Helpdesk ICT organiseren

Op 27 april heeft de PO-Raad met de vakbonden een onderhandelaarsakkoord gesloten voor een nieuwe cao. Als deze CAO PO 2016-2017 door de achterbannen wordt bekrachtigd, dan wijzigt een aantal regels. De informatie bij de gepubliceerde vragen en antwoorden is daarop nog niet aangepast. We doen dat zo snel mogelijk.

Welkom bij de Helpdesk. Hier kunt u antwoorden vinden op uw vragen.

Ik wil iets weten over…

Vragen en antwoorden binnen ICT organiseren

  • Devices: huren, leasen of kopen? En hoe zit het met afschrijving?

    Veel scholen willen dat leerlingen in de klas kunnen beschikken over een device - zoals een tablet, Chromebook of laptop - bijvoorbeeld voor het gebruik van digitale leermiddelen of voor samenwerken. Maar als de keuze voor een device eenmaal is gemaakt, ontstaat de volgende vraag: huren, leasen of kopen?

    Doelstelling en kosten op termijn

    2 vragen zijn belangrijk bij de keuze voor huren, leasen of kopen: met welk doel zet je het device in en hoe lang heb je het nodig?

    • huren: relatief de duurste optie. Je kunt een device het beste alleen huren voor korte, verkennende projecten, zoals een pilot van een paar maanden
    • leasen: financieel en praktisch gezien de meest gunstige optie, omdat de leasemaatschappij het beheer en de reparaties op zich neemt. De kosten zijn vooraf bekend. Deze kunnen in sommige gevallen hoger lijken dan bij het kopen van devices, maar dat is afhankelijk van hoeveel beheer en reparatie er nodig is. Bij leasen heeft de school daar geen omkijken naar
    • kopen: alleen een optie als de school bereid is het risico en de kosten van beheer en reparatie zelf op zich te nemen. Doe dit alleen als je dat zelf efficiënter kunt doen dan een leasemaatschappij. Daarnaast kan het een uitdaging zijn om de apparaten na het gebruik weer te verkopen - bij leasen wordt ook dit uit handen genomen

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en ICT in het onderwijs of het onderwerp ICT organiseren .

  • Waar moet ik op letten bij de keuze van een device?

    Veel scholen willen dat leerlingen in de klas een device hebben, zoals een tablet, Chromebook of laptop. Ze kunnen hierop bijvoorbeeld digitale leermiddelen gebruiken of met klasgenoten samenwerken. Bij de keuze voor het type device is het belangrijk om vanuit de onderwijsvisie te bepalen welke aspecten doorslaggevend zijn en daarover met alle betrokkenen te overleggen: schoolleider, teamleiders en leraren, ict coördinator en beheerders.

    Keuze baseren op gebruik device

    Bedenk eerst waarvoor leerlingen het device precies zullen gebruiken en baseer daar je keuze op. Als de school al bepaalde leermiddelen, methodes en software heeft, onderzoek dan eerst of deze werken op het beoogde device. Houd ook de toekomstvisie in het oog: welke software of leermiddelen wil de school in de toekomst gebruiken en op welke devices werken die?

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of het onderwerp ICT organiseren .

  • Hoeveel capaciteit heeft mijn internetverbinding nodig?

    Een goede internetverbinding is een onmisbare schakel in het onderwijs van vandaag. Bijvoorbeeld om het gebruik van digitale leermiddelen mogelijk te maken. Voor veel scholen is het nog onduidelijk hoeveel capaciteit hun internetverbinding precies nodig heeft - dat maakt de keuze voor een provider en het inkopen van internet een ingewikkelde klus.

    Speelruimte en flexibiliteit

    Bepaal allereerst wat de behoefte aan connectiviteit is op school. Probeer in te schatten hoeveel leerlingen gebruikmaken van devices. Houd daarbij niet alleen rekening met de huidige behoefte of de behoefte in de nabije toekomst. Om mee te kunnen gaan met nieuwe technologische ontwikkelingen in het onderwijs heeft de school speelruimte en flexibiliteit in bandbreedte nodig.

    De verwachting is dat de benodigde bandbreedte binnen 3 jaar flink zal stijgen door een groei in het gelijktijdig gebruik van devices, de adoptie van digitaal leermateriaal en eventuele groei in leerlingenaantallen. Daarbij stijgt de behoefte aan upload-bandbreedte sneller dan de behoefte aan download-bandbreedte.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of het onderwerp ICT organiseren .

  • Waar moet ik op letten bij de keuze van een provider?

    Een goede internetverbinding is tegenwoordig een onmisbare schakel in het onderwijs. De keuze voor een provider en het soort product kan daar grote invloed op hebben. Maar veel scholen weten nog niet waar ze op moeten letten bij deze keuze. 

    Geadverteerde en daadwerkelijke beschikbare bandbreedte

    Er is een verschil tussen de snelheden waarmee aanbieders adverteren en de daadwerkelijke snelheid van de aansluiting. De bandbreedte die een aanbieder noemt is veelal niet gegarandeerd. Bij ADSL en VDSL hangt de werkelijke bandbreedte sterk af van de afstand tussen de schoollocatie en het verdeelpunt van de aanbieder. Bij ADSL, VDSL, coax (kabel) en glas spelen daarnaast ook aansluitingen in de omgeving die het netwerk belasten (de zogenaamde overboekingsfactor) een rol. Hoe meer andere gebruikers er actief zijn, hoe minder bandbreedte daadwerkelijk beschikbaar is. De invloed hiervan is lastig te voorspellen.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of het onderwerp ICT organiseren .

  • Hoe kan ik een goed draadloos netwerk regelen op school?

    Een veilig en betrouwbaar wifi-netwerk is essentieel om het onderwijs met bijvoorbeeld digitaal leermateriaal te faciliteren. Maar het inrichten en regelen ervan is vaak ingewikkelde materie voor niet-technici. Hoe kan je dit als school aanpakken?

    Inschatting wifi-toegangspunten

    Bepaal vanuit de visie op het onderwijs en de dagelijkse schoolpraktijk waar in het schoolgebouw leerlingen en medewerkers precies moeten kunnen werken met mobiele devices. Gebruik om hier een goede inschatting van te kunnen maken het flowdiagram uit de Handreiking wifi voor ict-coördinatoren.

    Houd er rekening mee dat:

    • er per lokaal met 30 leerlingen een wifi-toegangspunt nodig is
    • als er in de gang ook wifi nodig is, dan is er per 50 meter een extra toegangspunt nodig
    • de wifi-behoefte in gemeenschappelijke ruimtes afhankelijk is van meer factoren
    • er mogelijk behoefte is aan wifi op het buitenterrein

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Doorbraakproject Onderwijs & ICT.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of het onderwerp ICT organiseren .

  • Wat moeten we doen bij ICT-problemen als we het beheer hebben uitbesteed?

    Om zo snel en efficiënt mogelijk hulp te kunnen vragen bij ICT-problemen, is het van belang dat u de volgende vragen kunt beantwoorden.

    • Is er vervangend materiaal aanwezig?
    • Wat is de impact van het incident? Met andere woorden, welke invloed heeft het ICT-probleem op het primaire of secundaire proces? Dit bepaalt het antwoord op de volgende vraag.
    • Hoe snel moet het incident opgelost worden?
    • Bij welke leverancier moet u zijn voor het oplossen van het incident?
    • Hoe organiseert u intern het oplossen van incidenten? Met andere woorden, maak afspraken over het inroepen van externe ondersteuning. Wilt u dat het contact met leveranciers via één medewerker gaat, bijvoorbeeld de bovenschools ICT-er, of mogen leraren zelf contact zoeken voor het oplossen van incidenten, of kiest u voor een tussenvorm? Dit kan bij elk schoolbestuur anders zijn, dus onderzoek wat voor uw school of scholen het efficiëntst is.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Moeten we op het gebied van privacy iets regelen met de leverancier?

    Als u gebruikmaakt van digitale leermiddelen en toetsen, worden gegevens van leerlingen tussen de school en de leveranciers uitgewisseld. Duidelijke afspraken met leveranciers zijn dan ook essentieel. De PO-Raad heeft in een privacy convenant afspraken gemaakt over wat er gedaan mag worden met leerlingengegevens en wat niet, over het beveiligen en bewaren van die gegevens en over het feit dat de regie altijd bij de school ligt.

    De PO-Raad heeft het convenant daarna verwerkt tot een modelbewerkersovereenkomst. U moet vervolgens wel zelf deze overeenkomst, die wettelijk verplicht is, sluiten met de leverancier. Vergeet daarbij niet de privacy bijsluiter in te laten vullen door de leverancier, waarin onder meer beschreven wordt welke typen persoonsgegevens de leverancier verwerkt.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren , Ondersteuning bij ICT en Privacy.

  • Vier tips om overbodige ICT-kosten te voorkomen

    1. Maak een overzicht van alle lopende abonnementen en licenties en zoek uit of niet-gebruikte abonnementen en licenties afgesloten kunnen worden.
    2. Dat geldt ook voor hardware. Zeker bij een overstap naar de Cloud is het de vraag of de servers op de scholen moeten blijven.
    3. Loop ook huidige contracten met leveranciers goed na: zijn deze nog up-to-date?
    4. Welke kennis over ICT-beheer is er in huis en wat moet uitbesteed worden? Een handige vuistregel om dit te bepalen is door inzicht te krijgen in de vluchtigheid van voorzieningen. Alles wat min of meer standaard is kan door externen worden beheerd namens de onderwijsorganisatie. De zaken die vluchtiger zijn, dat wil zeggen regelmatig veranderen, kunnen beter door de instelling of school zelf beheerd worden.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Wat is Bring Your Own Device en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

    Bring Your Own Device (BYOD) is een concept waarbij, in het geval van het onderwijs, leerlingen gebruikmaken van hun eigen device van thuis. Het zijn de ouders die dan zorgen voor een goed werkend apparaat en niet de school. Dit heeft zowel voor- als nadelen.

    Voordelen:

    • De school heeft minder directe kosten. De kosten voor de aanschaf en de bescherming liggen immers bij de ouders.
    • Leerlingen kunnen thuis op hun eigen device verder met hun huiswerk, zonder daarvoor de hardware van de school mee te moeten nemen.

    Nadelen:

    • Het centraal beheren en updaten van de devices is lastig, vanwege de diversiteit aan besturingssystemen, Cloudplatforms, standaardprogramma’s etc.
    • Er is een risico dat de prestaties van leerlingen uiteen zullen lopen door het verschil in (kwaliteit van) device.
    • Het is niet altijd mogelijk voor de leraar om alle devices te volgen en real-time te beheren, waardoor de kans groter wordt dat leerlingen andere dingen gaan doen op de device.
    • Niet alle tools en apps zijn beschikbaar voor alle besturingssystemen.
    • Mogelijk zijn niet alle ouders financieel in staat en bereid om het BYOD-principe te omhelzen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Op welk niveau kunnen we het beste onze infrastructuur en leermiddelen regelen, bovenschools of op schoolniveau?

    De inkoop en het beheer van ICT worden al in veel sectoren centraal geregeld. Ook voor schoolbesturen met meerdere scholen onder zich biedt een bovenschoolse organisatie van ICT voordelen:

    1. Door gezamenlijk in te kopen kan een betere prijs bedongen worden bij de leverancier en betere afspraken over service gemaakt worden.
    2. Het interne beheer van ICT kan efficiënter worden als dit bovenschools wordt georganiseerd: het is voor alle medewerkers duidelijk wie er verantwoordelijk is voor welke ICT-zaken.

    Dit geldt niet per definitie voor alle ICT-middelen. Enkele vuistregels:

    • Wifi bepaalt niet het karakter van de school, maar moet voldoen aan algemene kwaliteitseisen. Het is bij uitstek iets wat u bovenschools kunt regelen.
    • Hetzelfde geldt in grote mate voor Clouddiensten. Als samenwerking tussen scholen een belangrijke pijler is, omdat u bijvoorbeeld administratieve zaken vereniging- of stichtingbreed heeft geregeld, dan is het gebruik van één centraal georganiseerd Cloudplatform het efficiëntst.
    • Voor devices verschilt het per apparaat. Bij digiborden bijvoorbeeld gaat het erom dat ze voldoen aan algemene (kwaliteits)eisen en is het minder belangrijk hoe ze eruit zien. Echter, de keuze voor tablets of laptops kan per school verschillen afhankelijk van de schoolvisie.
    • De keuze voor leermiddelen is nog weer persoonlijker en kan in veel gevallen het beste door de school zelf beantwoord worden.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

Pagina's