Juichend jongetje

Onderwijsarbeidsmarkt

Informatie over onderwijsregio's en andere samenwerkingen om voldoende goede leraren, schoolleiders en andere medewerkers in de school te hebben en te houden.

Het personeelstekort is een van de grootste uitdagingen voor het primair onderwijs. Een langetermijnaanpak, structurele investeringen én samenwerking zijn nodig om dit maatschappelijke probleem aan te pakken. Onder andere door de instroom van leraren en schoolleiders te vergroten, huidige leraren en schoolleiders te behouden en een aantrekkelijk loopbaanpad te creëren. Schoolorganisaties bundelen hun krachten in de onderwijsregio's en ook Samen Opleiden en Professionaliseren is een voorbeeld van de samenwerking van scholen en lerarenopleidingen. Samen zorgen zij voor een nauwe aansluiting tussen opleiding en praktijk. Hierdoor wordt de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van de opleiding verhoogd.

Informatie over onderwijsarbeidsmarkt

Onderwijsregio's

Pagina
Meisjes werken samen
In de regio kan effectief worden ingespeeld op verschillen in de arbeidsmarktsituatie.
Lees meer

Samen Opleiden en Professionaliseren

Externe link
Platform samen opleiden professionaliseren2
Platform van PO-Raad, VO-raad, MBO Raad , Vereniging Hogescholen en Universiteiten van NL.
Lees meer

Nieuws over onderwijsarbeidsmarkt

Werkbezoek met staatssecretaris: 'omgaan met tekorten vraagt om regelruimte'

Nieuws
07 nov 2025
Werkbezoek bij Over de Slinge
Hoe zorg je er in een stad met grote tekorten toch voor dat alle kinderen goed onderwijs krijgen? In Rotterdam denken ze daar al langer over na. Tijdens een bezoek aan basisschool Over de Slinge kreeg demissionair staatssecretaris…
Lees meer

Wat willen partijen met het primair onderwijs?

Nieuws
14 okt 2025
Poster Tweede Kamerverkiezingen 2025
De verkiezingscampagnes draaien volop, maar het onderwijs krijgt opvallend weinig aandacht. En dat terwijl de personeelstekorten, verouderde schoolgebouwen en druk op de onderwijskwaliteit om dringende oplossingen vragen. Goed…
Lees meer

Nederlandse leraren zijn zeer tevreden over beroep, school en salaris

Nieuws
09 okt 2025
Overleg in lerarenkamer
Nederlandse leraren zijn zeer positief over hun beroep, de school en het salaris. Dat blijkt uit het internationale TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey). TALIS wordt elke vijf jaar uitgevoerd. Vorig jaar…
Lees meer

Winnaars Leraar van het Jaar-verkiezing bekend!

Nieuws
03 okt 2025
leraar van het jaar 2025
De Leraren van het Jaar 2025 zijn bekend! Roos Braam (PO) en Priscilla de Roo (SO) zijn de nieuwe Leraren van het Jaar. Tijdens de spannende ontknoping in theater Singer Laren maakten Andrew Niemeijer, voorzitter Stichting Leraar…
Lees meer

Zo helpen we jou met Onderwijsarbeidsmarkt

Informatie

Vind video's, podcasts, interviews en praktijkverhalen over onderwijsarbeidsmarkt.

Handige instrumenten

Vind tools, scans, handreikingen en modellen over onderwijsarbeidsmarkt.

Veelgestelde vragen over Onderwijsarbeidsmarkt

  • Kunnen scholen bij een tekort aan leraren overstappen van een vijfdaagse schoolweek naar vier dagen onderwijstijd?

    De wet verbiedt een vierdaagse schoolweek, met uitzondering van zeven weken. In artikel 8 van de Wet primair onderwijs staat namelijk dat een schoolweek in beginsel vijf dagen per week duurt en vanaf groep drie maximaal zeven weken van vier dagen hebben. Scholen kunnen hierdoor wel in de knel komen met het behalen van onderwijstijd door leerlingen. Desondanks begrijpt de PO-Raad dat scholen zich door het nijpende lerarentekort gedwongen voelen een dergelijke keuze te maken.