Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • De vaardigheid in rekenen-wiskunde van groep 8 leerlingen in het basisonderwijs is tussen 2011 en 2019 toegenomen. Desondanks "leren leerlingen niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen", zo stelt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport Peil Rekenen en Wiskunde. Het onderzoekt concludeert dat het lastig is voor scholen en leraren om het groeipotentieel van met name rekenvaardige leerlingen te benutten. 

  • Er wordt maximaal 143 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het opzetten van een Nationaal Onderwijslab, dit blijkt uit het rapport van de beoordelingscommissie van het Nationaal Groeifonds. Hiermee wordt slechts een deel van de investeringsvoorstellen voor het onderwijs toegekend. De commissie nodigt indieners nadrukkelijk uit om het veld meer te betrekken bij voorstellen in de projectontwikkeling en de governance.

  • Bij schoolgebouwen zijn verschillende ministeries betrokken. Omdat de problemen rondom onderwijshuisvesting complex zijn heeft minister Arie Slob (Onderwijs) een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) laten doen. Het onderzoek is inmiddels afgerond en heeft als doel het nieuwe kabinet te informeren over de knelpunten en mogelijke oplossingen rondom onderwijshuisvesting.

  • In Nieuwsuur wordt aandacht gevraagd voor de manco’s van de subsidieregeling om de ventilatie in schoolgebouwen te verbeteren. De PO-Raad, VO-raad en VNG hebben eerder in een brief aan minister Arie Slob (Onderwijs) aangegeven dat schoolbesturen drempels ervaren in de huidige regeling. Wat de PO-Raad betreft is het belangrijk dat knelpunten rondom onderwijshuisvesting op een integrale manier worden aangepakt.

  • Het ministerie van OCW publiceerde vandaag een stappenplan dat scholen helpt met het maken van een schoolscan. De scan is de eerste stap in het Nationaal Programma Onderwijs na Corona zoals het ministerie dat schetste. De PO-Raad constateert dat het stappenplan aansluit bij wat scholen al doen: in kaart brengen hoe de leerlingen ervoor staan. Bovendien is het stappenplan vrijwillig. 

  • Onderwijspersoneel krijgt in de vaccinatiestrategie geen aparte prioriteit, schrijven de ministers van en voor Onderwijs in een brief (link toevoegen) aan de onderwijssector. De gezamenlijke onderwijsorganisaties van basis- tot universitair onderwijs hadden hier begin januari om gevraagd. De ministers vinden prioriteit voor onder andere leraren niet nodig, omdat zij verwachten dat ‘al het onderwijspersoneel, dat bereid is zich te laten vaccineren, rond het begin van de zomervakantie in ieder geval een prik heeft ontvangen.’

  • Het Steunpunt Passend Onderwijs, de LBBO en de NVS-NVL organiseerden op 10 maart 2021 de conferentie ‘Passend onderwijs, hoe nu samen verder?’. In een online magazine vind je, naast een korte terugblik, bestuurders aan het woord over hun visie op passend onderwijs en interviews met de bevlogen gastsprekers.

  • Vanaf half april kunnen scholen een levering van zelftesten verwachten. De zelftesten in het reguliere basisonderwijs en speciaal (basis-) onderwijs zijn bedoeld voor gebruik door het onderwijspersoneel. In het voortgezet- en voortgezet speciaal onderwijs worden zelftesten ingezet voor het preventief testen van onderwijspersoneel en risicogericht testen van leerlingen. Het gebruik van zelftesten is altijd vrijwillig. OCW heeft deze week informatie hierover gestuurd naar scholen en schoolbesturen.

  • Het ministerie van OCW heeft de eerste regeling bekostiging personeel 2021-2022 gepubliceerd. De belangrijkste wijziging is dat prestatieboxmiddelen per 1 augustus 2021 op een andere wijze worden verstrekt: deels via de lumpsum en deels via een specifieke regeling voor professionalisering en begeleiding starters en schoolleiding.

  • Toen ze acht jaar geleden begon als voorzitter van de PO-Raad, vonden de leden dat Rinda den Besten haar werk goed had gedaan als ze de overheid uit hun nek hield. Op 1 april start ze als bestuurder van Jeugdbescherming Brabant en Veilig Thuis Brabant Noord-Oost en Zuid-Oost Brabant. Tijd dus om terug te blikken in een gesprek over emancipatie, verbinding en verantwoording.

Pagina's