de regio van de school. Vooral de werkzaamheden rondom subsidies en de bijbehorende verantwoordingslast, personeelstekorten, vervangingen en onverwachte (crisis)situaties drukken meer dan voorheen op het werk van de schoolleider. Daarnaast geven schoolleiders aan ondersteuning te willen op het gebied van huisvesting en onderhoud, financiën, conciërgewerkzaamheden, deelname aan onderzoeken en administratieve verantwoording.
Deelnemers aan het onderzoek geven ook aan wat hun vak juist wel aantrekkelijk maakt. Positief beoordeeld zijn de autonomie in het werk, de keuzevrijheid, de mogelijkheden die ze hebben om beslissingen te nemen en het teamwork.
Ondersteuning en toekomstperspectief
De onderzoeksresultaten bieden waardevolle inzichten voor beleidsmakers en onderwijsorganisaties. Als gevolg van dit onderzoek wordt nu gekeken naar wat effectieve ondersteuning op gebieden als administratie, financiën, huisvesting en onderhoud kan inhouden. Door ook te kijken of deze taken op de juiste plek binnen schoolorganisaties zijn belegd, kunnen schoolleiders zich meer richten op hun kerntaak: het creëren van een inspirerende werkomgeving.
Het volledige onderzoeksrapport is nu beschikbaar en zal worden meegenomen in gesprekken aan de beleidstafels en de cao-tafel. Dit onderzoek vormt een belangrijke stap in het aantrekkelijk houden van het schoolleiderschap en het waarborgen van kwalitatief goed onderwijs voor de toekomst.