Expertise

Innovatielab Schoolblijvers: Lees, kijk of luister mee!

Goed personeel in je schoolteam houden is belangrijk in een tijd van grote personeelstekorten. In het Innovatielab Schoolblijvers gingen onderwijscollega’s samen op zoek naar mogelijkheden om meer ‘schoolblijvers’ te creëren.  Van elke bijeenkomst lees, zie of hoor je hier de belangrijkste inzichten. En Ynnovate deelt tips en tricks voor de verschillende stappen in een innovatieproces.  Alle ontwikkelde ideeën vind je terug in het gratis e-book. 
 

Innovatielab Schoolblijvers e-book

Het e-book Innovatielab Schoolblijvers geeft een inkijkje in de resultaten en het proces van het innovatielab schoolblijvers. Met 11 jatbare ideeen om onderwijspersoneel te behouden en een routekaart om zelf tot innovatieve oplossingen te komen. 

bijeenkomst 1: 10 februari 2022

We zijn van start: de Kick-off


Meer dan 50 onderwijsprofessionals kwamen online bij elkaar voor de kick-off van het Innovatielab. Nog voordat we goed en wel begonnen waren duikelden de ideeën voor het boeien en binden van personeel over elkaar heen in de chat. Maar eerst even terug naar de basis. Waarom zijn we hier bij elkaar? In een video maakten leerlingen, schoolleiders en een bestuurder dit kraakhelder.

Externe video URL

Na een spoedcursus innovatief denken, speeddates tussen de deelnemers en een vooruitblik naar de rest van het programma werd de kick-off energiek afgesloten.

 We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them (Albert Einstein)  

Luister de podcast Innovatielab Schoolblijvers

In deze vierdelige podcastdocumentaire hoor je hoe we het Wicked Problem van het lerarentekort aanpakken. Van uitzoeken wat het échte probleem is, tot inleven in de doelgroep. En van ideeën bedenken en testen naar een waar ideeën-jat-festijn.

Beluister de podcast hier! 

bijeenkomst 2: 10 maart 2022

Wat is nou precies het probleem?

"If I had an hour to solve a problem I'd spend 55 minutes thinking about the problem and five minutes thinking about solutions.”, aldus Albert Einstein. En dat is precies wat de deelnemers in deze eerste live bijeenkomst hebben gedaan. Ze doken dieper in drie subthema’s die alles te maken hebben met schoolblijvers:  vitaliteit, waardering /beloning en loopbaanperspectieven. Vier experts en een factsheet zorgden voor de eerste input.  Tijdens het ‘problem mappen’ verzamelen de deelnemers zoveel mogelijk knelpunten, om tot slot de meest urgente knelpunten te selecteren. Hoe dat eraan toeging, hoor je in onze podcast. Daar gaan ze in volgende bijeenkomst verder mee aan de slag. 

Ynnovate Tips en Tricks Probleemverkenning:

Sta je voor een uitdaging maar kun je nog niet je vinger erop leggen waar het nou preciés pijn doet? Dan raden we je aan om aan probleemverkenning te doen. Je gaat dan verder inzoomen op het probleem, om een beter beeld te krijgen waarom het nou zo'n lastig probleem is voor jou of je organisatie. Deze stap wordt vaak overgeslagen in de praktijk, omdat we natuurlijk het liefst snel gaan focussen op de oplossing. Maar probleemverkenning is dus echt een stap die je volgens Ynnovate nooit over mag slaan.

  • Zorg dat je niet te snel naar een oplossing springt en dat je ten alle tijden je oordeel uit stelt.
  • Het houden van een open blik en goed door kunnen vragen zijn de belangrijkste skills bij probleemverkenning.
  • Feiten verzamelen door middel van deskresearch of interviews kan je helpen om meer te weten te komen over het probleem. Zoek naar oorzaken, knelpunten, cijfers en andere data die zorgen dat je zoveel mogelijk kennis op doet over het probleem. 
  • Verzamel mensen om je heen om mee te denken over de knelpunten binnen het probleem. Mensen die te maken hebben met het probleem natuurlijk, maar ook mensen die er wat verder vanaf staan en die met een frisse blik meedenken over waar het belangrijkste knelpunt zou kunnen zijn. Je eigen belemmerende patronen zijn altijd de moeilijkste om te zien.  

Bijeenkomst 3: 24 maart 2022

Leef je in 

Nadat de meest urgente knelpunten tijdens de vorige bijeenkomst zijn verzameld is het tijd voor de groep om zich in te leven in de doelgroep. Met verschillende leraren en schoolleiders in de teams krijgen de deelnemers al snel een eerste beeld, maar om tot echte oplossingen te komen is dat niet genoeg. Dus worden er nog meer leraren gebeld, schoolleiders bevraagd, feiten gecheckt en aannames weerlegd. Al deze input wordt verwerkt tot zes persona’s die tot aan het eind van het traject centraal staan en waar alle stappen en ideeën aan worden getoetst. 

Ynnovate Tips en Tricks Leef je in:

Ben jij benieuwd naar de ervaringen van de de doelgroep? Binnen een knelpunt maar ook binnen een idee of oplossing worden er vaak snel aannames gedaan over de leefwereld van de doelgroep. Dat is gevaarlijk, want als je je daaraan waagt en je doet een verkeerde aanname, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je knelpunt helemaal geen knelpunt blijkt te zijn! Als je dan vervolgens oplossingen gaat bedenken voor een niet-bestaand knelpunt, dan is er helemaal niemand die iets kan met deze oplossing. Zonde van je tijd! Je inleven in de praktijk en de doelgroep is dus ontzettend belangrijk binnen een innovatieproces. We geven je een aantal tips en tricks mee, voor als je dit zelf ook wilt gaan doen.

•    Wees tot-op-het-bot nieuwsgierig naar de doelgroep en bedenk bij alle dingen die je zegt en doet in je onderzoek dat je goed moet checken of dit een feit of een aanname is.
•    Zoek mensen die dagelijks te maken hebben met het knelpunt om je aannames te toetsen. Vaak worden beleidsmakers onterecht gezien als experts op een bepaald thema, maar zijn zij in werkelijkheid niet degenen die dagelijks last hebben van dit knelpunt.
•    Wees niet bang om te bellen. Dit klinkt misschien gek, maar bij Ynnovate horen we heel vaak weerstand als we een werkvorm hebben waarbij de doelgroep bevraagd moet worden. Uitspraken als 'Hij heeft vast geen tijd hiervoor', 'Ik heb dit al vaker van ze gehoord', of 'We moeten ze meenemen in het proces' zijn vaak dingen die gemakkelijk geroepen worden bij het inleven. Toch merken we vrijwel altijd dat mensen echt wel tien minuutjes de tijd willen nemen om vragen te beantwoorden, zeker als het een onderwerp is waar ze veel last van hebben en ze zich dan gehoord voelen. Ook levert het echt even bellen met een paar specifieke vragen vrijwel altijd nieuwe inzichten op uit een ander perspectief.
 

Bijeenkomst 4: 5 april 2022 

Ideeënstorm

Onze zoektocht is al over de helft. Tijdens 'De Ideeënstorm' bedachten 60 professionals in totaal zo'n 600 oplossingen voor de 4 vraagstukken. Daar hebben ze een selectie uit gemaakt en de beste ideeën zijn uitgewerkt tot een test-waardig prototype. Met deze prototypes gaan ze nu terug naar hun eigen organisatie om die te testen. Benieuwd hoe die prototypes tot stand kwamen? Je hoort het in aflevering drie van de Innovatielab-podcast, waarin je de reis van één van de ideëen: ‘jouw klas, mijn klas’ op de voet kan volgen. 

Ynnovate Tips en Tricks Ideeënstorm:

  • Maak je vraagstuk zo ambitieus mogelijk! Als ik aan je vraag om binnen 1 dag 1000 ideeën te bedenken, dan heb je er sowieso meer dan dat ik je vraag om er binnen 1 maand 3 te bedenken. Ambitie en uitdaging komt innovatie en creativiteit dus ten goede.  Leuk om hiermee te spelen als je zelf aan de slag gaat.
  • Let ook op de abstractie van je vraagstuk. Een hele vage vraag zorgt ook voor vage antwoorden en ideeën. Een lekker concrete vraag dus, die schreeuwt om praktische oplossingen. Het helpt ook om te bedenken dat je een zelfstandig naamwoord én een werkwoord per idee op gaat schrijven. Op die manier krijg je geen vage kreten op post its, zoals 'eigenaarschap' of 'betere communicatie'
  • Haal mensen uit hun vaste patronen en perspectief, om te komen tot vernieuwende ideeën. Naast een standaard brainstorm, wil je bij innovatie creatieve technieken gebruiken die je uit je eigen perspectief halen, om tot vernieuwing te komen. Een van de tools waar wij bij Ynnovate fan van zijn, is het gebruik van een kaartenset! Hoe zou IKEA dit vraagstuk oplossen? Wat zou Beyoncé doen?! Dit klinkt misschien een beetje gek, maar helpt enorm naar verrassende ideeën toe te werken! Je kunt deze gratis downloaden in de webshop van Ynnovate.
  • Gebruik een goede methode om keuzes te maken uit alle ideeën, die zorgt dat je niet vervalt in de creadox: het kiezen voor de ideeën waar alle creativiteit/innovatie waar je zo hard voor gewerkt hebt niet in zitten. In deze video leggen we je bijvoorbeeld het gebruik van de keuzematrix uit, onze methode om te kiezen voor innovatieve, creatieve ideeën!
     

Bijeenkomst 5: 19 april 2022

Level up

We zijn er bijna! Nu we de mooie ideeën hebben uitgewerkt en voorgelegd aan de doelgroep, is het tijd om de prototypes verder aan te scherpen. In deze digitale bijeenkomst analyseren en verwerken de deelnemers de opgehaalde feedback. Iedere groep ging langs bij een communicatiedokter, een innovatiebooster en een bajesklant (voor het nog beter jatbaar maken van het idee).  Nu is het zaak om de laatste hand te leggen aan de pitches en dan is ieder team er klaar voor om op 17 mei zijn idee te pitchen voor een volle zaal met onderwijsmensen.  En jij kan daarbij zijn! Er zijn nog plekken, dus meld je direct aan

Ynnovate Tips en Tricks Level up:

  • Als je het idee gekozen hebt, laat dan zo snel mogelijk iemand tips en tops (feedback) geven. Wij zien vaak dat mensen heel lang bezig zijn met het maken van een plan of het tot in de puntjes uitwerken van een idee. Op die manier raak je er al te veel aan gehecht en wordt het alleen maar moeilijker om nog iets aan te passen als je ergens feedback op krijgt.
  • Het maken van een prototype is enorm behulpzaam bij het testen van je idee. Als je iets aan mensen kunt laten zien waardoor ze een betere voorstelling kunnen maken bij jouw idee, dan kunnen ze ook feedback geven die je echt verder helpt, in plaats van dat je in je achterhoofd blijft denken, ja leuk, maar, dat hadden we ons natuurlijk met het ideeteam ook allang bedacht!
  • Realiseer je dat een idee nooit 'af' is. Alle keuzes die je maakt binnen je idee, kunnen misschien voelen als onomkeerbaar. Wij zien die keuzes graag als een weg die je met je auto in rijdt, maar als blijkt dat je verkeerd gereden bent, je altijd weer terug op de eerste weg kunt komen en alsnog een andere keuze kunt maken. Als je zo kijkt naar beslissingen, als een experiment om te zien waar je uit komt, dan is het een stuk makkelijker om keuzes te maken over je idee. Jeff Bezos, CEO van Amazon noemt dit ook wel two-way-door-decisions. Je kunt erin, en er ook weer uit.
  • Een goede pitch draagt heel erg bij aan het succesvol verspreiden van je idee. Als je idee goed is, maar je weet het niet over te brengen, is de kans klein dat jouw idee ook op andere plekken geïmplementeerd gaat worden. Denk dus ook goed na over je pitch. Wij houden daarvoor altijd de structuur: introductie (haakje), Probleem (pijn), Oplossing (idee) en Call to Action (wat wil je bereiken met het pitchen?) aan.
     

Bijeenkomst 6: 17 mei 2022

Pitch event 

En dan zijn we nu aanbeland bij de laatste bijeenkomst van onze reis in het Innovatielab Schoolblijvers. Van onderzoeken , naar ideeën bedenken tot daar waar we nu staan: het ideeën-jat-festijn. En een feest is het zeker. Een zaal vol deelnemers én nieuwsgierige mensen uit het vakgebied die willen weten hoe het gaat aflopen! Ben jij op zoek naar ideeën voor het oplossen van het lerarentekort? Luister dan snel de laatste aflevering van de podcast Innovatielab Schoolbijvers

We hopen dat je geïnspireerd bent door dit blog en iets van wat je gehoord, gelezen of gezien hebt kunt toepassen in de praktijk! We vinden het leuk om te horen welke stap jij hebt gezet. Wil je ons dat laten weten? Dat kan via info@poraad.nl.

Downloads