Vrouw in rolstoel

Banenafspraak (Participatiewet)

Tot de invoering van het ingediende wetvoorstel ter vereenvoudiging van de banenafspraak geldt de huidige wet- en regelgeving. Dit houdt in dat onze sector jaarlijks 2,35% van het aantal verloonde uren moet laten bestaan uit mensen die zijn ingeschreven in het Landelijk Doelgroepregister van UWV. Een heffing op basis van de quotumregeling is op dit moment echter opgeschort totdat er een vereenvoudiging van het systeem van de banenafspraak is ingericht.

Lees ook: Wat moet ik weten en regelen als ik iemand in dienst neem met een arbeidsbeperking?

Externe video URL

Instrumenten om met de banenafspraak aan de slag te gaan

Routekaart banenafspraak

Download
Routekaart banenafspraak
Deze kaart biedt inspiratie en handvatten om invulling te geven aan de banenafspraak.
Lees meer

Inzicht in doel en realisatie banenafspraak

Externe link
Vrouw kijkt naar laptop
Deze tool berekent jouw doel voor de banenafspraak en maakt de voortgang inzichtelijk.
Lees meer

Onze standpunten over de banenafspraak

  • Banen creëren voor mensen met een arbeidsbeperking

    De banenafspraak betekent dat alle werkgevers in Nederland de opdracht hebben om banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Dat geldt ook voor werkgevers in het onderwijs. Dankzij deze wet kunnen leerlingen uit ons eigen voortgezet speciaal onderwijs (vso) een plek op de arbeidsmarkt krijgen. De PO-Raad verbindt zich daarom graag aan dit doel.

Informatie over de banenafspraak

De PO-Raad belicht verhalen over de kansen van de banenafspraak. Deze interviewreeks heeft als doel schoolorganisaties te inspireren over de waarde van de jongeren, zowel voor henzelf als voor de teams waarin ze werken.  

Onze dienstverlening

Masterclass inclusie

Groepje leraren is aan het praten in een kring

Inclusief onderwijs is een veelbesproken onderwerp. Er is genoeg inspiratie, maar de vraag blijft: wat betekent dit concreet voor jouw school? In de Masterclass gaan we hierop in. 

De masterclass wordt begeleid door Bert Wienen en Willeke Doornbos. Samen met hen kijken we met een ander perspectief naar deze vragen. Geen vergezichten, maar een frisse blik op de keuzes die we maken en de impact daarvan op de praktijk. Het gaat daarbij niet zozeer om de vraag waar inclusie plaatsvindt, maar veel meer hoe dit eruitziet en wat we hierin goed onderwijs vinden.

Ga naar de masterclass

 

Steunpunt Passend Onderwijs (SPO)

Steunpunt Passend onderwijs

Passend onderwijs in de praktijk. Scholen, besturen en samenwerkingsverbanden die hierbij ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht bij het Steunpunt Passend Onderwijs.

De afgelopen jaren heeft het SPO zich ontwikkeld tot een expertisepunt, dat wordt gevoed door de praktijk. Hier dragen wij bij aan een ononderbroken ontwikkelingsproces van leerlingen, waarbij leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoefte zoveel mogelijk thuisnabij en gezamenlijk onderwijs kunnen volgen.

Ga naar het steunpunt

Gerelateerd nieuws over Banenafspraak (Participatiewet)

Vereenvoudiging banenafspraak: meer mensen met arbeidsbeperking aan het werk

Nieuws
06 feb 2025
leraren
Staatssecretaris Jurgen Nobel zei tijdens het debat over de vereenvoudiging van de banenafspraak dat hij trots en blij is om de banen die zijn gerealiseerd voor mensen met een arbeidsbeperking. “De afgelopen jaren zijn er met de…
Lees meer

Helft schoolorganisaties had werknemers via banenafspraak

Nieuws
19 dec 2024
Bijna de helft van de schoolorganisaties in het primair onderwijs (46%) had in 2023 werknemers in dienst vanuit de banenafspraak. Dat percentage is hoger dan het jaar daarvoor (in 2022: 38%). Toch heeft het primair onderwijs maar…
Lees meer

Te weinig banen gerealiseerd in 2023 voor mensen met arbeidsbeperking

Nieuws
18 jul 2024
Leraar in rolstoel in de lerarenkamer die praat met andere leraar
In 2023 hebben werkgevers 85.665 extra banen gerealiseerd voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt ten opzichte van de nulmeting in 2013. De doelstelling voor 2023 was gesteld op 105.000 extra banen. Ten opzichte van 2022 zijn…
Lees meer

Verhaal van inclusief werkgeverschap

Interview
25 mrt 2024
Rosalie van Veluw wijst iets aan op het digibord in de klas
“Ik ben een inspiratie. Ondanks mijn beperking heb ik een mooie baan."
Lees meer