Werkconferentie AVS & PO-Raad: Samenspel schoolleider en schoolbestuurder 2.0
Hoe verduidelijken we de formele positie van schoolleiders én zetten we de volgende stap in het samenspel tussen schoolleiders en schoolbestuurders? Deze vragen staan centraal op de werkconferentie ‘Samenspel schoolleider en schoolbestuurder 2.0’.
Op de werkconferentie:
- Houdt Marlies Honingh (universitair hoofddocent Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen) een keynote over het onderzoek naar de sturingsrelatie tussen bestuurders en schoolleiders;
- Gaan Marlies Honingh, Karin Strauss (voorzitter AVS) en Freddy Weima (voorzitter PO-Raad) met elkaar én met deelnemers in gesprek;
- Gaan we op zoek naar handvatten vanuit de praktijk en de wetenschap voor het creëren en borgen van goed samenspel tussen bestuurders en schoolleiders;
- Reik jij als deelnemer de thema’s aan voor een nader te ontwikkelen werkplan van de AVS en de PO-Raad. Dit werkplan beoogt een duidelijke positie voor schoolleiders en het verstevigen van de dialoog en het samenspel tussen schoolleiders en schoolbestuurders.
Datum en locatie
De werkconferentie vindt plaats op woensdag 5 februari 2025 van 13.00 uur tot 16.30 uur bij The Colour Kitchen in Utrecht. Het adres is: Prinses Christinalaan 1, 3554 JL Utrecht. Vanaf 12.00 uur is er een inlooplunch.
Aanmelden?
Maak gebruik van het aanmeldformulier. Schoolbestuurders die zich aanmelden kunnen ook hun schoolleider gelijk aanmelden via het formulier.
Achtergrond
Schoolleiders spelen een sleutelrol in de schoolorganisatie en de kwaliteit van het onderwijs. Het goed vervullen van deze rol vraagt om een duidelijke positie van schoolleiders én om goed samenspel tussen schoolleiders en schoolbestuurders. Het rapport ‘Breed gesprek governance en (mede)zeggenschap’ onderstreept dit. Een van de aanbevelingen is om verder vorm te geven aan het subsidiariteitsbeginsel: leg de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie, bijvoorbeeld door duidelijke afspraken in het managementstatuut. AVS en PO-Raad leveren hier graag een actieve bijdrage aan. De komende tijd ontwikkelen zij een werkagenda waarmee zij de positie voor schoolleiders verduidelijken en een volgende stap zetten in het samenspel tussen schoolleiders en schoolbestuurders.