Kamermeerderheid stemt voor verkenning één landelijke doorstroomtoets
Update 3 december 2024: een ruime Kamermeerderheid van SP, GroenLinks-PvdA, PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, BBB, JA21 en de CU stemde vandaag voor de motie van D66-Kamerlid Ilana Rooderkerk om te verkennen wat er nodig is om naar één doorstroomtoets te gaan.
Ook werd er voor de motie van Chris Stoffer (SGP) en Don Ceder (CU) gestemd om de doorstroomtoets verder te ontwikkelen tot een instrument dat weer primair ten dienste staat aan de ontwikkeling van de leerling en de ondersteuning van de leerkracht. De PO-Raad onderschrijft de zorgen over de dubbele functies die de doorstroomtoets nu heeft. Toetsen moeten de docent helpen bij het bepalen van een volgende stap in de ontwikkeling van een leerling. In het verlengde hiervan pleiten we voor een kritische herbezinning op het huidige systeem van vroege selectie.
De PO-Raad, AOb, CNV Onderwijs en AVS pleiten voor een verkenning naar één landelijke doorstroomtoets. Het huidige systeem met zes verschillende doorstroomtoetsen leidt tot ongelijke kansen voor leerlingen en bemoeilijkt het zicht op de onderwijskwaliteit.
Kort voor de zomervakantie bleek uit onderzoek van de PO-Raad dat er verschillen zijn tussen de toetsen van de zes aanbieders. Daarbij viel vooral op dat het percentage hogere toetsadviezen voor één van de toetsen vaker hoger uitvalt dan bij andere toetsen. Dit betekent dat leerlingen die deze toets gemaakt hebben, meer kans hebben op een bijgesteld schooladvies.
De PO-Raad pleitte er om deze reden in oktober al voor om terug te gaan naar één aanbieder van de doorstroomtoets. “Als we doorgaan op de ingeslagen weg, dan verschilt de kans op een bijgesteld schooladvies per toets. Dat vinden wij onacceptabel”, aldus voorzitter Freddy Weima.
Brede oproep
De AOb, CNV Onderwijs, AVS en de PO-Raad roepen in een brief aan de Kamer op om dinsdag 3 december voor de motie van D66-Kamerlid Rooderkerk te stemmen. Deze motie vraagt om een zorgvuldige verkenning naar één landelijke toets en een tijdspad voor de invoering ervan.
Hoewel staatssecretaris Mariëlle Paul (funderend onderwijs) de afgelopen periode meermaals heeft aangegeven pas in 2027 een conclusie te willen trekken over de toekomst van het toetsensysteem, benadrukken de onderwijsorganisaties de urgentie. ''De onderwijskansen van leerlingen staan nú onder druk. Het huidige systeem is niet langer houdbaar'' schrijven zij.
Het gaat hierbij niet om een directe invoering, maar om een zorgvuldig proces waarin het onderwijsveld actief wordt betrokken. Met één uniforme doorstroomtoets kan Nederland een belangrijke stap zetten richting eerlijke kansen voor alle leerlingen.