Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Een gezonde leefstijl voor alle leerlingen in het speciaal onderwijs. Hoe kunt u als onderwijsprofessional hierbij ondersteunen? Met de Gezonde School-aanpak voor het speciaal onderwijs! Op de website lees je hoe je doelgericht en efficiënt werkt aan gezondheidsthema’s en welke Gezonde School-activiteiten aansluiten. 

  • Scholen moeten voor 1 december toestemming geven voor het automatisch uitwisselen van gegevens over hun eindtoetsdeelnemers en hun resultaten vanuit hun leerlingadministratiesysteem. Tot op heden moesten scholen de eindtoetsgegevens uit hun leerlingenadministratiesysteem zelf aanleveren. Een toestemming voor een automatische uitwisseling tussen het leerlingenadministratiesysteem en de toetsleverancier scheelt tijd en is veiliger.

  • Tot nu toe was er weinig bekend over de ervaringen van kinderen en passend onderwijs. De Kinderombudsman vroeg bijna 200 kinderen naar hun perspectief. Over het algemeen zijn kinderen best tevreden met het passend onderwijs dat zij krijgen. Toch loopt het spaak bij de meest kwetsbare kinderen: leerlingen met een meervoudige of complexe ondersteuningsbehoefte lopen op school vaker tegen problemen aan dan kinderen met lichte ondersteuningsvragen.

  • Het onderwijs staat bol van de mythes. Veel lesmethodes zijn gebaseerd op onderzoeken die bij nadere inspectie blijken te rammelen. Met die prikkelende stelling zette Pedro de Bruyckere schoolbestuurders op scherp tijdens de derde bijeenkomst van de leergang Regie op onderwijskwaliteit. Zijn boodschap: vertrouw nooit zomaar mooie cijfers. En bedenk dat geen enkele aanpak geschikt is voor iedereen.

  • Petra Krajenbrink werkt als bestuurder hard aan het organiseren van vruchtbare feedback in haar eigen organisatie. ,,Als je van je directeuren vraagt met alle partijen om je heen verantwoording af te leggen, vind ik dat je dat zelf ook moet doen.” Krajenbrink nam daarom deel aan een bestuurlijke visitatie. ,,Een waardevolle ervaring. Is mijn organisatie zoals ik denk dat die is? En zien anderen dat ook zo?’’

  • Deze week woonde minister Van Nieuwenhuizen de landelijke opening van Nationale Kraanwaterdag bij op OBS de Taaltuin. Dit jaar werken alle 10 Nederlandse drinkwaterbedrijven hieraan mee. Vandaag staat volledig in het teken van ‘Slim omgaan met kraanwater’ en ruim 7.000 basisschoolklassen en bso-groepen gaan hier vol enthousiasme mee aan de slag. Ook regionaal vinden openingen plaats en onthullen diverse schoollocaties zelfs een watertappunt aan alle leerlingen.

  • De Inspectie van het Onderwijs voert in het tweede halfjaar van 2020 een controle uit naar de rechtmatige verkrijging van de bijzondere bekostiging in 2020 voor leerlingen bij scholen in het basis- en speciaal onderwijs.

  • Schoolbestuurders uit verschillende sectoren krijgen de kans te leren van CEO’s uit het bedrijfsleven in een vernieuwd intersectoraal besturenprogramma. Deelnemers nemen een uniek kijkje in de keuken van vooruitstrevende Nederlandse bedrijven als McKinsey en UMCU en spreken met ceo’s als Wiebe Draijer (Rabobank) en Huub Vermeulen (bol.com). Die cultuur van ‘elke dag een beetje beter’, waar zit ‘m die in? ,,Bij bol.com herkende ik dat je als leidinggevende en bestuurder niet nadrukkelijk op de voorgrond moet staan.”

  • De protocollen voor het basisonderwijs, speciaal (basis-)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs zijn aangepast. Op basis van de aangepaste voorschriften van het kabinet, het Outbreak Management Team (OMT) en het RIVM zijn de richtlijnen in de protocollen gewijzigd. De nieuwe protocollen zijn weer te vinden op weeropschool.nl.

Pagina's