Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting (IPOHV)
In het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting (IPOHV) leren we samen hoe we sneller en kostenefficiënter, betere schoolgebouwen kunnen bouwen, renoveren en vernieuwen. Daarbij staat de kwaliteit van het gebouw en de talentontwikkeling van leerlingen centraal. In het IPOHV gaan we innoveren op de in het Programma Onderwijshuisvesting ontwikkelde standaarden. Doel is om na de zomer van 2025 te starten met 28 projecten in drie leerlabs.

Op initiatief van de PO-Raad is het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting tot stand gekomen. Met het innovatieprogramma komt er in eerste instantie 124,2 miljoen euro vrij om te innoveren in het bouwen, renoveren en vernieuwen van schoolgebouwen. Als de eerste tranche succesvol verloopt, komt er nog € 359,5 miljoen euro beschikbaar voor volgende tranches. Daarin kunnen meer schoolgebouwen vernieuwd en gerenoveerd worden. Het is niet voldoende om de stand van de onderwijshuisvesting in primair en voortgezet onderwijs structureel te verbeteren. Het is wel een opstapje naar een verbetering van het leerrendement en een verlaging van het ziekteverzuim door kwalitatief betere schoolgebouwen.
Eerste tranche
In het voorjaar van 2025 hebben veel schoolorganisaties een subsidieaanvraag ingediend voor deelname aan het innovatieprogramma. In september horen zij of deze is toegewezen. Vanwege de ruime belangstelling voor het innovatieprogramma moet er waarschijnlijk worden geloot welke aanvragen worden toegewezen. Er is in de eerste tranche ruimte voor maximaal 28 bouwprojecten, verdeeld over drie verschillende leerlabs.
Leerlab 1: Parametrisch bouwen
In dit leerlab wordt toegewerkt naar een bouwstandaard voor het realiseren van geüniformeerde nieuwbouw scholenbouwsystemen voor het primair onderwijs. Dit op basis van een parametrisch basismodel. In 2024 is gestart met de ontwikkeling van de inkoopdocumenten en het parametrisch basismodel.
Leerlab 2: Processen en Procedures
In dit leerlab wordt geïnnoveerd op basis van landelijke standaarden bij de renovatieopgave van scholen. In 15 renovatieprojecten (primair en voortgezet onderwijs) gaan we leren of het werken met standaarden tot de gewenste proces- en productinnovatie gaat leiden.
Leerlab 3: Inclusieve scholen
In 2035 moet het onderwijsstelsel inclusiever zijn. Het leerlab ´inclusieve scholen´ onderzoekt welke maatregelen en productinnovaties kunnen worden toegepast en effectief zijn om een inclusieve leeromgeving te realiseren, en wat de ruimtelijke en financiële consequenties hiervan zijn.
Het ministerie van OCW zet zich samen met de PO-Raad, VO-raad en de VNG in voor het realiseren van kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Met het Programma Onderwijshuisvesting (POHV) wordt er een integrale aanpak ontwikkeld, waarmee de versnelling en kwalitatieve verbetering van de (verouderde) huisvestingsvoorraad gerealiseerd kan worden. In het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting (IPOHV) innoveren we op de in het POHV ontwikkelde standaarden, die bij bewezen effectiviteit voor iedereen beschikbaar komen.
Als programmabureau voor het IPOHV coördineert Kenniscentrum Ruimte-OK verschillende activiteiten, zoals regiobijeenkomsten, en bevordert draagvlak bij de stakeholders. Ook ondersteunen ze deelnemers aan het innovatieprogramma tijdens hun deelname aan een van de leerlabs in het programma.