Onderwijsregio's
Informatie over onderwijsregio's en andere samenwerkingen om voldoende goede leraren, schoolleiders en andere medewerkers in de school te hebben en te houden.
Het personeelstekort is een van de grootste uitdagingen voor het primair onderwijs. Een langetermijnaanpak, structurele investeringen én samenwerking zijn nodig om dit maatschappelijke probleem aan te pakken. Onder andere door de instroom van leraren en schoolleiders te vergroten, huidige leraren en schoolleiders te behouden en een aantrekkelijk loopbaanpad te creëren. Schoolorganisaties bundelen hun krachten in de onderwijsregio's en ook Samen Opleiden en Professionaliseren is een voorbeeld van de samenwerking van scholen en lerarenopleidingen. Samen zorgen zij voor een nauwe aansluiting tussen opleiding en praktijk. Hierdoor wordt de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van de opleiding verhoogd.
De wet verbiedt een vierdaagse schoolweek, met uitzondering van zeven weken. In artikel 8 van de Wet primair onderwijs staat namelijk dat een schoolweek in beginsel vijf dagen per week duurt en vanaf groep drie maximaal zeven weken van vier dagen hebben. Scholen kunnen hierdoor wel in de knel komen met het behalen van onderwijstijd door leerlingen. Desondanks begrijpt de PO-Raad dat scholen zich door het nijpende lerarentekort gedwongen voelen een dergelijke keuze te maken.