Brede school en IKC-ontwikkeling
Bij het vormgeven van een Brede School zijn er vaak bestuurlijke vraagstukken. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang bestuurlijk geborgd is? En hoe integreer je alle faciliteiten en diensten waar kinderen en hun ouders mee te maken krijgen? Je vindt het antwoord in deze toolbox.
Samenwerken met andere organisaties, zoals kinderopvang of peuterspeelzaal, is voor veel basisscholen aan de orde van de dag. De reden van samenwerking verschilt per situatie. Bijvoorbeeld omdat er een gezamenlijke visie is op de ontwikkeling van kinderen, maar een dalend aantal leerlingen of een integraal huisvestingsplan kunnen ook reden zijn om samen te werken. Om de ontwikkeling van Brede Scholen te stimuleren, heeft het Landelijk Steunpunt Brede Scholen van 2009 tot 2015 diverse handreikingen, brochures en voorbeeldovereenkomsten ontwikkeld die je in deze toolbox terugvindt.
Let op: onderstaande voorbeelden worden niet meer geactualiseerd, omdat het Landelijk Steunpunt Brede Scholen in 2015 is opgeheven.
Hoe helpt deze toolbox je verder?
- Inspirerende voorbeelden van Brede Scholen en Integrale Kindcentra (IKC) in het bijzonder.
- Praktische handreikingen om een Brede School/IKC vorm te geven.
- Handig format voor samenwerkingsovereenkomsten.
Waarom is deze toolbox ontwikkeld?
Dé Brede School bestaat niet: er zijn verschillende samenwerkingsvormen die allemaal op een eigen manier ingevuld kunnen worden. De meest vergaande samenwerkingsvorm is een Integraal Kindcentrum (IKC). Hoewel er ook geen blauwdruk bestaat voor een IKC is er bij deze samenwerkingsvorm wel altijd sprake van één pedagogische visie, één team en één centrale aansturing.
Omdat het als schoolbestuur best even zoeken kan zijn naar de best passende samenwerking, heeft de PO-Raad alle ontwikkelde tools en publicaties vanuit het Steunpunt Brede School gebundeld in deze toolbox. Zo kun je inspiratie opdoen voor het starten of het verder vormgeven van de Brede School.
Hoe kun je de brochures, handreikingen en overeenkomsten gebruiken?
De publicaties van het Landelijk Steunpunt Brede School kun je op verschillende momenten in het proces gebruiken. Zo helpt de kwaliteitskaart de verschillende aspecten van de Brede School in kaart te brengen. De kaart is een handig hulpmiddel bij het starten van een nieuwe Brede School, maar kan ook goed gebruikt worden om de kwaliteit van een gestarte Brede School te verbeteren.
Besturen en adviseurs die zich bezighouden met het oprichten of verder ontwikkelen van een IKC vinden het antwoord op veelgestelde vragen in de Handreiking praktische oplossingen. Algemene informatie over een IKC en specifieke voorbeelden uit de praktijk zijn terug te vinden in de brochure Op weg naar een IKC. Wil je als IKC de inspraakorganen van de kinderopvang (oudercommissie) en basisschool (medezeggenschapsraad) met elkaar integreren? Dan biedt de Handreiking IKC-raad praktische handvatten. Verder vind je in de toolbox een format voor een samenwerkingsovereenkomst tussen de onderwijsinstelling en de kinderopvang.
Overzicht publicaties en tools Landelijk Steunpunt Brede Scholen
Kwaliteitskaart Brede school en IKC
Of je nu aan de start van een IKC staat of al een eind op weg bent, de kwaliteitskaart wijst je de weg naar kwaliteitsverbetering.
Overzichten
Er is geen blauwdruk voor een brede school. Brede scholen ontstaan in verschillende vormen, waarbij het IKC de meest vergaande vorm van samenwerking is.
Format samenwerkingsovereenkomst kinderopvang en onderwijs
Het format samenwerkingsovereenkomst en bijlagen biedt uitkomst bij een hechte samenwerking van kinderopvang en onderwijs.