Nederlandse leraren zijn zeer tevreden over beroep, school en salaris
Nederlandse leraren zijn zeer positief over hun beroep, de school en het salaris. Dat blijkt uit het internationale TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey). TALIS wordt elke vijf jaar uitgevoerd. Vorig jaar deden wereldwijd zo’n 250.000 leraren in het primair en voortgezet onderwijs uit 53 landen mee aan het onderzoek, waarvan nu de resultaten zijn gepresenteerd.
Zo’n 95% van de Nederlandse leraren in het primair onderwijs werkt met plezier op school. De meeste leraren zouden bovendien opnieuw voor het beroep kiezen. De leraren zijn daarnaast meer tevreden geworden over hun salaris en arbeidsvoorwaarden. In het primair onderwijs steeg die tevredenheid van 25% in 2018 naar 84% nu. Ook ten opzichte van collega’s in andere landen zijn Nederlandse leraren bovengemiddeld positief over het salaris. Veel leraren voelen zich gewaardeerd door leerlingen en ouders, al blijft erkenning vanuit de samenleving, de media en beleidsmakers daarbij achter.
Tegelijkertijd ervaart een deel van de leraren sterke werkstress. In het primair onderwijs geldt dit voor één op de tien: een toename ten opzichte van 2018. Belangrijke oorzaken zijn administratieve druk en de verantwoordelijkheid voor leerprestaties. Ook nemen problemen rond gedrag en communicatie toe: leraren noemen vaker het handhaven van gedragsregels, zorgen van ouders, en incidenten van verbaal geweld of intimidatie als stressfactoren. Steeds meer leraren hebben hier de afgelopen jaren mee te maken gekregen.
Begeleiding startende leraren sterk verbeterd
De begeleiding van beginnende leraren (inductie) is verbeterd. Bijna 90% van de beginnende leraren doet mee aan inductieactiviteiten. Ook wordt mentoring vaker ingezet. Beginnende leraren met 0 tot 3 jaar werkervaring ervaren met name in het primair onderwijs minder werkstress door specifieke taken. Ze voelen zich minder overbelast door lesvoorbereiding, administratie en het handhaven van gedragsregels.
De manier waarop inductie in Nederland wordt georganiseerd, wijkt af van die in andere landen. Nederlandse scholen geven vaker de voorkeur aan persoonlijke gesprekken, begeleiding door schoolleiders en samenwerking binnen netwerken. In de internationale vergelijking wordt de begeleiding van startende leraren in Nederland als voorbeeld voor andere landen aangehaald.
Vrijwel alle leraren namen het afgelopen jaar deel aan professionalisering. Nederlandse leraren geven vaker aan dat deze activiteiten een positief effect hebben op hun lesgeven, vergeleken met collega’s in andere landen.
Ook schoolleiders zijn (zeer) tevreden
Vrijwel alle Nederlandse schoolleiders zijn (zeer) tevreden met hun baan. Daarnaast geeft ruim 9 op de 10 schoolleiders aan met plezier op hun school te werken. Een ruime meerderheid van de schoolleiders is daarnaast (zeer) tevreden met het salaris. De tevredenheid over het salaris is licht gedaald, maar wel hoger dan in de landen om ons heen.
Schoolleiders in Nederland ervaren wel veel stress op het werk. Het gaat om een omvangrijke groep, in het primair onderwijs zien we een stijging van 49% in 2018 naar 59% in 2024. Het lerarentekort en te veel administratie zijn belangrijke oorzaken daarvan.
Mooie sector
Het TALIS onderzoek laat zien dat het primair onderwijs een mooie sector is om in te werken. Het primair onderwijs scoort goed ten opzichte van andere sectoren en ook internationaal staat Nederland hoog op de ranglijst van tevreden medewerkers.
Het TALIS rapport bestaat uit een internationaal deel waarin de verschillende deelnemende landen met elkaar zijn vergeleken. Daarnaast wordt in een nationaal rapport ingegaan op de werk- en leeromgeving op de Nederlandse scholen.
Het Kohnstamm instituut heeft een infographic gemaakt met uitkomsten van het TALIS onderzoek op het gebied van werktevredenheid en werkdruk.


