Hulp bij combineren leermaterialen

Icoon met tekst Samen vooruit met ICT

 

 

Instrumenten

  • Leermaterialen combineren en metadateren

    Wilt u maatwerk leveren aan leerlingen en kunnen differentiëren in de klas? Daarvoor heeft u een breed scala aan leermateriaal nodig zodat voor iedere leerling het juiste aanbod beschikbaar is. Dan is het prettig, om als school, flexibel met leermiddelen om te kunnen gaan en dus leermaterialen te kunnen combineren. Dat vraagt niet alleen om flexibele leermiddelen, het vraagt ook om een goed begrip van leerdoelen en waar de leerling staat op de leerlijn. Zo kan er een goede match ontstaan tussen het leermateriaal en de leerling. De kenmerken die aangeven welke leermaterialen de leerling gebruikt, welke leerdoelen er zijn, aan welke leerdoelen wordt gewerkt enzovoort, heten metadata. Hoe je deze informatie combineert en verwerkt zodat er goed inzicht ontstaat in de voortgang van de leerling? In de infographic ‘Leerdoelen en Metadata’ vindt u hierover meer informatie voor scholen die met dit vraagstuk bezig zijn. De infographic biedt scholen ook handvatten om met leveranciers (bijvoorbeeld uitgevers) hierover in gesprek te gaan.

    Let op: deze infographic is geschikt voor bestuurders die al veel ICT in hun onderwijs gebruiken.