Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Een betere aansluiting van de lerarenopleidingen op de praktijk, een sterkere regionale samenwerking bij arbeidsmarktvraagstukken en de oprichting van een taskforce om de aanpak van het lerarentekort te intensiveren, dat zijn enkele aanbevelingen uit het rapport ‘Samen sterk voor elk kind’ van Merel van Vroonhoven. PO-Raad herkent de aanbevelingen en steunt de conclusies. 

  • Scholen kunnen vanaf heden een aanvraag indienen om komend schooljaar deel te nemen aan het experiment ‘samenwerking regulier en speciaal onderwijs’. Binnen dit experiment kan een geïntegreerde voorziening worden ingericht waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen. Scholen kunnen alle leerlingen zo een zo thuisnabij mogelijke onderwijsplek bieden en integraal tegemoetkomen aan hun ondersteuningsbehoeften. Leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte gaan hierbij zoveel mogelijk samen naar school en zitten in dezelfde klas.

  • Hoewel een aantal leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs nog midden in de Staatsexamens zitten, zijn er ook al leerlingen die deze week hun deelcertificaten of diploma in ontvangst mogen nemen. Vandaag wordt de vlag gehesen voor vso- leerlingen die dit jaar Staatsexamen hebben afgelegd. De PO-Raad feliciteert deze leerlingen van harte!

  • In maart 2020 is het Lerarencollectief officieel van start gegaan. Als beroepsgroep wil zij zich inzetten voor meer zeggenschap over het vakmanschap van leraren. Vanaf nu kunnen leraren zich aanmelden voor het lidmaatschap 2020/2021. 

  • Verschillende kabinetten hebben de afgelopen jaren flink bezuinigd op het budget voor onderwijsachterstanden. Welke invloed hebben deze bezuinigingen in de praktijk? De Tweede Kamer debatteert woensdag 1 juli over onderwijsachterstanden, het lerarentekort en kwetsbare leerlingen. Voorafgaand aan dit debat delen schoolbestuurders Wiely Hendricks (De Haagse Scholen) en Arnoud Wever (PCPO Midden-Brabant) hun ervaringen. 

  • In februari dit jaar is het onderzoeks- en kennisdelingsprogramma ‘Onderwijsachterstanden’ van start gegaan met een conferentie in de Rijtuigenloods. Leraren, schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers en onderzoekers deelden daar hun kennis, ervaringen en behoeftes over de bestrijding van onderwijsachterstanden. Een van de wensen was om een positievere benaming te hanteren. Daarom gaat het programma nu verder onder de naam 'Onderwijskansen'. 

  • Het verduurzamen van schoolgebouwen begint met goed inzicht in de aard en omvang van de bestaande gebouwenvoorraad. Tijdens de ondersteuning vanuit het programma Scholen op koers naar 2030 hoorden we dat gemeenten en schoolbesturen op zoek zijn naar relevante informatie, die in één oogopslag de verduurzamingsopgave voor het onderwijs toont.

  • Een breed toegankelijke kinderopvang voor twee dagen in de week voor alle kinderen van nul tot vier jaar. En een brede schooldag waarin onderwijstijd en opvangtijd flexibeler in elkaar overlopen. Twee punten uit de visie van het Platform Toekomst van Arbeid, waarmee aan het kabinet concrete bouwstenen werden aangereikt voor de toekomst van werk, leren en verzekeren.

  • Een toename van de economische groei en werkgelegenheid. Hogere welvaart én een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Met dit vooruitzicht presenteert het Platform Toekomst van Arbeid (PTA) vandaag een reeks aanbevelingen over werken, leren en verzekeren in de toekomst. De voorstellen zijn concreet, doorgerekend en kunnen rekenen op maatschappelijk draagvlak. Ze bieden inspiratie aan de programmacommissies van politieke partijen en een toekomstig kabinet. PTA is een platform van publieke en private partijen met een breed maatschappelijk draagvlak waarin vertegenwoordigers van publieke en private partijen op persoonlijke titel en los van de waan van de dag elkaar hebben gevonden.

  • Een nieuwe signaleringswaarde voor reserves bij onderwijsinstellingen is vandaag gelanceerd door het ministerie van OCW. Met dit nieuwe kengetal stijgt het totaalbedrag aan mogelijk bovenmatige reserves in het primair onderwijs in een keer van 2,4% naar 7,9% van de totale baten. De PO-Raad ziet dat veel schoolbesturen hun financieel management kunnen verbeteren en hun financiële positie kunnen afbouwen ten behoeve van het onderwijs. De PO-Raad heeft vragen bij de enorme stijging van de reserves door een nieuwe signaleringswaarde. Daarom wil de sectororganisatie onderzoeken hoe de berekening van de signaleringswaarde meer recht kan doen aan sectorspecifieke kenmerken.

Pagina's