Vrouw lacht

Strategisch hr-beleid

Met strategisch personeelsbeleid koppel je wat nodig is (voor de organisatie) aan de talenten in je organisatie. Hiermee draag je bij aan de organisatiedoelstellingen, de kwaliteit van het onderwijs, ontwikkeling van professionals en de aanpak van werkdruk en personeelstekort.  

Informatie over Strategisch hr-beleid

Basis strategisch hr-beleid

Pagina
Basis van strategisch personeelsbeleid
Lees meer over het koppelen van wat er nodig is aan de talenten in je organisatie.
Lees meer

Strategisch functiebeleid

Pagina
Oudere leraar helpt kind
Info over welke functies er nodig zijn om het onderwijs goed te kunnen verzorgen.
Lees meer

Aanpak werkdruk

Pagina
Leraar wijst iets aan op het digibord
Informatie over de aanpak van werkdruk bij zowel startende als oudere medewerkers.
Lees meer

Diversiteit en inclusiviteit

Pagina
Groepje leraren
Info over een inclusieve werkomgeving waarin alle werknemers tot hun recht komen.
Lees meer

Onze standpunten over Strategisch hr-beleid

  • Effectief hrm-beleid is een integraal onderdeel

    De PO-Raad zet zich in om voldoende bekwaam, gemotiveerd, gezond, betaalbaar en duurzaam inzetbaar personeel te werven en te behouden. Een effectief hrm-beleid is volgens de PO-Raad een integraal onderdeel van het strategisch beleid van onderwijsorganisaties. 

    Uit onderzoek onder schoolbestuurders, schoolleiders en leraren blijkt dat het personeelsbeleid in het primair onderwijs over het algemeen positief wordt beoordeeld. Dit geldt ook voor de toepassing voor strategisch personeelsbeleid. 

    In een recent advies (31 mei 2024) bevestigt de Onderwijsraad dan ook dat een wet strategisch HRM volstrekt onnodig, onwenselijk en onwerkbaar is. Je moet niet via een wet tot drie cijfers achter de komma willen voorschrijven hoe scholen personeelsbeleid moeten voeren. Er worden met deze wet problemen opgelost die er niet zijn. De regeldruk wordt vergroot en vakinhoudelijke hr-kennis wordt vervangen door opgelegde afvinklijstjes. 

Instrumenten voor Strategisch hr-beleid

Routekaart banenafspraak

Download
Routekaart banenafspraak
Deze kaart biedt inspiratie en handvatten om invulling te geven aan de banenafspraak.
Lees meer

Toolbox werkdrukmiddelen en professionalisering

Toolbox
man voor de klas
Maak inzichtelijk welk bedrag in het schooljaar beschikbaar is.
Lees meer

Aantrekkelijk inclusief werkgeverschap

Download
Voorkant publicatie
10 tips waarmee je snel aan de slag kunt.
Lees meer

Agenda

Veelgestelde vragen

  • Bestaat er een checklist voor het opstellen van een bestuursformatieplan?

    De PO-Raad heeft geen uitgebreide checklist. Wel is er een beknopt overzicht waarmee u aan de slag kunt met het bestuursformatieplan.

    In het bestuursformatieplan moet het bevoegd gezag aangeven welke functies van welke omvang, aard en niveau op korte en lange termijn noodzakelijk zijn voor het verwezenlijken van de onderwijsdoelstellingen. Uit het bestuursformatieplan moet kunnen worden afgeleid welke functies boventallig zijn, voor welke omvang en waarom. Het bestuursformatieplan bevat vervolgens in ieder geval de volgende overzichten:

    • Het meerjarenformatiebeleid en de prognoses;
    • Een overzicht van de te besteden middelen en de lumpsumbekostiging;
    • Een overzicht van de formatieopbouw en andere bestedingsdoelen;
    • Een overzicht van de besteding van middelen, de vorming van reserves en voorzieningen en de overdracht van formatie.

    Het bestuursformatieplan bevat bij voorkeur een toelichting bij de overzichten. Het verdient aanbeveling de keuzes in het bestuursformatieplan nader toe te lichten.

  • Ik wil op school aan de slag met werkdruk, hoe pak ik dat aan?

    Werkdruk is een veelkoppig monster. Er zijn ontzettend veel aspecten die ervoor kunnen zorgen dat een leraar een hoge werkdruk ervaart. Die aspecten zijn verschillend per school en per persoon. Dat maakt dat de aanpak van werkdruk in moet spelen op deze verschillen.

    Volgens onderzoek van TNO kan werkdruk het best worden aangepakt door vijf stappen te doorlopen. Aan de hand van deze stappen wordt beschreven hoe scholen om kunnen gaan met werkdruk en welke hulpmiddelen daarvoor beschikbaar zijn. 

    1. Bepalen of er sprake is van werkdruk

    Om werkdruk goed aan te pakken is het belangrijk dat scholen eerst de huidige situatie analyseren. In hoeverre is er op school sprake van werkdruk? De ervaren werkdruk is onderdeel van de RI&E cyclus. Speciaal voor het primair onderwijs heeft het Vervangingsfonds de Arbomeester ontwikkeld. De Arbomeester is het branche erkende instrument om een RI & E uit te voeren. In de week van de werkstress zal de Arbocatalogus PO een ‘Werkdrukspel’ lanceren. Dit Werkdrukspel kan worden gebruikt om het gesprek over werkdruk op school voeren.

    2. Achterhalen waar werkdruk vandaan komt

    Als is vastgesteld dat er op school inderdaad een hoge werkdruk wordt ervaren, is het belangrijk om te onderzoeken waar die precies vandaan komt. Maatregelen kunnen dan gerichter worden ingezet. Om uit te zoeken waar de werkdruk vandaan komt kan gebruik worden gemaakt van de werkdrukscan. De werkdrukscan is speciaal voor het primair onderwijs ontwikkeld door het Vervangingsfonds.

    3. Plan van aanpak opstellen

    Bij het verlagen van de werkdruk kunnen veel verschillende maatregelen worden genomen. Als duidelijk is waar het probleem precies vandaan komt, kan een plan van aanpak worden opgesteld. Voor een aantal knelpunten biedt de Arbocatalogus PO manieren om ze op te lossen. Ook wordt op de website van de Arbocatalogus PO verwezen naar andere websites en instanties waar bruikbare informatie over het oplossen van werkdruk kan worden gevonden. Wij willen dat leraren en teams zo veel mogelijk zeggenschap krijgen over de aanpak van werkdruk bij hun op school.

    4. Plan van aanpak uitvoeren

    Als er een plan van aanpak ligt over hoe werkdruk kan worden verlaagt, moet het plan uiteraard worden uitgevoerd.

    5. Evaluatie

    Nadat het plan van aanpak is uitgevoerd, moet worden geëvalueerd of het plan het beoogde effect heeft gehad. Is de werkdruk ook echt verlaagd? En welke maatregelen werken wel en niet?

    Voor meer informatie over de aanpak, kijk op de website van TNO.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken of het onderwerp HRM.

  • Hoe bepaal je het individueel professionaliseringsbudget?

    Moeten wij bij het bepalen van de hoogte van het individueel professionaliseringsbudget rekening houden met de gemiddelde wtf van desbetreffend kalenderjaar of moeten we rekening houden met een andere methodiek?

    De hoogte van het professionaliseringsbudget in art 9.3 lid 2 cao po in tijd en geld wordt berekend naar rato van de werktijdfactor per schooljaar en naar rato van hoelang de werknemer dat schooljaar in dienst is. Dus niet per kalenderjaar omdat overeenkomstig de definitie in artikel 1.1. cao po met ’jaar’ in artikel 9.3. cao po een schooljaar wordt bedoeld. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli.

    Elke werknemer in het OP en OOP heeft naar rato van de werktijdfactor recht op een individueel professionaliseringsbudget van € 500,= netto per jaar en 2 uren per werkweek (art 9.3 lid 2 cao po) per schooljaar.

    Het individuele scholingsbudget voor 2020 en 2021 is verhoogd met €100,=  per jaar naar rato van de werktijdfactor (artikel 9.8 lid 2 cao po). 

  • Voldoe je aan de verplichtingen uit de Participatiewet als we iemand uit de doelgroep detacheren?

    Ja, dat kan. Iemand uit de doelgroep die bij een schoolbestuur wordt gedetacheerd, telt mee voor de banenafspraak. Een payroll-constructie of een uitzendcontract tellen niet mee. Ook het inkopen van diensten telt op dit moment (nog) niet mee. Er wordt in de Tweede Kamer wel een discussie gevoerd om inkoop van diensten wel mee te laten tellen bij de ‘inkopende’ partij.

  • Wat is de banenafspraak?

    De banenafspraak is een afspraak tussen de sociale partners in Nederland om mensen met een arbeidsbeperking een beter perspectief te geven op een reguliere baan en zoveel mogelijk mensen te laten meedoen in de samenleving.

    De Banenafspraak vloeit voort uit het sociaal akkoord en de Participatiewet. De PO-Raad verbindt zich graag aan de afspraak. Het betekent namelijk dat meer leerlingen die van het voortgezet speciaal onderwijs komen een plek op de arbeidsmarkt kunnen krijgen. Daarnaast vult onze sector daarmee haar maatschappelijke rol en voorbeeldfunctie in. Tegelijkertijd realiseert de PO-Raad zich dat het veel vraagt van schoolbesturen als werkgever.

    Bij de realisatie van de Participatiewet spelen werkgevers een belangrijke rol. In het sociaal akkoord is afgesproken dat werkgevers op vrijwillige basis gaan bijdragen aan arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidsbeperking, door hen kans op werk te bieden. Dat is het standpunt onder het regime van de banenafspraak. Als blijkt dat de extra banen niet worden gerealiseerd kan de quotumwet in werking treden als stok achter de deur. 

Onze dienstverlening

Leertraject Strategische HR

Strategisch HR-beleid is een krachtig middel om onderwijskwaliteit te waarborgen en processen te verbeteren. Zeker als de bestuurder, schoolleider en HR-adviseur goed samenwerken. In deze leergang krijg je bouwstenen voor de gezamenlijke ontwikkeling van een effectief HR-beleid voor jouw organisatie.

Ga naar leertraject

 

Nieuwsbrief 

Drie keer per jaar publiceert de PO-Raad een nieuwsbrief voor HR-professionals in het primair onderwijs. Hierin delen we interessante nieuwsberichten en ontwikkelingen, vragen we om nuttige input en nodigen we je uit voor de Kennisgroep P&O.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief

Gerelateerd nieuws over Strategisch hr-beleid

Inschrijving Leraar van het Jaar 2025 geopend

Nieuws
27 mrt 2025
Logo van Leraar van het Jaar
De inschrijving voor de verkiezing van de Leraar van het Jaar 2025 is gestart! Tot en met 9 mei 2025 kunnen collega’s, schoolleiders, leerlingen en ouders hun favoriete leraar nomineren. Ken jij een inspirerende leraar die het…
Lees meer

Attenderingsactie over risico's bij arbeidsongeschiktheid

Nieuws
24 feb 2025
Leerling is aan het schrijven
UPDATE 24-2: De uiterste datum voor aanmelden is opgeschoven naar 7 maart. Schoolorganisaties in het primair onderwijs kunnen zich tot 7 maart 2025 aanmelden voor een attenderingsactie over de inkomensachteruitgang bij…
Lees meer

Nieuwe campagne over werken in het onderwijs: 'Werken met de Toekomst'

Nieuws
21 jan 2025
Logo van campagne om werken in het onderwijs te stimuleren
Laten zien dat het onderwijs dé plek is waar je het verschil kunt maken in de levens van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen. En zo potentiële zij-instromers en studiekiezers enthousiast maken voor een baan in het basis- en…
Lees meer

Nieuwe voorbeeldfuncties gepubliceerd op basis van herziene systeem

Nieuws
19 nov 2024
Cao-partijen hebben in het cao-akkoord 2024-2025 het herziene functiewaarderingssysteem Fuwa PO vastgesteld en hebben voor de functiegroepen logopedisten, gedragswetenschappers en directeuren nieuwe voorbeeldfuncties vastgesteld…
Lees meer