Sector keert zich tegen uitstel invoering conceptkerndoelen
Het kabinet vertraagt de invoering van de nieuwe kerndoelen, dit blijkt uit de Kamerbrief van staatssecretaris Mariëlle Paul. Onbegrijpelijk, vinden AOb, CNV, AVS, FvOv, Platform VVVO, LAKS, VO-raad en de PO-Raad. Eerder deze maand riepen zij de Tweede Kamer nog op om de invoering van nieuwe kerndoelen volgens de oorspronkelijke planning te laten verlopen.
Sinds 2006 worstelen scholen met de huidige kerndoelen. Deze zijn te breed, te vaag en bieden onderwijsprofessionals onvoldoende houvast. SLO ontwikkelde nieuwe conceptkerndoelen en ruim 200 scholen hebben deze, met succes, in hun onderwijspraktijk getoetst. Even scheen er licht aan het einde van de tunnel.
Toch wil het kabinet het aantal kerndoelen, volgens de ambitie uit het hoofdlijnenakkoord, verminderen. Het voorstel is om de conceptkerndoelen te redigeren en als subdoel aan de kopdoelen toe te voegen. De nader uit te werken kopdoelen zijn abstracter geformuleerd. Het gevolg: een vertraging van minimaal een jaar. Opmerkelijk is dat het kabinet hiermee het advies van zowel ambtenaren als SLO in de wind slaat. Uit de beslisnota blijkt dat ook zij zorgen hebben over het beperkte houvast voor scholen.
Politiek draagvlak boven draagvlak in de sector
‘Een onbegrijpelijke keuze’, vindt Freddy Weima, voorzitter PO-Raad. “Juist omdat de staatssecretaris in haar brief onderschrijft dat er groot draagvlak is in het onderwijs en de wetenschap, het proces zorgvuldig verlopen is én betrokkenen blij zijn met het resultaat. Hiermee laat het kabinet zien dat politiek draagvlak belangrijker is dan draagvlak in de onderwijssector, terwijl er tegelijkertijd hoge verwachtingen zijn rondom het versterken van de basisvaardigheden en de onderwijskwaliteit.”
‘Ingewikkeld is dat scholen al wel met de nieuwe kerndoelen aan de slag mogen, maar zij aan de oude kerndoelen moeten voldoen. Dit biedt geen stabiele basis voor de grote ambities uit het Herstelplan Onderwijs’, vervolgt Weima. “De sector onderstreept deze ambities en wil dolgraag aan de slag. Maar er is wel duidelijkheid nodig over wat er van scholen verwacht wordt. Heldere, nieuwe kerndoelen geven scholen instrumenten in handen om gericht te werken aan het versterken van de basisvaardigheden.”
Aanpassing schiet doel voorbij
Ook de voorgenomen hiërarchische indeling van kop- en subdoelen baart Weima zorgen. “Het terugbrengen van 58 kerndoelen naar 42 per sector staat leuk op papier, maar het onderscheid tussen kop- en subdoelen maakt het juist in de praktijk verwarrend. De kopdoelen zullen al snel als leidend worden gezien door leraren en uitgevers, maar die geven weinig houvast, terwijl dat juist de inzet van de curriculumherziening was.”
Het meest teleurstellend vindt Weima dat er onvoldoende geluisterd wordt naar de signalen uit het onderwijs. “Dit zagen we eerder bij de doorstroomtoets, waarbij de vele kritische geluiden van onderwijsprofessionals zomaar werden weggewuifd. Een soortgelijke situatie dreigt nu te ontstaan. De conceptkerndoelen zijn succesvol getoetst in de school, betrokkenen zijn blij maar tóch moet het anders. Ondanks de oproep van een coalitie van vertegenwoordigers uit de onderwijssector om vertrouwen te hebben in het proces en de planning niet aan te passen.”
Oproep: houd vast aan de huidige conceptkerndoelen
Morgen debatteert de Kamer over de voortgang van de curriculumherziening. In aanloop naar dit debat hebben AOb, CNV, AVS, FvOv, Platform VVVO, LAKS, VO-raad en de PO-Raad wederom een brief naar de Kamer gestuurd. In deze brief roepen zij het kabinet op om vast te houden aan de huidige conceptkerndoelen en de oorspronkelijke planning.
Meer informatie?
- Zie onze eerdere oproep.
- Lees de Kamerbrief inclusief beslisnota op de website van de Tweede Kamer
- Download het boekje met de nieuwe kerndoelen