Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • In de regio’s Zeeland, Arnhem-Nijmegen, Alkmaar, Lelystad- Dronten en Leiden zijn vijf aspirant-opleidingsscholen voor het primair onderwijs gestart. Hiermee groeit het aantal (aspirant) opleidingsscholen voor het primair onderwijs naar 38. Een positieve ontwikkeling, want ‘Samen opleiden en professionaliseren’ zou volgens de PO-Raad de norm moeten zijn voor het opleiden en doorlopend professionaliseren van leraren. 

  • Het kabinet is tevreden over de voorstellen van leraren en schoolleiders voor een nieuw curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs, zo laat minister Arie Slob (Onderwijs) weten in een brief die hij maandag aan de Tweede Kamer stuurde. Volgens de bewindsman hebben zij hiermee een goede basis gelegd voor de daadwerkelijke kerndoelen en eindtermen die de komende tijd moeten worden uitgewerkt.

  • ,,Dit is een geweldige impuls voor de duurzaamheid.’’, zegt verantwoordelijk wethouder Jan Klink. ,,We weten dat er met de verduurzamingsopgave echt nog wel wat moet gebeuren aan de schoolgebouwen. Dus als dit helpt om die verduurzaming te versnellen kun je daar niet tegen zijn."

  • De Tweede Kamer neemt geen structurele maatregelen om het lerarentekort op te lossen. GroenLinks en PvdA hadden bij de stemmingen over de Onderwijsbegroting van 2020 in een amendement gevraagd om jaarlijks 241,5 miljoen euro extra beschikbaar te stellen voor het primair onderwijs. De coalitie, PVV, FvD en SGP steunden dit plan niet. De begroting voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor 2020 is aangenomen, maar onder andere SP, PvdA en FvD stemden tegen.

  • Minister Slob heeft onlangs het definitieve wetsvoorstel ‘Verduidelijking burgerschap in het funderend onderwijs’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Met dit wetsvoorstel wordt de wettelijke burgerschapsopdracht voor scholen minder vrijblijvend en wordt verduidelijkt wat precies wordt verwacht van scholen op dit vlak.

  • Welke (nood)maatregelen treffen schoolbesturen nu, waar is regionale samenwerking nodig en wat kan de PO-Raad hierin betekenen? Deze vragen stonden centraal tijdens de ochtendsessie die de PO-Raad op 21 november organiseerde over de aanpak van het lerarentekort. Met zo’n tachtig aanwezige leden is gesproken over oplossingsrichtingen en hoe deze bijdragen aan de ontwikkeling van de sector.

  • Schoolbesturen in het primair onderwijs ontvangen in december de uitbetaling van de € 150 miljoen voor arbeidsvoorwaarden. Het bedrag dat de schoolbesturen ontvangen is echter niet het definitieve bedrag. Begin 2020 vindt er een verrekening plaats, zodat de verdeling van dit extra geld voor alle onderwijssoorten in lijn wordt gebracht met de kosten die hiertegenover komen te staan.

  • Ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob (Onderwijs) willen dat jongeren meer gemotiveerd raken om te lezen en dat zij hierin weer plezier krijgen. Hierdoor moet hun leesvaardigheid verbeteren, die daalt namelijk al een aantal jaren. Ze roepen daarom op tot een leesoffensief.

  • ,,Leraar zijn, is zo’n mooi vak! Dat wil en blijf ik uitstralen.” Als Nancy Verheijen begint te vertellen, hoor je meteen het enthousiasme in haar stem. 27 jaar geleden stond ze zelf voor de klas bij basisschool Leander (voorheen Berg en Beek) te Sint Anthonis. Na ook een aantal jaren als IB’er gewerkt te hebben begon ze tien jaar geleden met het begeleiden, binden en boeien van startende leraren. En dat doet ze nog steeds.

  • Leden van de PO-Raad hebben massaal gereageerd op de ledenpeiling over de stand van zaken van de cao-onderhandelingen. Een ruime meerderheid van de leden van de PO-Raad steunt het dat we nu weer aan tafel gaan om tot een cao te komen. De uitkomst van de peiling is in de Arbeidsvoorwaardencommissie en het Algemeen Bestuur besproken en dient als belangrijke input voor de gesprekken die de PO-Raad... Lees verder

Pagina's