Nieuwe ronde subsidie basisvaardigheden van start
Van 3 tot en met 14 februari kunnen scholen subsidie aanvragen voor het versterken van de basisvaardigheden. Dit geldt alleen voor scholen die niet eerder middelen hebben ontvangen uit de subsidieregeling basisvaardigheden. De PO-Raad is teleurgesteld dat nu slechts een deel van de scholen een beroep kan doen op extra middelen, en blijft pleiten voor structurele financiering voor álle scholen.
Deze subsidie maakt onderdeel uit van het Masterplan Basisvaardigheden. De hoogte van de subsidie is 615 euro per leerling over schooljaar 2025/2026 en 2026/2027. Scholen in Caribisch Nederland krijgen voorrang. Verdere toekenning vindt plaats op:
- Regulier basisonderwijs: op volgorde van de hoogste naar de laagste achterstandsscore op peildatum 1 februari 2024, zonder drempel per leerling per vestiging;
- Gespecialiseerd onderwijs: op volgorde van het hoogste naar het laagste aandeel leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond per vestiging zoals berekend door DUO op peildatum 1 februari 2024.
Tweede ronde voor prioriteitsscholen
Voor zogenoemde prioriteitsscholen (scholen die van de Inspectie van het Onderwijs het oordeel ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’ hebben gekregen) volgt een tweede ronde. Zij kunnen van 1 september 2025 tot en met 12 september 2025 subsidie aanvragen. Prioriteitsscholen moeten gebruikmaken van ondersteuning van onderwijscoördinatoren van het ministerie van OCW (voorheen basisteams). Die voorwaarde geldt niet voor overige scholen.
Structurele financiering vanaf 2027
Het ministerie is voornemens deze middelen vanaf 2027 structureel uit te keren volgens het nieuwe instrument van ‘gerichte bekostiging’. Hiervoor is een wetswijziging nodig. Over dit wetsvoorstel loopt momenteel een internetconsultatie.
PO-Raad blijft kritisch
“Het versterken van de basisvaardigheden is een belangrijke opgave voor het onderwijs. Dit vraagt om een structurele aanpak over de hele linie. Wij betreuren het dat het ministerie langer dan nodig vasthoudt aan losse subsidies”, stelt Freddy Weima, voorzitter PO-Raad.
Weima ziet dan ook uitdagingen rond de totstandkoming van het Herstelplan Onderwijs: “Wanneer het ons lukt om binnen het Herstelplan tot gezamenlijke afspraken over de basisvaardigheden te komen, dan zullen hier structurele middelen tegenover moeten staan. Je kunt als sector niet duurzaam verbeteren wanneer de ene school wel middelen ontvangt en de ander niet. Dan kunnen we in eerste instantie alleen gefaseerd en met een deel van de scholen aan de slag met het Herstelplan. Dit wordt onderwerp van de vervolggesprekken met de partners en het ministerie van OCW.”
Meer informatie?
Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden voor scholen
Gewijzigde Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden voor prioriteitsscholen 2024