Geef een impuls aan jouw onderwijskwaliteit in één dag!
Liggen de leerresultaten op de doorstroom- en eindtoetsen van 2022, 2023 en 2024 op jouw school tussen het landelijke gemiddelde en de signaleringswaarde van de Inspectie van het Onderwijs? Of ben je als kwaliteitszorgmedewerker of bestuurder op zoek naar inzichten en handvatten voor kwaliteitsverbetering? Meld je dan aan voor een van de regiodagen van Goed Worden, Goed Blijven + .
Wegens succes herhaald
De regiodagen zijn bedoeld voor directeuren, ib’ers/kwaliteitscoördinatoren, schoolbestuurders en medewerkers onderwijs & kwaliteit. Begin 2024 hebben er ook regiodagen plaatsgevonden. Om nog meer scholen op weg te helpen biedt Goed Worden, Goed Blijven + de regiodagen in doorontwikkelde vorm aan. Heb je eerder dit jaar al deelgenomen? Wees je er dan bewust van dat het programma deels overlapt. Wanneer er meer aanmeldingen dan beschikbare plekken zijn krijgen nieuwe deelnemers voorrang. Deelname is kosteloos.
Programma
We starten het programma met een centrale, interactieve sessie over kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Hierin krijg je inzicht in de samenhang tussen de standaarden van de inspectie, leer je wat er precies van scholen verwacht wordt vanuit het inspectiekader en delen we praktijkvoorbeelden.
Vervolgens ga je met collega’s aan de slag met het opstellen van een verdiepende zelfevaluatie voor jouw school of jouw bestuur (op basis van het format van GWGB+). Je brengt je beginsituatie in kaart en formuleert speerpunten voor verbetering. Heb je een vraag of wil je advies? Dan staan de adviseurs van GWGB+ voor je klaar. Na de lunch kies je een van de drie inspiratiesessies. De thema’s zijn gerelateerd aan de vragen in de zelfevaluatie.
Tijden
- 09.30 - 09.35 uur: Welkom en opening
- 09.35 - 11.00 uur: Kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur
- 11.00 - 11.15 uur: Pauze
- 11.15 - 12.45 uur: Aan de slag met het opstellen van een zelfevaluatie
- 12.45 - 13.30 uur: Lunch
- 13.30 - 15.00 uur: Kies een van de drie inspiratiesessies, zie hieronder
Kies een inspiratiesessie
Burgerschap en sociale kwaliteit, werken vanuit de bedoeling
Doelgroep: IB’ers/kwaliteitscoördinatoren en directeuren
Burgerschap en sociale kwaliteit maakt deel uit van de standaard Basisvaardigheden (OP0). Wat vraagt deze standaard en waarin is deze onderscheidend is van de standaard OP1 (Aanbod)? Vervolgens zoomen we in op Burgerschap. Als school heb je de taak om kinderen de kennis, vaardigheden en houding bij te brengen om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving. De puzzelstukken zijn al aanwezig in je school. Op welke wijze je vanuit visie en context de puzzel legt is aan jullie. In deze inspiratiesessie geven we praktische voorbeelden en laten we zien hoe je dit - vanuit een waarderend perspectief - als school kunt realiseren naar je eigen praktijk. Dit doen we in dialoog met elkaar. Ook zet je zelf een eerste stap die je kunt gebruiken in je eigen organisatie.
Van zicht op ontwikkeling naar didactisch handelen. Wat werkt?
Doelgroep: IB’ers/kwaliteitscoördinatoren samen met de directeur (tandem)
Leerlingen vanuit hoge verwachtingen tot leren brengen helpt bij het verbeteren van de resultaten. Om goed afgestemde lessen te kunnen geven (OP3) is de kleine cyclus van zicht op ontwikkeling (OP2) cruciaal. Hoe vertaal je zicht op de ontwikkeling van leerlingen naar een aanpak in de klas? En wat doet ertoe in het leerkrachthandelen? De ib-er/kwaliteitscoördinator heeft een belangrijke rol bij het begeleiden en monitoren van dit proces, samen met de directeur. Aan de hand van inspirerende voorbeelden en reflectieopdrachten ga je in dialoog met andere scholen en verken je kansen om te verbeteren.
Bovenschoolse kwaliteit: Samen sterk, de neuzen dezelfde kant op
Doelgroep: bestuurders en kwaliteitszorgmedewerkers
Als bestuurder is het een hele uitdaging om te sturen op de kwaliteit van je scholen in de balans tussen de wettelijke eisen, de lokale context en je eigen ambities. Hoe stuur jij hier als bestuurder op? Hoe houd je zicht op de kwaliteit van je directeuren en hoe stuur je hen aan? Heb je de krachten en risico’s goed in beeld? Hoe evalueer je het onderwijs, hoe beoordeel je dit en hoe verantwoord je hierover?
Aan de hand van deze vragen gaan we aan de slag met je eigen praktijk, het bestuurlijke waarderingskader en goede voorbeelden van deelnemers en andere besturen. Na afloop heb je praktische en onderbouwde handvatten om verder mee aan de slag te gaan en om je zelfevaluatie aan te scherpen.
Data en locaties
Woensdag 8 januari: Nijmegen | De Vasim
AANMELDEN
Donderdag 16 januari: Assen | DNK
AANMELDEN
Maandag 20 januari: Almere | View
AANMELDEN
Donderdag 23 januari: Gouda | Driestar Educatief
AANMELDEN
Dinsdag 28 januari: Breda | Leonardo Hotels
AANMELDEN
Over Goed Worden Goed Blijven +
Het project Goed Worden Goed Blijven + (GWGB+) ondersteunt scholen met kwetsbare leerresultaten. Elke deelnemende school maakt bij de start een zelfevaluatie. Zo brengt de school in kaart wat de onderliggende oorzaken zijn van de lage(re) leerresultaten en stelt de school scherp wat de verbeterpunten zijn. Daarnaast is er ondersteuning voor besturen die risico’s zien als het gaat om de inrichting en/of uitvoering van hun kwaliteitszorg en hier graag preventief mee aan de slag willen.