Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Met de verkiezingen in aantocht en met het oog op de komende formatie hebben de PO-Raad en andere partijen een brief aan de politiek en de Sociaal-Economische Raad (SER) gestuurd waarin we hen een aantal belangrijke punten meegeven als het gaat over de toekomst van kindvoorzieningen. In haar verkiezingsinbreng pleitte de PO-Raad al eerder voor 16 uur kinderopvang voor alle kinderen zodat ze hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen in een doorlopende ontwikkellijn. Een goede start is immers de beste basis.

  • De regeling Doorstroomprogramma’s po-vo voor gelijke kansen is in februari 2021 aangepast: Scholen uit het po mogen meedoen aan maximaal één doorstroomprogramma.

  • Informatiebeveiliging en privacy (IBP) is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in het onderwijs. Omdat IBP ook ingewikkelde materie kan zijn, helpt het om samen te werken en onderling kennis te delen. Daarom lanceren Kennisnet, SIVON, de VO-raad en PO-Raad binnenkort het Netwerk Informatiebeveiliging en privacy. Op 25 maart is de startbijeenkomst, aanmelden is vanaf nu mogelijk. 

  • Het PO-Raad congres, maar dan net even anders. Het digitale evenement 'de Toekomst van Goed Onderwijs' wordt verspreid over zes afleveringen, waarin we verschillende thema's behandelen rondom digitalisering van het onderwijs. Aanmelden is vanaf nu mogelijk. 

  • Eenvoudig berekenen wat jouw doelstelling is op het vlak van de banenafspraak en vervolgens de voortgang inzichtelijk maken. Dat is mogelijk met de ‘rapportagetool banenafspraak’. Het quotum-deel geeft een goed inzicht van het aantal banen dat een schoolbestuur moet realiseren volgens de banenafspraak. Het rapportage-deel zorgt voor een consistente rapportage van de inspanningen en resultaten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

  • Een breed palet met bewezen effectieve maatregelen is in april beschikbaar, stelde minister Arie Slob (Onderwijs) vorige week in het debat met de vaste Kamercommissie. Ook krijgt de Kamer twee keer per jaar een voortgangsrapportage, zo is afgesproken.

  • In het primair onderwijs zijn steeds meer leraren werkzaam met een universitair bachelor- of masterdiploma. Maar hoe worden zij ingezet? Welke rol(len) vervullen zij binnen de school en hoe kijken zij naar hun loopbaanperspectieven? Om antwoord te krijgen op deze vragen heeft het ministerie van OCW een onderzoek uitgezet. De Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB) en de PO-Raad ondersteunen dit onderzoek. Leraren en schoolleiders zijn van harte welkom om deel te nemen. 

  • In het onderwijs worden steeds meer (persoons)gegevens digitaal opgeslagen en uitgewisseld. Het is belangrijk dat dit op een veilige en verantwoorde manier gebeurt. Uit onderzoek in opdracht van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) blijkt dat er privacyrisico’s kleven aan het gebruik van Google G-suite. De risico’s zitten in het verzamelen van zogenoemde metadata door Google. SURF en SIVON ondersteunden dit onderzoek en zijn namens het onderwijs in gesprek met Google om ervoor te zorgen dat Google deze privacyrisico’s wegneemt. 

  • Hoe proberen scholen tijdens de coronacrisis gelijke kansen te bevorderen? En wat is de rol van ouders hierbij? We zochten het uit in de tweede editie van de Digitale sprong.

Pagina's