Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Scholen hebben deze week een brief ontvangen van het ministerie van OCW over de levering van corona-zelftesten. Ook heeft het ministerie een handreiking gepubliceerd met meer informatie over het gebruik van de zelftesten. De PO-Raad ziet dat scholen zich tot het uiterste inzetten om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen tijdens de pandemie en hoopt dat de inzet van zelftesten het onderwijs wat lucht kan geven.

  • De schooladviezen zijn gegeven en vanaf vandaag wordt de eindtoets afgenomen. Kortom: een nieuw cohort Nederlandse groep 8-leerlingen is weer geselecteerd. Te vroeg, wat de PO-Raad betreft: ons systeem moet om. Dat adviseert ook de Onderwijsraad in zijn vandaag gepubliceerde advies: selecteer later, differentieer beter. 

  • De PO-Raad en VO-raad signaleren dat er in de sector onduidelijkheid bestaat rondom het melden bij Veilig Thuis, als ouders hun kind(eren) van school houden uit angst voor corona of omdat ze het onderwijsaanbod niet passend vinden. De juiste handelingswijze in dit soort gevallen zou volgens de raden moeten zijn om als school eerst het gesprek met de ouders aan te gaan om samen tot oplossingen proberen te komen.

  • De stappen in de tijd zoals het ministerie van OCW die beschreef in haar brief over het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), zijn bedoeld als suggestie aan de scholen. Dat blijkt uit de Q&A’s op de website over het NPO.

  • Tijdens de periode van onderwijs op afstand is de samenwerking tussen leraren, leerlingen en ouders veranderd. Een goed samenspel tussen leraar, leerling en ouder, waarbij de school of het bestuur ondersteuning biedt is cruciaal voor zo goed mogelijk onderwijs op afstand. Dat is één van de conclusies uit de verdiepende rapportage over de Monitor hybride onderwijs PO van Kennisnet en de PO-Raad. De rapportage geeft een unieke inkijk in hoe onderwijs op afstand is ingericht en ervaren en draagt bij aan het benutten van de geleerde lessen. 

  • Het onderwijs moet de gevolgen van de coronacrisis niet repareren, maar starten met een renovatie. Dat stelt de onderwijsinspectie in de Staat van het Onderwijs 2021. ,,Als de ambitie van de reparatie is om het onderwijs terug te brengen tot de toestand van vóór 2020, dan zijn te veel leerlingen daar niet mee geholpen.” De PO-Raad zegt al langer, samen met partners uit kinderopvang en onderwijs, dat groot onderhoud aan ons stelsel nodig is. Dat vereist een meerjarige aanpak met voldoende tijd, heldere keuzes en structurele middelen.  

  • Tijdens de persconferentie heeft het kabinet vandaag aangekondigd dat de buitenschoolse opvang (bso) vanaf maandag 19 april weer open mag. De PO-Raad is verheugd voor de ouders, maar vooral voor de kinderen. Zij krijgen zo weer iets meer regelmaat. Het zal echter nog niet ‘normaal’ zijn. Zowel onderwijs als opvang moeten alert blijven op besmettingen met het covidvirus.

  • Op 2 juli 2020 presenteerde Merel van Vroonhoven als ‘onafhankelijk aanjager lerarentekort’ een eindverslag met dringende aanbevelingen voor verbeteringen in de aanpak van het lerarentekort. Naar aanleiding van deze aanbevelingen hebben de sectororganisaties het actieplan ‘Duurzaam werken in het onderwijs: een aantrekkelijk perspectief’ opgesteld. Dit plan behelst een voorstel voor een duurzame en integrale aanpak van arbeidsmarktvraagstukken in het onderwijs.

  • Groep 8-leerlingen kregen in schooljaar 2019-20 gemiddeld een definitief schooladvies dat lager uitviel dan in voorgaande jaren. De oorzaak is het schrappen van de eindtoets, daardoor kon het schooladvies niet naar boven bijgesteld worden. ,,Deze cijfers laten zien dat er iets elementair mis is met ons stelsel”, zegt Anko van Hoepen, vice-voorzitter van de PO-Raad.

Pagina's