Nieuws

Herinnering: Actualisatie functiebeschrijvingen voor 1 juli

Logopedisten, gedragswetenschappers en (adjunct-)directeuren moeten vóór 1 juli 2025 een geactualiseerde functiebeschrijving hebben. Dit kan door gebruik te maken van de voorbeeldfuncties of door een organisatie-eigen functiebeschrijving te gebruiken of op te stellen. Bij een organisatie-eigen functiebeschrijving vindt vervolgens een functiewaardering plaats op basis van het herziene systeem Fuwa-primair onderwijs 2024.

In het cao-akkoord primair onderwijs 2024-2025 hebben de cao-partijen het herziene functiewaarderingssysteem Fuwa-primair onderwijs vastgesteld. Voor de functiegroepen logopedisten, gedragswetenschappers en (adjunct-)directeuren zijn daarbij nieuwe voorbeeldfuncties gepubliceerd. Deze functiereeksen zijn te vinden in de toolbox Voorbeeldfunctiebeschrijvingen primair onderwijs.

We vinden het belangrijk dat de werknemers in de betreffende functiegroepen volgens de afspraken een functiebeschrijving hebben toegewezen gekregen en hierop ingeschaald zijn. Als 1 juli niet meer haalbaar blijkt, is het van belang dat het proces zo snel mogelijk alsnog doorlopen wordt. Voor praktische ondersteuning en de benodigde expertise voor het uitvoeren van de waardering van een eigen functiebeschrijving kun je het hiervoor bestemde register gecertificeerde fuwa-po 2024 specialist raadplegen.

Afgesproken is dat de effecten van de herwaardering met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 wordt toegepast. Houd bij een nabetaling na 1 augustus 2025 rekening met een eventuele periodieke verhoging op 1 augustus 2025.

In een eerdere artikel van deze website vind je nog wat meer achtergrondinformatie. Dit artikel stamt uit november 2024 en gaat over de nieuwe voorbeeldfuncties en het herziene systeem. Op de themapagina Functies en functiewaardering vind je meer algemene informatie.

We wijzen je verder graag op een artikel dat de AVS heeft gepubliceerd over het toepassen van Fuwa-po 2024. In dit artikel wordt door de AVS wat meer specifiek ingegaan op de toepassing van Fuwa-po op de directiefunctie en worden daarin enkele ervaringen en aandachtspunten uit de praktijk toegelicht.
 

Kind en leraar achter computer