Helpdesk School, kind & omgeving

Welkom bij de Helpdesk. Hier kunt u antwoorden vinden op uw vragen.

Ik wil iets weten over…

Vragen en antwoorden binnen School, kind & omgeving

  • Mag een basisschool kinderen die niet gevaccineerd zijn weigeren?

    Vanwege de leerplicht mogen scholen niet-gevaccineerde leerlingen niet weigeren. In Nederland vallen alle kinderen van 5 tot en met 16 jaar onder de leerplicht. Dat betekent dat zij naar school moeten en scholen hen niet kunnen weigeren.

    Voor kinderopvanginstellingen is er nu nog geen duidelijke richtlijn. Het kabinet onderzoekt momenteel of het kinderopvanginstellingen wel kan verplichten om niet-ingeënte kinderen te weigeren.

    Wil je meer informatie? Lees hier meer op de website van de Rijksoverheid.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema School, kind & omgeving.

  • Tellen de avonduren van een schoolkamp mee als onderwijstijd?

    Als onderwijstijd op schoolkamp gelden alleen de uren die op een reguliere schooldag van de school ook als onderwijstijd gelden. Het schoolkamp vindt dus voor een deel binnen onderwijstijd plaats en voor een substantieel deel buiten onderwijstijd.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema School, kind & omgeving.

  • Wat zegt wet- en regelgeving over vrijstelling van onderwijsactiviteiten vanwege geloofsovertuiging?

    Een ouder heeft vrijstelling gevraagd van onderwijsactiviteiten. Deze ouder wil de kinderen niet laten deelnemen aan het schoolkamp vanwege hun geloofsovertuiging. Wat zegt de wet- en regelgeving hierover?

    Artikel 41 van de Wet op het primair onderwijs zegt het volgende:

    1.De leerlingen nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten, met dien verstande dat die onderwijsactiviteiten voor de leerlingen onderling kunnen verschillen.

    2.Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten met uitzondering van de centrale eindtoets of de andere eindtoetsen, bedoeld in artikel 9b. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.

    Dit betekent dat een ouder een verzoek kan indienen voor een vrijstelling van een onderwijsactiviteit. Het bevoegd gezag bepaalt welke vervangende onderwijsactiviteit hiervoor in de plaats komt.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Onderwijsinhoud en School, kind & omgeving.

  • Er is sprake van verbaal grensoverschrijdend gedrag bij een ouder van één van onze leerlingen. Is het mogelijk om deze ouder een school- en pleinverbod op te leggen?

    Op één van onze scholen is een heftige situatie ontstaan met een ouder. Er is sprake van verbaal grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast maakt deze ouder ongevraagd geluidsopnames van gesprekken met de school. Wij zoeken naar manieren om de situatie te de-escaleren. Maar wat zijn onze mogelijkheden als school?

    U kunt een ouder een school- en/of pleinverbod opleggen bij ernstige verstoring van de rust en orde op de school nadat u deze ouder meerdere keren heeft gewaarschuwd. U wilt immers voor alle ouders en leerlingen een veilig schoolklimaat scheppen. Bij een pleinverbod moet het in ieder geval duidelijk zijn hoe lang het pleinverbod geldt. Als de ouder het verbod overtreed, kunt u eventueel de politie inschakelen. Als de ouder blijft volharden in het ongewenste gedrag is het zelfs mogelijk zijn of haar  kind(eren) te verwijderen van school met als grond ernstige verstoring van rust en orde.

    Zie voor meer informatie ook:
    Onderwijsgeschillen: schoolpleinverbod
    Onderwijsgeschillen: verwijdering van school

    Het Wetboek van Strafrecht verbiedt afluisteren en het opzettelijk opnemen van gesprekken van anderen. Dit verbod is terug te vinden in artikel 139a van het Wetboek van Strafrecht. Het opnemen van een gesprek waar een ouder zelf aan deelneemt is niet verboden. Ouders mogen een gesprek dat zij met school voeren opnemen, andersom mag een school een gesprek met ouders ook opgenomen worden. Na afloop van het gesprek mag de opname teruggeluisterd worden. Het is niet verstandig als ouders om de geluidsopname openbaar te maken of te delen. Ouders lopen dan het risico de privacy van de andere deelnemer(s) van het gesprek te schenden. In de rechtszaal kunnen geluidsopnamen in de meeste gevallen wel gebruikt worden als bewijs, ook als de ander geen toestemming voor het maken van een opname heeft gegeven. Geluidsopnamen die stiekem zijn gemaakt, zijn dus niet per definitie onrechtmatig. Ouders dienen de school ruim voor de aanvang van het gesprek te informeren dat zij het gesprek willen opnemen. Dit omdat het opnemen van een gesprek niet gebruikelijk is.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema School, kind & omgeving.

  • Omwonenden van de school ervaren geluidsoverlast van spelende kinderen tijdens pauzes. Kunnen ze hiertegen succesvol optreden?

    In 2010 is het zogenaamde Activiteitenbesluit gewijzigd. In dit besluit staat dat bij het bepalen van de geluidsbelasting geen rekening meer gehouden hoeft te worden met het geluid van spelende kinderen op schoolpleinen en terreinen bij kinderdagverblijven. Deze aanpassing geldt voor omsloten en andere buitenterreinen.

    Zowel de toenmalige minister als de Tweede Kamer wilden deze aanpassing in verband met het maatschappelijk belang dat basisscholen en kinderdagverblijven vervullen. Het is voor de ontwikkeling van kinderen essentieel dat ze voldoende buitenspelen. Handhavend optreden door een gemeente is vanaf 1 januari 2010 dan ook alleen aan de orde als er sprake is van een overtreding van de geluidsnormen bij een school, zonder rekening te houden met het stemgeluid van spelende kinderen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema School, kind & omgeving of het onderwerp Gezonde leefstijl.

  • Moet er voor iedere behandelend arts op school een instructie en bekwaamheidsverklaring worden afgegeven?

    Op onze school zijn er meerdere leerlingen die medicatie voor epilepsie ontvangen en een epi-pen. Mag één arts instructie geven op school? Of moet er voor iedere behandelend arts een instructie en bekwaamheidsverklaring worden afgegeven?

    Het is gebruikelijk dat een enkele arts een bekwaamheidsverklaring afgeeft. Met zo’n verklaring kan een arts alle medische handelingen verrichten (onder de wet BIG). Hieronder valt dan epi-pen, maar bijvoorbeeld ook medicatie voor epilepsie. Eén bevoegde arts mag alle medische handelingen verrichten. In onze toolbox staan handige documenten over medisch handelen in het basisonderwijs. Vooral het modelprotocol ‘medische handelingen op scholen’ is in dit geval handig voor de school om door te nemen.

    Een zelfstandig bevoegde arts is een zorgverlener die voorbehouden handelingen zelf mag uitvoeren, zie hiervoor ook deze pagina. Het toedienen van medicatie (dus ook voor ADHD) valt onder een risicovolle handeling. Bekijk ook de lijst in de toolbox met voorbehouden en risicovolle medische handelingen in het onderwijs. Risicovolle handelingen mogen alleen uitgevoerd worden door personen die hiervoor bekwaam zijn. Een instructie en bekwaamheidsverklaring zijn dan nodig. Het modelprotocol en de lijst moeten voldoende handvatten bieden om te beslissen hoe ver ze moeten gaan met dergelijke handelingen en waar wel of geen verklaring voor nodig is. Zo staan in de lijst duidelijke voorbeelden van voorbehouden en risicovolle handelingen en wordt in het modelprotocol onderscheid gemaakt in handelingen waarvoor de wet BIG wel of niet (bekwaamheidsverklaring niet nodig) geldt.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema School, kind & omgeving.

  • Wie is aansprakelijk voor een ongeval op het schoolplein buiten schooltijd?

    Een speelplaats bij een school heeft meestal 2 functies: als openbare ruimte en als schoolplein. Onder schooltijd is het plein in gebruik onder verantwoordelijkheid van het schoolbestuur. Daarna en daarvoor valt het plein feitelijk onder de openbare ruimte en draagt de gemeente (mede) verantwoordelijkheid. In verband hiermee is het wenselijk met de gemeente een convenant te sluiten waarin is opgenomen dat beide functies voorkomen en welke partij in welke situatie verantwoordelijk is indien zich op dit terrein een ongeluk voordoet. Als alles goed is onderhouden en een spelend kind het been breekt zijn in beginsel het schoolbestuur en de gemeente hiervoor niet aansprakelijk. Maar als het kind door nalatigheid van een van de partijen struikelt over een opgebroken toegangspad of omhoog gelegen tegels, dan wel ongelukkig valt of schade aan de kleding ontstaat doordat de kwaliteit van de schommel niet in orde is, een paar treden van de glijbaan zijn doorgeroest, het klimrek niet veilig is, et cetera, dient terdege rekening te worden gehouden met een aansprakelijkheidsstelling.

    Om vermelde aansprakelijkheid te voorkomen wordt steeds vaker de speelplaats na schooltijd afgesloten en zelfs na overleg met de politie, verboden toegangbordjes geplaatst. Hierdoor ontstaat voor de politie de mogelijkheid eventueel verbaliserend op te treden en zal ongetwijfeld regelmatiger door hen toezicht worden uitgeoefend. Voor de kinderen uit de buurt betekent dit echter een inperking van speelvoorzieningen, met alle mogelijke gevolgen voor de beweging van kinderen van dien. Alvorens een dergelijk bordje te plaatsen verdient het daarom aanbeveling overleg te voeren met de gemeente om te bezien of dit wel de gewenste oplossing is, respectievelijk het probleem niet alsnog anderszins kan worden ondervangen, bijvoorbeeld door een bordje te plaatsen dat het gebruik van de speelplaats na schooltijd voor eigen risico is, hetgeen minder dreigend naar de buurt overkomt.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema School, kind & omgeving of het onderwerp Gezonde leefstijl.

  • Moeten schoolpleinen buiten schooltijd toegankelijk zijn?

    Een speelplaats bij een school heeft meestal 2 functies: als openbare ruimte en als schoolplein. Onder schooltijd is het plein in gebruik onder verantwoordelijkheid van het schoolbestuur. Daarna en daarvoor valt het plein feitelijk onder de openbare ruimte en draagt de gemeente (mede) verantwoordelijkheid. In verband hiermee is het wenselijk met de gemeente een convenant te sluiten waarin is opgenomen dat beide functies voorkomen en welke partij in welke situatie verantwoordelijk is indien zich op dit terrein een ongeluk voordoet. Als alles goed is onderhouden en een spelend kind het been breekt zijn in beginsel het schoolbestuur en de gemeente hiervoor niet aansprakelijk. Maar als het kind door nalatigheid van een van de partijen struikelt over een opgebroken toegangspad of omhoog gelegen tegels, dan wel ongelukkig valt of schade aan de kleding ontstaat doordat de kwaliteit van de schommel niet in orde is, een paar treden van de glijbaan zijn doorgeroest, het klimrek niet veilig is, et cetera, dient terdege rekening te worden gehouden met een aansprakelijkheidsstelling.

    Om vermelde aansprakelijkheid te voorkomen wordt steeds vaker de speelplaats na schooltijd afgesloten en zelfs na overleg met de politie, verboden toegangbordjes geplaatst. Hierdoor ontstaat voor de politie de mogelijkheid eventueel verbaliserend op te treden en zal ongetwijfeld regelmatiger door hen toezicht worden uitgeoefend. Voor de kinderen uit de buurt betekent dit echter een inperking van speelvoorzieningen, met alle mogelijke gevolgen voor de beweging van kinderen van dien. Alvorens een dergelijk bordje te plaatsen verdient het daarom aanbeveling overleg te voeren met de gemeente om te bezien of dit wel de gewenste oplossing is, respectievelijk het probleem niet alsnog anderszins kan worden ondervangen, bijvoorbeeld door een bordje te plaatsen dat het gebruik van de speelplaats na schooltijd voor eigen risico is, hetgeen minder dreigend naar de buurt overkomt.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Schoolgebouwen en School, kind & omgeving of het onderwerp Gezonde leefstijl.

  • Mag een school elk jaar klassenlijsten verstrekken aan ouders?

    Dat mag alleen met toestemming. Op basisscholen worden er vaak klassenlijsten of telefoonlijsten uitgedeeld met namen, adressen en telefoonnummers (van ouders) van leerlingen. Deze gegevens zijn persoonsgegevens en vallen dus onder de privacywetgeving. Het delen van deze gegevens gebeurt niet in het kader van het geven van onderwijs. Het is daarmee noodzakelijk om de ouders (vooraf) toestemming te vragen voor het delen van de gegevens met andere ouders/leerlingen. Bedenk dat het delen van die adressenlijsten niet nodig is om goed onderwijs te geven.

    Een school kan, als alternatief voor het verspreiden van de klassenlijst, er ook voor kiezen om de klasse-ouder (als enige) in de klas een adressenlijst te geven voor calamiteiten. Met deze ouder maakt de school de afspraak dat de lijst vertrouwelijk moet zijn. Als er bijvoorbeeld een adres van een ouder nodig is na schooltijd, dan kan de klasse-ouder altijd bij de adressenlijst.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema School, kind & omgeving of het onderwerp Privacy en informatiebeveiliging .

  • Hoeveel gaat mijn schoolbestuur er op voor- of achteruit met de invoering van het nieuwe onderwijsachterstandenbeleid?

    In de toolbox staat een lijst met uw OAB-bedrag in schooljaar 2018-2019, het uiteindelijke nieuwe bedrag, het verschil daartussen, en het bedrag dat het bestuur/de school in schooljaar 2019-2020 ontvangt. 

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema School, kind & omgeving of het onderwerp Onderwijsachterstanden.

Pagina's

Onderwerpen binnen School, kind & omgeving

  • Sociale veiligheid

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Samenwerken met opvang

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Flexibele schooltijden

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Asielzoekers en nieuwkomers

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Gezonde leefstijl

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Onderwijsachterstanden

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Passend Onderwijs

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.