Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Overweegt u de aanschaf van een energieregistratiesysteem voor uw schoolgebouw en bent u benieuwd naar tips van anderen? Of wilt u graag uw ervaringen met zonnepanelen delen met collega’s in de sector? Platform Bouwstenen voor Sociaal verzamelt praktijkervaringen van collega's in het maatschappelijk vastgoed. 

  • De kwaliteit van het onderwijs een boost geven door te leren van het buitenland? Erasmus+, het Europese subsidieprogramma voor onderwijs, jeugd en sport, biedt scholen en hun werknemers diverse subsidies aan voor allerlei projecten.

  • Het afgelopen schooljaar stonden drie keer zoveel vacatures voor leraren online als in het schooljaar 2014/2015. Op de meeste vacatures krijgen scholen niet meer dan vijf reacties. Het aantal vacatures dat na drie maanden nog altijd niet vervuld was, steeg in een jaar tijd van dertien naar twintig procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers over het lerarentekort die minister Slob (Onderwijs) vandaag naar de Kamer stuurde.

  • De cao-onderhandelingen voor het primair onderwijs zijn in volle gang. Tot de onderhandelingsdelegatie van de werkgevers behoren twee schoolbestuurders: Herbert de Bruijne (Schoolbestuurder Openbaar Onderwijs aan de Amstel in Amsterdam) en Jos Rijk (Schoolbestuurder Dordtse Schoolvereniging voor basisonderwijs op algemene grondslag). Het resultaat van het cao-overleg moet immers goed aansluiten bij de wensen van schoolbesturen en de afspraken moeten uitvoerbaar zijn. Welke blik nemen zij mee aan de cao-tafel?

  • Hoe zorg je dat je het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast? En hoe laat je nieuwe kennis goed landen? Het boek ‘Op de schouders van reuzen’ van hoogleraar en onderwijs blogger Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers geeft leraren uit het primair onderwijs inzichten uit de cognitieve psychologie. Dankzij financiële steun vanuit tien schoolbesturen, de Pabo Hogeschool Arnhem en Nijmegen, vakblad Didactief en de PO-Raad is dit boek tot stand gekomen en bovendien gratis digitaal beschikbaar. 

  • Meepraten over wat leerlingen in de nabije toekomst moeten leren? Bekijk dan de tussenproducten die teams van leraren en schoolleiders hiervoor hebben ontwikkeld en geef uw feedback! Reageren kan nog tot en met 27 januari.

  • Hoe kan een schoolbestuur de kwaliteitszorg binnen de organisatie verbeteren? Het is een urgente vraag, zeker nu de Inspectie van het Onderwijs sinds september 2017 haar vernieuwde toezicht begint en eindigt bij het schoolbestuur. De PO-Raad startte een pilot om schoolbesturen te ondersteunen bij de kwaliteitsverbetering.

  • Weet u aan welke touwtjes u moet trekken om het onderwijs op uw scholen nog beter te maken? Hoe u kunt bijsturen als het even minder goed gaat? Of hoe u het gesprek over onderwijskwaliteit effectief kunt voeren met ouders, leraren en anderen in en om de school? De PO-Raad houdt in 2019 en 2020 een belronde langs schoolbestuurders en biedt hen ondersteuning aan bij hun volgende stap in de kwaliteitszorg.

  • Is uw werk veranderd door passend onderwijs? Heeft u een positieve of negatieve ervaring rond passend onderwijs die u wilt delen? Op het online vertelpunt van het Ministerie van Onderwijs kunt u uw ervaring delen met minister Slob en met andere betrokkenen bij passend onderwijs in uw regio.

Pagina's