Opleiden & professionaliseren

Opleiden & professionaliseren

Zonder leraren geen goed onderwijs. Daarom is het van belang dat leraren goed worden opgeleid en zich doorlopend blijven ontwikkelen. Dit draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en helpt om het beroep leraar aantrekkelijker te maken om zo het lerarentekort aan te pakken. Binnen het programma 'Samen Opleiden en Professionaliseren' werken scholen en lerarenopleidingen samen aan het opleiden van leraren. Samen zorgen zij voor een nauwe aansluiting tussen opleiding en praktijk. Dit verhoogt de kwaliteit en aantrekkelijkheid van de opleiding en wordt de uitval van startende leraren tegengegaan.    

Ook is het belangrijk dat er meerdere opleidingsroutes zijn naar het beroep leraar, zodat iedere student een opleidingsroute kan kiezen die bij hem of haar past. Dit is goed voor de diversiteit in de lerarenteams en de aantrekkelijkheid van het beroep. 

Ontwikkeling van medewerkers

De ontwikkeling van medewerkers draagt bij aan de ontwikkeling van de school.

Samenwerken voor ontwikkeling

Scholen en lerarenopleidingen werken samen aan het opleiden van leraren.

Routes naar het beroep leraar

Welke routes zijn er mogelijk?

Zo helpen we jou met opleiden & professionaliseren

Informatie

Vind video's, podcasts, interviews en praktijkverhalen over opleiden & professionaliseren.

Handige instrumenten

Vind tools, scans, handreikingen en modellen over opleiden & professionaliseren.

Onze standpunten

We hebben geformuleerd wat we willen bereiken op het gebied van opleiden & professionaliseren.

Veelgestelde vragen

  • Wanneer is sprake van herregistratie in het schoolleidersregister PO?

    Alle directieleden zijn verplicht zich in te schrijven, te registreren en te herregistreren in het schoolleidersregister PO. De verplichte herregistratie vindt eenmaal per 5 jaar plaats (artikel 9.7 CAO PO). De herregistratie-eisen die in 2020 zijn vastgesteld door het bestuur van het Schoolleidersregister PO zijn opgenomen als bijlage van de cao primair onderwijs. Zie ook (Her)registreren-doe-je-zo (Schoolleidersregister Primair Onderwijs).

  • Wat moet ik doen als de tijdige herregistratie in het schoolleidersregister po in de knel komt door uitstel van professionaliseringsactiviteiten?

    Bij zwaarwegende, onvoorziene omstandigheden kun je uitstel van herregistratie aanvragen. Bijvoorbeeld in geval van langdurige ziekte of zwangerschap. De Commissie Registratie van het Schoolleidersregister PO beoordeelt jouw verzoek.

    Kijk op de website van het Schoolleidersregister PO voor meer informatie.

  • Is een universitaire opleiding Onderwijskunde voldoende voor inschrijving in het schoolleidersregister?

    Je mag je laten inschrijven in het schoolleidersregister als je voldoet aan de basiskwalificaties zoals beschreven in de beroepsstandaard. Er is een aantal opleidingen die daar aan voldoen, zoals de schoolopleidersopleidingen en Masters Educational Leadership.

    De opleidingen Onderwijskunde en Onderwijswetenschappen sluiten niet voldoende aan bij de beroepsstandaard. Maar in combinatie met management- en/ of leiderschapscursussen voldoe je mogelijk wel aan de beroepsstandaard. Hiervoor kun je de Individuele DiplomaWaardering (IDW) gebruiken, een assessment doen of een EVC-procedure starten. Neem voor vragen contact op met het schoolleidersregister op 030-234 73 60 of via info@schoolleidersregisterpo.nl.

  • Mag je met een eerste of tweedegraads lesbevoegdheid werken als groepsleerkracht in het primair onderwijs?

    Nee, deze werknemer is niet bevoegd als groepsleerkracht. Hiervoor moet je beschikken over een PABO-diploma (zie artikel 3, lid 1 onder b Wpo). Met een eerste of tweedegraads lesbevoegdheid kun je wel als vakleerkracht worden ingezet, bijvoorbeeld als je een bevoegdheid hebt voor Engels.

    Nee, deze werknemer is niet bevoegd als groepsleerkracht. Hiervoor moet je beschikken over een PABO-diploma (zie artikel 3, lid 1 onder b WPO). Met een eerste of tweedegraads lesbevoegdheid kun je wel als vakleerkracht worden ingezet, bijvoorbeeld als je een bevoegdheid hebt voor Engels. Voor meer informatie zie Bevoegd lesgeven in het primair onderwijs (Inspectie van het onderwijs).

  • Mag een zij-instromer het opleidingstraject in het praktijkonderwijs volgen?

    Dat is geen probleem. Een zij-instromer mag het opleidingstraject in het praktijkonderwijs volgen en niet in het basisonderwijs of speciaal (basis)onderwijs. Een leraar met een PABO-getuigschrift is bevoegd om les te geven in het praktijkonderwijs. De stage kan dus prima binnen het praktijkonderwijs gevolgd worden.

Onze dienstverlening

Hoe zorg je ervoor dat je bestuur en scholen lerende organisaties worden? In een lerende organisatie wordt systematisch en onderbouwd gewerkt aan onderwijskwaliteit en heerst een fijn leer- en werkklimaat. In het leertraject Samenwerken aan lerende organisaties krijg je als duo (of drietal) van bestuurder en beleidsadviseur inzichten, kennis en handvatten voor het bevorderen van een cultuur waarin op alle niveaus van en met elkaar wordt geleerd. En wat je leert breng je direct in de praktijk.

Samenwerken aan lerende organisaties (2025)

Leertraject
Gesprek
Interesselijst
5 lesdagen
Meer informatie

Gerelateerd nieuws over Opleiden & professionaliseren

Voorjaarsnota zet geen stap vooruit voor het primair onderwijs

Nieuws
22 apr 2025
Leerlingen en leraar kijken naar laptopscherm
De Voorjaarsnota 2025 bevat enkele correcties, maar draait eerdere bezuinigingen op het primair onderwijs niet terug. De andere onderwijssectoren worden geconfronteerd met grote nieuwe bezuinigingen. Laatste update: 22 april 2025…
Lees meer

Goed Worden, Goed Blijven (+): een kijkje in de cijfers

Nieuws
21 feb 2025
logo van goed worden goed blijven
Voor scholen en besturen die (preventief) aan de slag willen met het verbeteren van hun onderwijskwaliteit biedt de PO-Raad de ondersteuningsprogramma’s Goed Worden, Goed Blijven en Goed Worden, Goed Blijven + aan. Hoeveel scholen…
Lees meer

Kamer ongeduldig tijdens lerarendebat: 'voer moties uit'

Nieuws
24 jan 2025
Kinderen in de klas met een leraar voor de klas
Tijdens een apart debat over de beroepsgroep leraren zocht de Tweede Kamer afgelopen woensdag naar knoppen om aan te draaien in strijd tegen het lerarentekort en voor een betere positionering van de leraar. Het venijn van het…
Lees meer

Advies Onderwijsraad: Beter borgen bekwaamheid nieuwe leraren

Nieuws
21 jan 2025
Vier mensen zijn aan het vergaderen in een vergaderruimte
De bekwaamheid van aanstaande leraren moet beter geborgd worden door de overheid. Dat adviseert de Onderwijsraad in het rapport ‘ Bekwaamheid beter borgen’. De PO-Raad herkent deze noodzaak en ondersteunt de oproep om de…
Lees meer