Rapport

Meer regie en ruimte voor regionale samenwerking

Om regionale samenwerking effectief te maken lijkt er behoefte aan heldere uitgangspunten en een gedeelde strategische koers. Dit was ons uitgangspunt om het gesprek aan te gaan met een groep betrokken onderwijsbestuurders uit het primair onderwijs. De belangrijkste inzichten uit deze gesprekken hebben we gebundeld in een verkenningsnota. We hebben hierin de ontwikkeling van de onderwijsregio’s geanalyseerd en schetsten een concrete richting voor hun doorontwikkeling. We pleiten daarbij voor meer regie en meer ruimte voor de regionale samenwerking.

Verkenningsnota Regie en Ruimte voor de Regio

Voldoende goed onderwijspersoneel is geen luxe, maar een essentiële voorwaarde voor de toekomst van het primair onderwijs. De situatie is complex en vraagt om een doordachte aanpak vanuit de sector zelf. Sinds onze publicatie Denken, doen en doorpakken in de regio van 2022 heeft het veld zich ontwikkeld en bestaat er op dit moment een landelijk netwerk van onderwijsregio’s. 

Onderwijsregio’s kunnen een krachtig middel zijn om de uitdagingen van de personele tekorten aan te pakken. Tegelijkertijd zijn er in het primair onderwijs kritische geluiden over de vorming en het functioneren van de onderwijsregio’s. De PO-Raad wil met deze verkenningsnota het constructieve gesprek over de kansen en dilemma’s van onderwijsregio’s verder aanjagen. Samen kunnen we bouwen aan een sterke basis voor goed onderwijs voor ieder kind. Met vragen en opmerkingen kun je contact opnemen met Dennis van den Berg of Olmo Doosje.

Leerlingen achter een bureau met leraar en laptop