Deelnemende scholen masterplan basisvaardigheden zien vooruitgang
Ruim 80% van de scholen die subsidie ontvangen voor het verbeteren van de basisvaardigheden zien vooruitgang op het gebied van taal en rekenen-wiskunde. Staatssecretaris Mariëlle Paul (funderend onderwijs en emancipatie) meldt dit in de voortgangsbrief over het Masterplan basisvaardigheden.
Met de eerste subsidieronde gingen in 2022 bijna 650 scholen in het primair en voortgezet onderwijs van start met het versterken van taal en rekenen-wiskunde. De periode waarin zij subsidie ontvingen is inmiddels gestopt. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft deze scholen afgelopen september gevraagd naar hun ervaringen.
Met name in het primair onderwijs zien scholen effecten op taal en rekenen-wiskunde: ruim 80 procent van de scholen geeft aan duidelijk vooruitgang te zien. Kanttekening hierbij is dat het gaat om een kwalitatief beeld van de ervaren effecten en niet om een kwantitatieve vergelijking.
Structureel geld eerder nodig
Freddy Weima, voorzitter PO-Raad: “Het is goed nieuws dat de scholen die geld krijgen vanuit het Masterplan voortgang zien bij hun leerlingen. Ik vind het op zijn zachts gezegd wel een gemiste kans dat het tot 2027 duurt voordat alle scholen structureel extra geld krijgen om de basisvaardigheden te versterken.”
“Als we de basisvaardigheden van álle kinderen willen verbeteren, dan hoort daar een structurele investering in álle scholen bij. Dat kan niet tot 2027 wachten. Daarnaast vind ik het niet te verkopen dat de scholen van wie de subsidie al is afgelopen tot 2027 geen geld krijgen om de verbeteringen ook op de langere termijn door te zetten.”
Nationaal Programma Onderwijs
Alle scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben in 2021, 2022 en 2023 daarnaast geld ontvangen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs). De doelen waren om verdere leervertragingen bij leerlingen te voorkomen, opgelopen vertragingen in te halen, de door corona toegenomen kansenongelijkheid terug te dringen en het welbevinden van leerlingen te herstellen.
Uit de zesde voortgangsrapportage blijkt dat de uitvoering van het NP Onderwijs goed verloopt. Scholen slagen er volgens de staatssecretaris in activiteiten op te zetten die daadwerkelijk bijdragen aan herstel.
Hoewel de resultaten van scholen terug zijn op het niveau van voor corona, ziet de sector kansen om ook in de toekomst de resultaten duurzaam te verbeteren. Het is hiervoor essentieel dat het kabinet en de sector samen komen met tot meerjarige en integrale aanpak, zodat alle scholen hun onderwijskwaliteit structureel kunnen versterken. Hier pleiten wij al langer voor samen met sectorpartners.
Curriculumherziening
Naast het bieden van structurele financiering, blijft ook de curriculumherziening hierbij een essentiële voorwaarde.
“Het is ontzettend tegenstrijdig dat het kabinet aan de ene kant wil dat onze scholen de onderwijskwaliteit verbeteren, terwijl ze tegelijkertijd curriculumherziening uitstelt. De curriculumherziening geeft scholen juist de impuls die ze nodig hebben om de komende jaren concrete en substantiële stappen te zetten bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Vertraging is echt onwenselijk”, aldus Weima.