Helpdesk Werkgeverszaken

Op 27 april heeft de PO-Raad met de vakbonden een onderhandelaarsakkoord gesloten voor een nieuwe cao. Als deze CAO PO 2016-2017 door de achterbannen wordt bekrachtigd, dan wijzigt een aantal regels. De informatie bij de gepubliceerde vragen en antwoorden is daarop nog niet aangepast. We doen dat zo snel mogelijk.

Welkom bij de Helpdesk. Hier kunt u antwoorden vinden op uw vragen.

Ik wil iets weten over…

Vragen en antwoorden binnen Werkgeverszaken

  • Welke mogelijkheid geeft de cao po om verlof te verlenen voor niet-christelijke feestdagen?

    In de cao po is hiervoor geen bepaling opgenomen. In het po kan de werkgever in eigen beleid opnemen dat een werknemer op een niet-christelijke feestdag vakantieverlof kan opnemen of een werkgever kan verlof verlenen op grond van art. 8.8 cao po. Dit laatste is niet verplicht (de cao noemt dit namelijk niet), maar er zijn werkgevers die op grond van art. 8.8 cao po verlof verlenen op andere, niet-christelijke feestdagen.

    In de cao vo staat overigens wél de mogelijkheid om twee dagen verlof te krijgen bij een religieuze feestdag zoals het Offerfeest of Suikerfeest. 

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken.

  • Heeft een werknemer recht op een Ziektewet-uitkering indien hij zelf ontslag neemt tijdens ziekte?

    Het staat een werknemer vrij zelf ontslag te nemen tijdens ziekte. De werknemer komt waarschijnlijk niet in aanmerking voor een Ziektewet-uitkering omdat de werknemer een benadelingshandeling pleegt door zelf ontslag te nemen tijdens ziekte. Het UWV kan hier meer informatie over verstrekken.

    De werkgever heeft een onderzoeksplicht indien een werknemer ontslag neemt. De werkgever moet er zeker van zijn dat de werknemer ontslag wil nemen en dat hij zijn gedrag overziet, bijvoorbeeld dat hij hoogst waarschijnlijk geen recht heeft op ZW of WW-uitkering. Hoe ver de onderzoeksplicht strekt, is afhankleijk van de casus. Als de werknemer bijvoorbeeld ontslag neemt omdat hij een nieuwe baan heeft, ligt het voor de hand dat de werkgever enkel aangeeft dat het ontslag in goede orde ontvangen is en dat de werknemer uit dienst gaat. De werkgever kan dan hooguit melden dat hij op zoek gaat naar een nieuwe werknemer en dat de werknemer er rekening mee moet houden dat hij zelf ontslag neemt en dus geen recht heeft op een WW-uitkering indien hij toch niet de nieuwe baan gaat vervullen.

    Er is geen standaard zin die een werkgever kan opnemen in correspondentie met de werknemer waaruit blijkt dat aan de onderzoeksplicht is voldaan. Zeker als een werknemer ziek is en ontslag neemt, is het van belang dat de werkgever onderzoekt of de werknemer daadwerkelijk ontslag wil nemen. De werkgever doet er ook verstandig aan de werknemer te wijzen op juridische bijstand, omdat ontslagname tijdens ziekte niet zonder gevolgen is en het belangrijk is dat de werknemer zijn rechten en plichten toetst/laat toetsen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken of de onderwerpen HRM en Ondersteuning bij Werkgeverszaken.

  • Wat is de consequentie voor de ketenregeling als de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 wordt ingevoerd?

    Er is geen overgangsrecht voor de huidige ketenregeling in het openbaar onderwijs afgesproken. Op 1 januari 2020 wordt een aanstelling in het openbaar onderwijs automatisch een arbeidsovereenkomst. Ook aanstellingen voor deze datum worden gezien als arbeidsovereenkomsten. De ketenregeling zoals die nu geldt voor het bijzonder onderwijs gaat dan ook gelden voor het openbaar onderwijs. Dit betekent dat de keten niet wordt onderbroken met een periode van 3 maanden, maar dat de keten pas wordt onderbroken bij 6 maanden.

    In dit artikel vind je een uitgebreidere uiteenzetting over de gevolgen van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.

     

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken.

  • Is het toegestaan om kandidaten met een MBO-diploma sociaal pedagogisch werk of een HBO-diploma sociaal pedagogische hulpverlening aan te nemen voor de functie van onderwijsassistent?

    Voor onderwijsassistenten gelden geen wettelijke bevoegdheidseisen. Dit betekent dat u een kandidaat met een MBO-diploma sociaal pedagogisch werk of een HBO-diploma sociaal pedagogische dienstverlening kunt aannemen, indien de kandidaat aan de door het schoolbestuur gestelde functie-eisen voldoet. 

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken of het onderwerp CAO PO.

  • Mogen de werkdrukmiddelen (of een deel daarvan) opgespaard worden om in een ander schooljaar te kunnen uitgeven?

    Het is mogelijk om de middelen niet geheel op te maken en mee te nemen naar een volgend jaar. De middelen dienen wel duidelijk verantwoord te worden en het moet duidelijk worden waarom de middelen niet geheel zijn verbruikt/ervoor gekozen is om de middelen deels mee te nemen naar een volgend jaar. De middelen kunnen dan in het komende schooljaar ingezet worden voor werkdruk (niet voor andere zaken). Het team bepaalt vervolgens weer wat er met de middelen wordt gedaan. Inmiddels staat de besteding van de werkdrukmiddelen opgenomen als onderdeel van het werkverdelingsplan, zie art. 2.2 lid 7 cao PO in het nieuwe hoofdstuk 2 per 1 augustus 2019.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken.

  • Moeten schoolbestuurders en stafmedewerkers in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent Gedrag?

    Dit is niet verplicht. Veel schoolbesturen hebben echter zelf in hun beleid opgenomen dat zij dit vereisen. 

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken.

  • Voor het schooljaar 2019-2020 komen er extra middelen voor werkdrukverlaging beschikbaar. Welk bedrag komt er per leerling beschikbaar voor werkdrukverlaging?

    Als gevolg van een kasschuif is het bedrag per leerling dat beschikbaar komt voor de aanpak werkdruk aangepast van €155,55 naar €220,08 per leerling. Het model Extra middelen aanpak werkdruk in de Toolbox is op het nieuwe bedrag aangepast.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij de thema's Financiën en Werkgeverszaken.

  • Bouwt een zieke werknemer in het tweede ziektejaar volledig pensioen op?

    Een zieke werknemer blijft volledig pensioen opbouwen op grond van het Pensioenreglement ABP: “Als een deelnemer in een dienstverhouding door ziekte, verlof, of een andere hem persoonlijk betreffende omstandigheid zijn inkomen niet of niet volledig geniet, wordt onder pensioengevend inkomen verstaan het inkomen dat voor hem zou hebben gegolden als die omstandigheid zich niet zou hebben voorgedaan”.

    In de Pensioenovereenkomst staat in artikel 4 lid 10:

    Van de overheidswerknemer die slechts een gedeelte van zijn inkomen geniet omdat hij wegens ziekte verhinderd is zijn betrekking uit te oefenen, wordt het premieverhaal naar evenredigheid verminderd.

    Dit houdt in dat de pensioenopbouw van de zieke werknemer 100% is en dat de werkgever zorgt voor volledige afdracht van de premie. De korting op het salaris van 30% houdt in dat de werknemer over 70% van zijn inkomen het werknemersdeel van de pensioenpremie afdraagt. Het restant komt derhalve voor rekening van de werkgever.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken of het onderwerp Pensioen.

  • Bestaat er een checklist voor het opstellen van een bestuursformatieplan?

    De PO-Raad heeft geen uitgebreide checklist. Wel is er een beknopt overzicht waarmee u aan de slag kunt met het bestuursformatieplan.

    In het bestuursformatieplan moet het bevoegd gezag aangeven welke functies van welke omvang, aard en niveau op korte en lange termijn noodzakelijk zijn voor het verwezenlijken van de onderwijsdoelstellingen. Uit het bestuursformatieplan moet kunnen worden afgeleid welke functies boventallig zijn, voor welke omvang en waarom. Het bestuursformatieplan bevat vervolgens in ieder geval de volgende overzichten:

    • Het meerjarenformatiebeleid en de prognoses;

    • Een overzicht van de te besteden middelen en de lumpsumbekostiging;

    • Een overzicht van de formatieopbouw en andere bestedingsdoelen;

    • Een overzicht van de besteding van middelen, de vorming van reserves en voorzieningen en de overdracht van formatie.

    Het bestuursformatieplan bevat bij voorkeur een toelichting bij de overzichten. Het verdient aanbeveling de keuzes in het bestuursformatieplan nader toe te lichten.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken of het onderwerp HRM.

  • Hebben partners van moeders vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof na de geboorte van het kind?

    Vanaf 1 januari 2019 krijgen partners van de moeder recht op vijf dagen kraamverlof. Zij mogen dit opnemen in de vier weken na de geboorte van het kind. In art. 8.7 lid 1 sub l CAO PO staat dat de werknemer recht heeft op twee dagen kraamverlof. Indien er in een cao andere afspraken staan dan in de wet, gelden deze nog tot uiterlijk 1 juli 2019. Klopt het dat werknemers in het primair onderwijs tot 1 juli 2019 recht hebben op twee dagen kraamverlof? Of hebben zij vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof?

    Werknemers in het primair onderwijs hebben vanaf 1 januari 2019 recht op vijf dagen kraamverlof. Bij de totstandkoming van de CAO PO hebben de sociale partners nooit de intentie gehad om af te wijken van de wettelijke regels omtrent het kraamverlof. De sociale partners in het primair onderwijs blijven ook na de invoering van de Wet WIEG de wet volgen.

    Meer weten?

    Kijk ook eens bij het thema Werkgeverszaken of de onderwerpen Arbeidsrecht actueel en CAO PO.

Pagina's

Onderwerpen binnen Werkgeverszaken

  • HRM

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • CAO PO

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Arbeidsrecht actueel

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Ondersteuning bij Werkgeverszaken

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Pensioen

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

  • Aanpak lerarentekort

    Alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.