Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Het onderwijs moet de gevolgen van de coronacrisis niet repareren, maar starten met een renovatie. Dat stelt de onderwijsinspectie in de Staat van het Onderwijs 2021. ,,Als de ambitie van de reparatie is om het onderwijs terug te brengen tot de toestand van vóór 2020, dan zijn te veel leerlingen daar niet mee geholpen.” De PO-Raad zegt al langer, samen met partners uit kinderopvang en onderwijs, dat groot onderhoud aan ons stelsel nodig is. Dat vereist een meerjarige aanpak met voldoende tijd, heldere keuzes en structurele middelen.  

  • Tijdens de persconferentie heeft het kabinet vandaag aangekondigd dat de buitenschoolse opvang (bso) vanaf maandag 19 april weer open mag. De PO-Raad is verheugd voor de ouders, maar vooral voor de kinderen. Zij krijgen zo weer iets meer regelmaat. Het zal echter nog niet ‘normaal’ zijn. Zowel onderwijs als opvang moeten alert blijven op besmettingen met het covidvirus.

  • Op 2 juli 2020 presenteerde Merel van Vroonhoven als ‘onafhankelijk aanjager lerarentekort’ een eindverslag met dringende aanbevelingen voor verbeteringen in de aanpak van het lerarentekort. Naar aanleiding van deze aanbevelingen hebben de sectororganisaties het actieplan ‘Duurzaam werken in het onderwijs: een aantrekkelijk perspectief’ opgesteld. Dit plan behelst een voorstel voor een duurzame en integrale aanpak van arbeidsmarktvraagstukken in het onderwijs.

  • Groep 8-leerlingen kregen in schooljaar 2019-20 gemiddeld een definitief schooladvies dat lager uitviel dan in voorgaande jaren. De oorzaak is het schrappen van de eindtoets, daardoor kon het schooladvies niet naar boven bijgesteld worden. ,,Deze cijfers laten zien dat er iets elementair mis is met ons stelsel”, zegt Anko van Hoepen, vice-voorzitter van de PO-Raad.

  • Eind maart waren er minder scholen gesloten dan in december, vlak voor de volledige scholensluiting. Dat blijkt uit het meldpunt scholensluiting van de Onderwijsinspectie. Wel heeft het aangescherpte bron- en contactonderzoek en quarantaine-adviezen voor leerlingen tot 12 jaar geleid tot meer lesuitval op scholen in het primair onderwijs volgens de meting van Oberon in de week van 8 tot en met 12 maart.

  • Ben je als schoolleider of leraar betrokken (geweest) bij de keuze van een nieuw leermiddel? Dan horen we graag wat jouw ervaringen en wensen zijn ten aanzien van leermiddelen. Laat het weten via het Behoeftenonderzoek leermiddelen. Met de uitkomsten wil de PO-Raad bijdragen aan een verbetering van het keuzeproces.

  • De vaardigheid in rekenen-wiskunde van groep 8 leerlingen in het basisonderwijs is tussen 2011 en 2019 toegenomen. Desondanks "leren leerlingen niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen", zo stelt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport Peil Rekenen en Wiskunde. Het onderzoekt concludeert dat het lastig is voor scholen en leraren om het groeipotentieel van met name rekenvaardige leerlingen te benutten. 

  • Er wordt maximaal 143 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het opzetten van een Nationaal Onderwijslab, dit blijkt uit het rapport van de beoordelingscommissie van het Nationaal Groeifonds. Hiermee wordt slechts een deel van de investeringsvoorstellen voor het onderwijs toegekend. De commissie nodigt indieners nadrukkelijk uit om het veld meer te betrekken bij voorstellen in de projectontwikkeling en de governance.

  • Bij schoolgebouwen zijn verschillende ministeries betrokken. Omdat de problemen rondom onderwijshuisvesting complex zijn heeft minister Arie Slob (Onderwijs) een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) laten doen. Het onderzoek is inmiddels afgerond en heeft als doel het nieuwe kabinet te informeren over de knelpunten en mogelijke oplossingen rondom onderwijshuisvesting.

  • In Nieuwsuur wordt aandacht gevraagd voor de manco’s van de subsidieregeling om de ventilatie in schoolgebouwen te verbeteren. De PO-Raad, VO-raad en VNG hebben eerder in een brief aan minister Arie Slob (Onderwijs) aangegeven dat schoolbesturen drempels ervaren in de huidige regeling. Wat de PO-Raad betreft is het belangrijk dat knelpunten rondom onderwijshuisvesting op een integrale manier worden aangepakt.

Pagina's