Juridische Helpdesk Goed Bestuur

Tekst

Welkom bij de Juridische Helpdesk. Hier kunt u antwoorden vinden op uw vragen.

Ik wil iets weten over…

Vragen en antwoorden binnen Goed Bestuur

  • Wat is de positie van de ouderraad met betrekking tot beleidszaken?

    Wettelijk is de oudergeleding van de medezeggenschapsraad (MR) de gesprekpartner van het bevoegd gezag ten aanzien van beleidszaken. De positie en de taken van een ouderraad (OR) zijn niet wettelijk vastgesteld: er is geen wettelijke verplichting om een OR in te stellen.

    Daarmee is er een grote vrijheid voor een bevoegd gezag om de taken, organisatie en werkwijze in te vullen op een manier die past bij de ouders en de school. Dat kan aan de hand van een reglement en/of statuut van de OR, maar er bestaat daartoe geen verplichting. De invulling van de taken is afhankelijk van de afspraken die er met de school en de medezeggenschapsraad (MR) zijn gemaakt. De MR heeft instemmingsrecht ten aanzien van de vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot het verrichten van ondersteunende werkzaamheden door ouders ten behoeve van de school en het onderwijs (artikel 10 sub d WMS). De ouderraad heeft daarin geen formele rol.

    Ouders in de OR houden zich meestal bezig met het organiseren van activiteiten, maar kunnen indien dit vastgelegd is, ook adviseren over (beleids)zaken die vooral voor ouders en leerlingen belangrijk zijn. Zodoende verschilt de OR nadrukkelijk van de MR, wiens taken en bevoegdheden expliciet zijn vastgelegd in de Wet medezeggenschap op scholen. De MR deelt zodoende op een aantal terreinen de zeggenschap met het schoolbestuur en geldt ten aanzien van deze onderwerpen als de formele gesprekspartner van het bestuur.

    De OR heeft in beginsel alleen een praktisch-ondersteunende rol. Het schoolbestuur bepaalt welke taken en werkzaamheden aan de OR worden toebedeeld. Eventueel kan de OR fungeren als sparringpartner van de oudergeleding van de MR, maar daarmee wordt de OR geen onderdeel van de MR. Zie ook de uitspraak van de Landelijke Klachtencommissie Islamitisch Onderwijs:  109061 anoniem advies (onderwijsgeschillen.nl)

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Goed Bestuur en Medezeggenschap of het onderwerp Medezeggenschap organiseren.

  • Wanneer worden de eerste resultaten van de Benchmark PO&VO verwacht?

    De eerste Benchmark PO&VO wordt op 1 februari 2021 publiek gemaakt en maakt vergelijkingen van schoolbesturen mogelijk op de thema’s Financien, Bedrijfsvoering en Medewerkers. Dit jaar wordt de benchmark verder ontwikkeld met onder meer het toevoegen van de thema’s Onderwijskwaliteit en Overhead. Een ander belangrijk onderdeel van het benchmarkprogramma is de sectorrapportage primair onderwijs. Hiermee vertelt de sector het eigen verhaal binnen de actuele context, op basis van betrouwbare data, zoals uit de Benchmark PO&VO. De eerste publicatie staat gepland kort na de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of het onderwerp Benchmark.

  • Is het mogelijk om tot vergelijkbare informatie te komen?

    Het kost tijd om als sector tot eenduidige definities te komen voor begrippen als bijvoorbeeld ‘overhead’ of ‘ziekteverzuim’. We kiezen bij de ontwikkeling van de benchmark dan ook voor een groeimodel. De benchmark is geen wondermiddel. Het is een instrument waarmee je je organisatie kunt vergelijken en waarmee je als bestuur of sector iets kunt vertellen over jezelf. De cijfers spreken dus nooit voor zichzelf, maar krijgen waarde in een verhaal en zijn aanleiding voor een gesprek met collega’s en andere stakeholders.

    Het MBO kent al een benchmark, daar zien we dat ‘benchlearning’ veel kan opleveren (bestuurders uit het MBO aan het woord over benchmaking en benchlearning) Als organisaties sturen op een aantal indicatoren die zij belangrijk vinden, krijgen die intern, bijvoorbeeld bij de medezeggenschap, ook  meer aandacht. Gesprekken met andere besturen naar aanleiding van de benchmark geven ook een enorme impuls. Daarnaast kan de benchmark een rol gaan spelen bij collegiale bestuurlijke visitaties. Een benchmark kan complementair werken aan deze visitatie, en een visitatie kan een goede start zijn voor het organiseren van benchlearning.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of het onderwerp Benchmark.

  • Hoeveel werk brengt het vullen van de Benchmark PO&VO met zich mee?

    De sector verzamelt al veel informatie. We kunnen veel reeds beschikbare data over bijvoorbeeld de formatie, financiële- en onderwijsgegevens, uit bestaande informatiestromen (bijv. bij DUO) halen en onderdeel maken van de benchmark. Wij geven er altijd de voorkeur aan om bestaande data te gebruiken en indien nodig te verbeteren. Als dat niet kan, komt een aanvullende uitvraag in beeld. Dit kan betekenen dat medewerkers die werken in de prestatievelden onderwijs, financiën en huisvesting jaarlijks een aantal uren aan de benchmark besteden. Dat zullen wij zo veel mogelijk beperken.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of het onderwerp Benchmark.

  • Hoe verhouden de benchmark en Vensters zich tot elkaar?

    Vensters biedt de mogelijkheid om te vergelijken op het niveau van de schoolvestiging (Scholen op de kaart) en managementrapportages (Management Venster). Vensters biedt echter geen volwaardig benchmarkinstrument, omdat het niet mogelijk is om eigen vergelijkingsgroepen samen te stellen, niet alle prestatiegebieden worden afgedekt en bovendien beperkt informatie bevat op het niveau van het bestuur.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of het onderwerp Benchmark.

  • Kan ik als schoolbestuurder invloed uitoefenen op de inhoud van de benchmark?

    De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers onderwijskwaliteit die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Begin 2020 richten de PO-Raad en VO-raad werkgroepen in rond de thema’s onderwijskwaliteit en bedrijfsvoering en financiën. Tijdens twee werksessies per thema gaat de sector aan de slag met het samenstellen van een benchmark met relevante indicatoren. Meer weten over de werksessies of meedoen? Lees dan dit bericht.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of het onderwerp Benchmark.

  • Waarom is het juist nu belangrijk om een po/vo benchmark te ontwikkelen?

    Zowel de PO-Raad als VO-raad zetten al een aantal jaar in op versterken van verantwoording en het leren van elkaar. Dit kreeg een extra impuls door het advies van de Onderwijsraad over de versterking van de lumpsum. Het ministerie van OCW kondigde op basis van dit advies verplichte benchmarks aan voor schoolbesturen. Als sector willen we die verplichting voor zijn en zelf regie voeren op de ontwikkeling van die benchmark.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of het onderwerp Benchmark.

  • Wat is de Benchmark PO&VO?

    De Benchmark PO&VO vergelijkt prestaties en inzet van middelen van alle schoolbesturen, waardoor schoolbesturen van elkaar kunnen leren. Met behulp van de benchmark kunnen schoolbesturen een rijker gesprek voeren met schoolteams, GMR, ouders en leerlingen. Dat helpt bij de verantwoording richting intern toezicht en de Onderwijsinspectie. Ook geeft de benchmark een beeld van de sector als geheel en helpt het bij het proactief uitdragen van een eigen verhaal richting maatschappij en politiek.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of het onderwerp Benchmark.

  • Hoe verhoudt de bestuurlijke visitatie zich tot het toezichtkader?

    Uit ervaring weten we dat de zelfevaluatie van meerwaarde kan zijn ter voorbereiding op een Inspectiebezoek. Maar de zelfevaluatie of het traject biedt geen garantie voor de beoordeling van de Inspectie. Uiteindelijk is datgene wat het bestuur in de zelfevaluatie investeert en de reflectie daarin op het eigen handelen ook bepalend voor wat het bestuur uit de visitatie kan halen. Ook is een bestuurlijk visitatietraject niet bedoeld om aan een herstelopdracht van de Inspectie te voldoen. Het kan echter wel helpen om te checken of je als bestuur op de goede weg bent.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

  • Hoe ziet de dag van de visitatie er uit van het bestuurlijk visitatietraject?

    In onderstaand schema ziet u hoe de dag van de visitatie er standaard uit ziet:

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

Pagina's

Onderwerpen binnen Goed Bestuur

  • Bestuurlijke visitatie

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Professionalisering schoolbesturen

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Benchmark

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Krimp

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.