Juridische Helpdesk ICT organiseren

Tekst

Welkom bij de Juridische Helpdesk. Hier kunt u antwoorden vinden op uw vragen.

Ik wil iets weten over…

Vragen en antwoorden binnen ICT organiseren

  • Waar moet ik op letten bij de keuze van een provider?

    Een goede internetverbinding is tegenwoordig een onmisbare schakel in het onderwijs. De keuze voor een provider en het soort product kan daar grote invloed op hebben. Maar veel scholen weten nog niet waar ze op moeten letten bij deze keuze. 

    Geadverteerde en daadwerkelijke beschikbare bandbreedte

    Er is een verschil tussen de snelheden waarmee aanbieders adverteren en de daadwerkelijke snelheid van de aansluiting. De bandbreedte die een aanbieder noemt is veelal niet gegarandeerd. Bij ADSL en VDSL hangt de werkelijke bandbreedte sterk af van de afstand tussen de schoollocatie en het verdeelpunt van de aanbieder. Bij ADSL, VDSL, coax (kabel) en glas spelen daarnaast ook aansluitingen in de omgeving die het netwerk belasten (de zogenaamde overboekingsfactor) een rol. Hoe meer andere gebruikers er actief zijn, hoe minder bandbreedte daadwerkelijk beschikbaar is. De invloed hiervan is lastig te voorspellen.

    Lees het volledige antwoord op de website van Kennisnet.

    Kennisnet en de PO-Raad verzamelden in gesprekken met po- en vo-scholen de meestgestelde vragen van bestuurders. Deze vraag is er een van. Samen werken Kennisnet en PO-Raad aan Slimmer leren met ICT. Zodat scholen ICT op hun eigen manier makkelijk kunnen inzetten voor onderwijs, leerlingen meer op maat kunnen leren en we zo het beste uit ieder kind kunnen halen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of het onderwerp ICT organiseren .

  • Wat moeten we doen bij ICT-problemen als we het beheer hebben uitbesteed?

    Om zo snel en efficiënt mogelijk hulp te kunnen vragen bij ICT-problemen, is het van belang dat u de volgende vragen kunt beantwoorden.

    • Is er vervangend materiaal aanwezig?
    • Wat is de impact van het incident? Met andere woorden, welke invloed heeft het ICT-probleem op het primaire of secundaire proces? Dit bepaalt het antwoord op de volgende vraag.
    • Hoe snel moet het incident opgelost worden?
    • Bij welke leverancier moet u zijn voor het oplossen van het incident?
    • Hoe organiseert u intern het oplossen van incidenten? Met andere woorden, maak afspraken over het inroepen van externe ondersteuning. Wilt u dat het contact met leveranciers via één medewerker gaat, bijvoorbeeld de bovenschools ICT-er, of mogen leraren zelf contact zoeken voor het oplossen van incidenten, of kiest u voor een tussenvorm? Dit kan bij elk schoolbestuur anders zijn, dus onderzoek wat voor uw school of scholen het efficiëntst is.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Moeten we op het gebied van privacy iets regelen met de leverancier?

    Als u gebruikmaakt van digitale leermiddelen en toetsen, worden gegevens van leerlingen tussen de school en de leveranciers uitgewisseld. Duidelijke afspraken met leveranciers zijn dan ook essentieel. De PO-Raad heeft in een privacy convenant afspraken gemaakt over wat er gedaan mag worden met leerlingengegevens en wat niet, over het beveiligen en bewaren van die gegevens en over het feit dat de regie altijd bij de school ligt.

    De PO-Raad heeft het convenant daarna verwerkt tot een modelbewerkersovereenkomst. U moet vervolgens wel zelf deze overeenkomst, die wettelijk verplicht is, sluiten met de leverancier. Vergeet daarbij niet de privacy bijsluiter in te laten vullen door de leverancier, waarin onder meer beschreven wordt welke typen persoonsgegevens de leverancier verwerkt.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren , Ondersteuning bij ICT en Privacy en informatiebeveiliging .

  • Vier tips om overbodige ICT-kosten te voorkomen

    1. Maak een overzicht van alle lopende abonnementen en licenties en zoek uit of niet-gebruikte abonnementen en licenties afgesloten kunnen worden.
    2. Dat geldt ook voor hardware. Zeker bij een overstap naar de Cloud is het de vraag of de servers op de scholen moeten blijven.
    3. Loop ook huidige contracten met leveranciers goed na: zijn deze nog up-to-date?
    4. Welke kennis over ICT-beheer is er in huis en wat moet uitbesteed worden? Een handige vuistregel om dit te bepalen is door inzicht te krijgen in de vluchtigheid van voorzieningen. Alles wat min of meer standaard is kan door externen worden beheerd namens de onderwijsorganisatie. De zaken die vluchtiger zijn, dat wil zeggen regelmatig veranderen, kunnen beter door de instelling of school zelf beheerd worden.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Wat is Bring Your Own Device en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

    Bring Your Own Device (BYOD) is een concept waarbij, in het geval van het onderwijs, leerlingen gebruikmaken van hun eigen device van thuis. Het zijn de ouders die dan zorgen voor een goed werkend apparaat en niet de school. Dit heeft zowel voor- als nadelen.

    Voordelen:

    • De school heeft minder directe kosten. De kosten voor de aanschaf en de bescherming liggen immers bij de ouders.
    • Leerlingen kunnen thuis op hun eigen device verder met hun huiswerk, zonder daarvoor de hardware van de school mee te moeten nemen.

    Nadelen:

    • Het centraal beheren en updaten van de devices is lastig, vanwege de diversiteit aan besturingssystemen, Cloudplatforms, standaardprogramma’s etc.
    • Er is een risico dat de prestaties van leerlingen uiteen zullen lopen door het verschil in (kwaliteit van) device.
    • Het is niet altijd mogelijk voor de leraar om alle devices te volgen en real-time te beheren, waardoor de kans groter wordt dat leerlingen andere dingen gaan doen op de device.
    • Niet alle tools en apps zijn beschikbaar voor alle besturingssystemen.
    • Mogelijk zijn niet alle ouders financieel in staat en bereid om het BYOD-principe te omhelzen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Op welk niveau kunnen we het beste onze infrastructuur en leermiddelen regelen, bovenschools of op schoolniveau?

    De inkoop en het beheer van ICT worden al in veel sectoren centraal geregeld. Ook voor schoolbesturen met meerdere scholen onder zich biedt een bovenschoolse organisatie van ICT voordelen:

    1. Door gezamenlijk in te kopen kan een betere prijs bedongen worden bij de leverancier en betere afspraken over service gemaakt worden.
    2. Het interne beheer van ICT kan efficiënter worden als dit bovenschools wordt georganiseerd: het is voor alle medewerkers duidelijk wie er verantwoordelijk is voor welke ICT-zaken.

    Dit geldt niet per definitie voor alle ICT-middelen. Enkele vuistregels:

    • Wifi bepaalt niet het karakter van de school, maar moet voldoen aan algemene kwaliteitseisen. Het is bij uitstek iets wat u bovenschools kunt regelen.
    • Hetzelfde geldt in grote mate voor Clouddiensten. Als samenwerking tussen scholen een belangrijke pijler is, omdat u bijvoorbeeld administratieve zaken vereniging- of stichtingbreed heeft geregeld, dan is het gebruik van één centraal georganiseerd Cloudplatform het efficiëntst.
    • Voor devices verschilt het per apparaat. Bij digiborden bijvoorbeeld gaat het erom dat ze voldoen aan algemene (kwaliteits)eisen en is het minder belangrijk hoe ze eruit zien. Echter, de keuze voor tablets of laptops kan per school verschillen afhankelijk van de schoolvisie.
    • De keuze voor leermiddelen is nog weer persoonlijker en kan in veel gevallen het beste door de school zelf beantwoord worden.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Wat zijn de voor- en nadelen van werken in de Cloud in vergelijking met werken via lokale servers?

    Voordelen:

    • Aangezien de Cloud een standaarddienst is, zijn de beheerkosten en -last minder. Scholen kunnen zich daarom richten op de inhoud van de Cloud in plaats van op de techniek ervan.
    • U heeft altijd, overal en met vrijwel elk device toegang tot de Clouddienst.
    • Data in de Cloud zijn veilig, omdat ze niet afhankelijk zijn van apparaten die kapot kunnen gaan.
    • Het delen van en samenwerken in documenten met collega’s is makkelijk, omdat de data centraal opgeslagen worden.
    • Alle documenten die in de Cloud gemaakt worden, worden automatisch opgeslagen.
    • De Cloud is schaalbaar, dat wil zeggen dat het naar behoefte kan groeien en krimpen, zowel op gebied van gebruikersaantal, als op het gebied van inhoud.

    Nadelen:

    • Alles valt of staat met een goede internetverbinding. Zonder internet werkt de Cloud niet.
    • Als er iets misgaat met de Cloudserver, dan kan de gebruiker daar zelf niets aan doen. U bent dus afhankelijk van de provider als de Cloudserver het niet doet.
    • Op het gebied van privacy vereist werken in de Cloud extra aandacht. De onderwijsinstelling is verantwoordelijk voor de bescherming van de gegevens die in de Cloud staan en daar zitten twee belangrijke verplichtingen aan vast. 1) U dient intern passende maatregelen te nemen om verlies van gegevens of onrechtmatig gebruik te voorkomen. 2) U moet duidelijke afspraken maken met de Cloud leverancier zodat de bescherming van persoonsgegevens ook bij hen gewaarborgd wordt.
    • Als scholen of individuele leraren zelf al een Clouddienst gebruiken, dan kan het lastig zijn om alle medewerkers één centraal platform te laten gebruiken voor ten minste gezamenlijke data.

    Mits de randvoorwaarden aanwezig zijn, zoals stabiel internet en een goed beveiligde toegang, biedt de Cloud kansen voor het onderwijs: meer doen met minder kosten en beheerlast.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Wat is de Cloud?

    De Cloud is een online werkomgeving waarmee de medewerker altijd en overal via een internetverbinding toegang heeft tot de data die in de Cloud zijn opgeslagen. Dit kan van alles zijn, van gedeelde documenten tot e-mails. Er wordt gebruikgemaakt van de servers van de Clouddienst en dus niet van servers van de school zelf. Het is een standaarddienst, die door de gebruiker zelf aangeschaft en ingericht kan worden en waarvoor naar gebruik wordt betaald.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Waar moet ik op letten bij het kiezen van analoog en digitaal lesmateriaal?

    Het kiezen van passend lesmateriaal start bij het formuleren van de gewenste onderwijssituatie. Hoe ziet het onderwijs in mijn school eruit? Nu, komend jaar, over vijf jaar? Zo maakt u een toekomstbestendige keuze. Past analoog lesmateriaal hierin of is de (gedeeltelijke) overstap naar digitale middelen beter? De tweede groep biedt, mits goed ingezet met de Vier in balans randvoorwaarden, meer mogelijkheden tot differentiatie, maatwerk, variatie, automatisering en real-time monitoring.

    Lees voor meer informatie over leermiddelen de brochure Passend en flexibel digitaal leermateriaal voor elke leerling van de PO-Raad.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren en Ondersteuning bij ICT.

  • Hoe maken andere scholen ruimte vrij voor het ICT-vaardig maken van leraren?

    Scholing is allereerst een kwestie van prioritering. Daarnaast kan scholing, ook op het gebied van ICT, op verschillende manier gefinancierd worden.

    1. De cao van het primair onderwijs biedt ruimte voor professionalisering (p.153-157). Directieleden, onderwijs- en onderwijsondersteunend personeel kunnen zich beroepen op deze cao-afspraken.
    2. In de lumpsum (de financiering voor scholen) is ook een bedrag opgenomen voor scholing van het personeel.
    3. Daarnaast kunnen scholen gebruikmaken van de prestatiebox. Dit is een extra budget bovenop de lumpsum voor onder meer professionalisering van leerkrachten en schoolleiders. Deze prestatiebox geldt nog tot en met 2015/2016.
    4. Er zijn ook andere innovatieve voorbeelden van scholen.
        1. Zo krijgen startende leraren in Den Haag e.o. dankzij het project “Versterking Samenwerking” van de pabo van de Haagse Hogeschool een begeleidingstraject van 60 uur over drie jaar. Hieronder valt ook bijvoorbeeld een cursus differentiëren.
        2. Leraren van de Katholieke Pabo Zwolle kunnen door samenwerking met zes andere schoolbesturen een master aan de pabo volgen. De uren die besteed worden aan de studie worden vervangen door een startende leraar die ook de opleiding volgt.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema ICT in het onderwijs of de onderwerpen ICT organiseren , Lesgeven met ICT en Ondersteuning bij ICT.