Helpdesk Goed Bestuur

Op 27 april heeft de PO-Raad met de vakbonden een onderhandelaarsakkoord gesloten voor een nieuwe cao. Als deze CAO PO 2016-2017 door de achterbannen wordt bekrachtigd, dan wijzigt een aantal regels. De informatie bij de gepubliceerde vragen en antwoorden is daarop nog niet aangepast. We doen dat zo snel mogelijk.

Welkom bij de Helpdesk. Hier kunt u antwoorden vinden op uw vragen.

Ik wil iets weten over…

Vragen en antwoorden binnen Goed Bestuur

  • Hoe verhoudt de bestuurlijke visitatie zich tot het toezichtkader?

    Uit ervaring weten we dat de zelfevaluatie van meerwaarde kan zijn ter voorbereiding op een Inspectiebezoek. Maar de zelfevaluatie of het traject biedt geen garantie voor de beoordeling van de Inspectie. Uiteindelijk is datgene wat het bestuur in de zelfevaluatie investeert en de reflectie daarin op het eigen handelen ook bepalend voor wat het bestuur uit de visitatie kan halen. Ook is een bestuurlijk visitatietraject niet bedoeld om aan een herstelopdracht van de Inspectie te voldoen. Het kan echter wel helpen om te checken of je als bestuur op de goede weg bent.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

  • Hoe ziet de dag van de visitatie er uit van het bestuurlijk visitatietraject?

    In onderstaand schema ziet u hoe de dag van de visitatie er standaard uit ziet:

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

  • Wie zitten er in de visitatiecommissie van de bestuurlijke visitatie?

    De visitatiecommissie bestaat uit tenminste twee collega-bestuurders uit het primair onderwijs en een onafhankelijk voorzitter. De voorzitter is niet actief in de PO-sector, maar heeft bestuurlijke ervaring in een andere sector. De bestuurders uit de commissie worden zo gekozen dat zij niet in dezelfde regio werken of op een andere manier werkrelaties hebben met het te visiteren bestuur. De commissie wordt ondersteund door een secretaris. Deze secretaris draagt zorg voor een goed verloop van de dag en schrijft het visitatierapport. De visitatiecommissie wordt ter goedkeuring voorgedragen aan het schoolbestuur.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

  • Met welk doel is zelfevaluatie onderdeel van het bestuurlijk visitatietraject?

    Het belangrijkste doel van de zelfevaluatie is reflectie. Het bestuur reflecteert op het bestuurlijk handelen van de afgelopen periode: keuzes die zijn gemaakt bij het opstellen van de bestuurlijke opgave en de daarop gebaseerde bestuurlijke taak en op het bestuurlijk vermogen. Maatschappelijke, bestuurlijke, onderwijskundige en bedrijfsmatige ontwikkelingen zijn daarbij natuurlijk ook van belang.

    Tevens wordt nagedacht over de vraag of interne en externe stakeholders wel voldoende worden betrokken bij het realiseren van de gestelde doelen. Daarnaast gaat het bestuur tijdens het maken van de zelfevaluatie na of de bestuurlijke opgave en de bestuurlijke taak nog steeds actueel zijn. Zo niet, dan bepaalt het bestuur wat en hoe deze aangepast moeten worden. De zelfevaluatie is ook een check om te kijken welke professionaliseringsactiviteiten nodig zijn om de bestuurlijke taken adequaat uit te kunnen voeren.

    Het zelfevaluatierapport vormt voor de visitatiecommissie het uitgangspunt voor de voorbereidingen voor de visitatie. De commissie zal op basis hiervan een eigen analyse van het bestuurlijk functioneren maken en aandachtspunten formuleren die tijdens het bezoek aan de orde komen. De visitatiecommissie selecteert voorafgaand aan het bezoek een aantal onderwerpen die tijdens het bezoek uitgebreider worden besproken. Deze onderwerpen vormen daarmee de rode draad voor de visitatie en worden in de gesprekken tussen de commissie en het bestuur en de andere stakeholders verder uitgediept.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

  • Wat is een handig moment om als schoolbestuur mee te doen aan het bestuurlijk visitatietraject?

    Een bestuurlijke visitatie kan een mooi startpunt zijn voor het ontwikkelen van nieuw strategisch beleid of een moment om te reflecteren op het gevoerde beleid via een midterm-review. Ook kan een bestuurlijk visitatietraject meerwaarde hebben ter voorbereiding op een bezoek van de Onderwijsinspectie. Door aan de slag te gaan met de zelfevaluatie heb je als bestuur nagedacht over de sterke punten en ontwikkelpunten van de organisatie. Bovendien kan de feedback van de visitatiecommissie ook meer inzicht bieden in het functioneren van het bestuur. Deze reflectie kan van pas komen in gesprek met de Inspectie van het Onderwijs.

    Voor besturen waar de afgelopen jaren veel veranderingen hebben plaatsgevonden kan bestuurlijke visitatie een moment zijn om pas op de plaats te maken en stapsgewijs te reflecteren.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

  • Hoeveel tijd kost het mijn organisatie om mee te doen aan het bestuurlijk visitatietraject?

    Uit ervaring weten we dat het een organisatie tussen de 30 en de 40 uur kost om zich voor te bereiden op de bestuurlijke visitatie. Dit is afhankelijk van de wijze waarop de zelfevaluatie wordt opgesteld en de grootte van de organisatie. Er zijn ook schoolbesturen die externe ondersteuning aantrekken of in een Lerend netwerk de zelfevaluatie maken. Het bezoek van de visitatiecommissie duurt één dag.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

  • Hoe ziet het traject van bestuurlijke visitatie eruit?

    Het schoolbestuur gaat als eerste aan de slag met de zelfevaluatie. De PO-Raad stelt een visitatiecommissie samen, bestaande uit een onafhankelijke voorzitter en drie commissieleden afkomstig uit andere schoolbesturen in het primair onderwijs. Deze wordt ondersteund door een secretaris. Het schoolbestuur deelt haar zelfevaluatie tenminste drie weken van te voren met de commissie, zodat deze zich kan voorbereiden.

    Op de dag van de visitatie gaat de commissie het gesprek aan met het bestuur, intern toezicht, staf, schoolleiders en soms ook met leraren of de kinderopvangorganisatie waar de school mee samenwerkt. Na twee weken ontvangt het gevisiteerde schoolbestuur het rapport van de commissie. Het visitatierapport bestaat uit een samenvatting van de zelfevaluatie, vragen van de commissie en een conclusie en aanbevelingen voor het bestuur om in de toekomst aan te werken. Een voorbeeld van een visitatierapport kunt u hier vinden.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur of de onderwerpen Bestuurlijke visitatie en Professionalisering schoolbesturen.

  • Mag een lid van het intern toezicht tegelijkertijd de functie van bestuurder vervullen voor een vo-bestuur in hetzelfde voedingsgebied?

    De Code Goed Bestuur schrijft voor dat een lid van het intern toezichtsorgaan niet tegelijkertijd de functie van bestuurder kan vervullen bij een andere organisatie in dezelfde sector, en ook niet bij een organisatie in een aanpalende onderwijssector in hetzelfde voedingsgebied.

    Onder ‘aanpalend’ moet worden verstaan die schoolbesturen waar leerlingen naartoe doorstromen als ze de scholen van het eigen bestuur verlaten. In de praktijk gaat het wat betreft het PO dan bijna altijd om VO-besturen. Voor deze besturen in hetzelfde voedingsgebied geldt dat de schijn van belangenverstrengeling moeilijk te voorkomen is, zelfs als het reglement van de RvT hierin voorziet en leden een onafhankelijkheidsverklaring tekenen. 

    Overigens geldt voor alle bepalingen van de Code Goed Bestuur het ‘pas toe of leg uit’-principe. Besturen kunnen gemotiveerd afwijken van de Code Goed Bestuur, mits ze dit in het jaarverslag goed motiveren. Op deze manier kunnen schoolbesturen inspelen op specifieke omstandigheden zoals de beperkte beschikbaarheid van goede kandidaten voor de RvT.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur.

  • Moeten alle schoolplannen worden ondertekend door de voorzitter van het College van Bestuur?

    Op deze vraag ontving de PO-Raad de volgende reactie van de inspectie: 

    In de wet is geregeld dat het bevoegd gezag het schoolplan vaststelt (artikel 16 WPO). Het bestuur vertegenwoordigt het bevoegd gezag. Uit interne documenten zoals statuten moet blijken wie bevoegd is om een dergelijk stuk vast te stellen.

    In het Internet SchooIdossier (ISD) kan voor elke school een schoolplan aangeleverd worden; dit kan de school zelf doen of het bestuur kan het doen voor de school. Onder het tabblad Aanleveren > Documenten klik je op Bestanden aanleveren. Dan kies je de juiste school en als Documenttype kies je Schoolplan. Vervolgens moet je nog aangeven over welke periode het schoolplan gaat en kun je eventueel een omschrijving toevoegen. Of het schoolplan al dan niet is vastgesteld door het bestuur, daar wordt in het ISD niets mee gedaan.

    In de WPO staat inderdaad niet aangegeven dat het schoolplan ondertekend dient te worden. Dit betekent dat in het schoolplan zelf door middel van een zin kan worden aangegeven dat het bestuur het schoolplan per x datum in de bestuursvergadering heeft vastgesteld.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur.

  • Aan welke eisen moet een bestuur voldoen om een school voor speciaal basisonderwijs (sbo) te mogen stichten?

    Voor speciale scholen voor basisonderwijs (sbo’s) geldt een aparte regeling voor het stichten van een school. De regeling is weergegeven in de artikelen 86 tot en met 89 van de WPO.

    De minister kan een school op aanvraag van het bevoegd gezag van de school voor bekostiging in aanmerking brengen. De minister willigt de aanvraag slechts in, indien (artikel 87 WPO):

    • de schoolbesturen van alle basisscholen in het samenwerkingsverband met het verzoek instemmen;
    • het samenwerkingsverband meer dan de helft van de basisscholen omvat in een nieuwe woningbouwlocatie van ten minste 15.000 woningen of in aan elkaar grenzende woningbouwlocaties waar binnen 10 jaar in totaal ten minste 15.000 woningen worden gebouwd;
    • het samenwerkingsverband nog niet over een speciale school voor basisonderwijs beschikt en,
    • als gevolg van de oprichting van het samenwerkingsverband niet een reeds bestaand samenwerkingsverband onder de norm van een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 18 WPO terecht zou komen.

    De aanvraag kan op ieder moment worden ingediend. De daadwerkelijke start van de school kan alleen maar op 1 augustus plaatsvinden.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Goed Bestuur.

Pagina's

Onderwerpen binnen Goed Bestuur

  • Bestuurlijke visitatie

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Professionalisering schoolbesturen

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.