Inspectie brengt voor het eerst de leesvaardigheid in het v(s)o in kaart
De meeste leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs zijn goed op weg om de beoogde eindniveaus voor lezen te halen, maar de resultaten in het vmbo-b/k blijven achter. Dit en meer blijkt uit het eerste peilonderzoek over de leesvaardigheid van leerlingen in het v(s)o.
De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag de resultaten van het peilonderzoek. Het peilonderzoek laat zien dat :
- De meerderheid van de vmbo-g/t-leerlingen in de tweede klas op of boven 1F-niveau leest.
- De meerderheid van de leerlingen in havo/vwo en het vso in de tweede klas op of boven het 2F-niveau leest.
- Tweederde van de leerlingen in vmbo-b/k in het tweede leerjaar nog onder het 1F-niveau leest.
- Opvallend is dat de inspectie ten onterechte rapporteert over het praktijkonderwijs. Daar geldt 1F als streefniveau pas aan het eind van de opleiding.
De peiling brengt niet alleen de leesvaardigheid van tweedeklassers in beeld, maar brengt ook in kaart hoe scholen hun leesonderwijs hebben ingericht en wat leerlingen vinden van lezen.
Leerlingen zelf zijn redelijk positief over hun eigen leesvaardigheid, maar hun leesmotivatie en leesplezier is laag. Wanneer leerlingen lezen voor hun plezier, betreft dit vooral berichten op sociale media. Minder dan 10% van de vo-leerlingen besteedt op een reguliere schooldag meer dan 1 uur aan het lezen van boeken. Een derde van de havo/vwo-leerlingen tot bijna twee derde van de vmbo-b/k-leerlingen leest nooit een boek voor het plezier, bij vso-leerlingen is dit twee vijfde.
Voortvarende invoering nieuwe kerndoelen hard nodig
Vorige maand riepen de AOb, CNV, AVS, FvOv, Platform VVVO, LAKS, VO-raad en de PO-Raad de Tweede Kamer nog op om de invoering van nieuwe kerndoelen volgens de oorspronkelijke planning te laten verlopen. De resultaten uit dit peilonderzoek bevestigen de noodzaak van een voortvarende invoering van nieuwe kerndoelen. De kerndoelen bieden een basis voor het versterken van de doorlopende leerlijn en geven scholen helderheid. Bovendien zijn de conceptkerndoelen met succes getoetst in de praktijk en is er breed draagvlak in het onderwijsveld.
Kennistafel Effectief Leesonderwijs
De Kennistafel Effectief Leesonderwijs, bestaande uit wetenschappers en onderwijsprofessionals, stimuleert en organiseert de uitwisseling van kennis over effectief leesonderwijs en maakt deze kennis toepasbaar voor scholen. Een voorbeeld is de recent bijgewerkte Kwaliteitswaaier. Hiermee kunnen leraren, schoolleiders en schoolbestuurders het leesonderwijs op hun school versterken.
Op woensdag 11 december organiseert de Kennistafel een bijeenkomst voor onderwijsprofessionals. Hier gaat de Kennistafel met deelnemers in gesprek over twee actuele onderwerpen: de kwaliteit van leermiddelen taal én de ontwikkeling van een expertisepunt taal. Meer info en aanmelden.
Meer informatie?
Lees het bericht en download het onderzoek op de website van de Inspectie van het Onderwijs.