Startende bestuurders in positie
Ben jij een startende bestuurder in het primair onderwijs? In je nieuwe functie heb je te maken met tal van complexe vraagstukken, uitdagingen en belangen in een omgeving die continu in beweging is. Hoe krijg je snel overzicht en hoe kun je impact hebben op een manier die bij je past? Met dit (vernieuwde) leertraject maak je een goede start.
Dit leertraject is ontwikkeld voor bestuurders met 0 tot 2 jaar ervaring die graag in positie willen komen. Je leert over de inhoudelijke thema's die spelen in de sector, maar ook hoe je vanuit je eigen kwaliteiten en waarden richting kan geven aan de ambities van je organisatie.
Omdat leren van elkaar en netwerken belangrijke uitgangspunten zijn, bevat het programma tweedaagse met overnachting. Dat maakt het mogelijk om even uit de waan van alledag te stappen en de tijd te nemen voor een goed gesprek en reflectie op de lesdagen. Daarnaast delen adviseurs van de PO-Raad hun expertise over inhoudelijke thema's en beantwoorden ze vragen en dilemma's uit jouw praktijk.
Naast het basisprogramma van zes lesdagen, vinden drie intervisiebijeenkomsten plaats in kleinere groepen die begeleid worden door ervaren bestuurders uit het netwerk van de PO-Raad.
Inzicht in jezelf, de organisatie en de sector
Tijdens dit leertraject werk je aan de professionalisering van jezelf, je schoolorganisatie én de sector. Je brengt je eigen waarden in kaart en krijgt meer inzicht in je ambities en functioneren. Daarnaast beschik je na het traject over up-to-date kennis van de belangrijkste inhoudelijke en procesmatige vraagstukken binnen je nieuwe werkveld en krijg je handvatten om hier effectief mee om te gaan.
Dit levert het leertraject je op
-
Meer inzicht in je rol, positie en verantwoordelijkheden
-
Een eigen visie op je positie als bestuurder vanuit jouw kwaliteiten en drijfveren
-
Meer inzicht in je maatschappelijke rol en het bijbehorende krachtenveld
-
Handvatten om leiding te geven aan de ontwikkeling van je schoolorganisatie én onderwijskwaliteit
-
Kennis over belangrijke vraagstukken binnen de sector
-
Ontsluiting van een handig netwerk met collega-bestuurders, onderwijsprofessionals en medewerkers binnen de PO-Raad.
Programma
Dag 1 & 2: Inzicht in mijzelf
Do 7 december 2023 & vr 8 december 2023
Vanaf 9.30 uur in ’t Paviljoen in Rhenen (inclusief overnachting)
Een goede bestuurder kent zichzelf en is in staat om leiding te nemen over zijn of haar eigen ontwikkeling. Je kent niet alleen je kwaliteiten, maar ook je valkuilen. In dit eerste blok stel je je eigen ontwikkelvraag scherp als vertrekpunt voor de intervisiebijeenkomsten en het vervolg van dit traject.
Daarnaast ga je aan de slag met het thema governance. Wat zijn je verantwoordelijkheden als bestuurder en wat is je rol richting de raad van toezicht, interne collega’s of de GMR?
Aan de hand van een interactieve spelsimulatie leer je meer over verschillende veranderinterventies en de effecten hiervan. Doen en leren in één!
Dag 3 & 4: Inzicht in de organisatie
Vr 12 januari 2024 & vr 8 maart 2024
Vanaf 9.30 uur in kantoor PO-Raad Utrecht
Om sturing en leiding te kunnen geven aan je schoolorganisatie is het belangrijk dat je het stelsel goed kent en weet welke thema's spelen. In dit blok delen verschillende professionals hun kennis op het gebied van:
- Onderwijskwaliteit
- Huisvesting
- Digitalisering
- Financieel management.
Dag 5 & 6: Inzicht in de opgave
Do 18 april 2024 & vr 19 april 2024
Vanaf 9.30 uur in ’t Paviljoen in Rhenen (inclusief overnachting)
Voor welke opgave staat jouw schoolorganisatie? Welke ambities zijn er naar de toekomst? In het derde blok gaat het over de specifieke vraagstukken waar jouw organisatie aan wil werken en hoe je daar als bestuurder richting aan gaat geven. Een blik vooruit.
Vanuit dat kader leer je meer over deze onderwerpen:
- Strategisch beleidsplan
- Strategisch HR
- Crisis(communicatie)
Deskundige begeleiding
Drs. M.J.M. (Marc) van Leeuwen MCM CMC begeleidt het leertraject. Hij werkt als partner en adviseur Onderwijs bij adviesbureau TwynstraGudde. In de afgelopen vijftien jaar heeft hij bestuurders en leidinggevenden van diverse onderwijsorganisaties ondersteund bij het scherp stellen en realiseren van hun ambities. Daarnaast heeft hij zich gespecialiseerd in het begeleiden van leer- en ontwikkeltrajecten.
