Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen gaat achteruit, schreven de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad afgelopen zomer in hun advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief. Scholen en bibliotheken werken op veel plekken al intensief samen, bijvoorbeeld door het inrichten van bibliotheken op scholen. Maar hoe kun je als schoolbestuur een strategische samenwerking aangaan met een bibliotheek, bijvoorbeeld om laaggeletterdheid tegen te gaan?

  • De Tweede Kamer wil weten of het aantal lesuren voor leerlingen in het primair onderwijs omlaag kan. Ze stemde dinsdag in met een motie van CDA en VVD die de Onderwijsraad opdracht geeft dit te onderzoeken. De partijen proberen er zo achter te komen of het verminderen van de lesuren kan bijdragen aan minder werkdruk voor personeel en het oplossen van de personeelstekorten. De Kamer stemde ook over andere moties.

  • Voor alle leerlingen moet er op reguliere scholen een passende plek te vinden zijn, vindt de Onderwijsraad. In een maandag verschenen advies stelt de raad dat het dan ook niet gewenst is om wettelijk mogelijk te maken dat particulier onderwijs de zorg voor kinderen met een zware ondersteuningsvraag overneemt. Wel kunnen publieke scholen bij particuliere scholen expertise en materiaal inkopen.

  • Vanaf 1 januari 2020 geldt voor werknemers in het openbaar onderwijs de ketenbepaling van het bijzonder onderwijs. In dit artikel lees je wat dit betekent voor de vervangingen die reeds voor die datum zijn begonnen.

  • Het project Baanbrekers biedt praktische ondersteuning voor schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs bij het realiseren van nieuwe banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Met het project nemen de PO-Raad en VO-raad praktische knelpunten weg die scholen tegenkomen bij het creëren van extra werkplekken. Op 11 november is het project Baanbrekers officieel gestart.

  • Als het aan het kabinet ligt, zit er voor het primair onderwijs deze kabinetsperiode niet meer in dan eenmalig extra geld zoals vorige week werd afgesproken in het convenant tussen sectorraden, bonden en minister. Tijdens het debat over de Onderwijsbegroting donderdag beloofden verschillende partijen, coalitie en oppositie, wel de vólgende periode extra te willen investeren.

  • Hoe zorgen we voor meer diversiteit in de lerarenteams? En waarom kiezen er eigenlijk zo weinig mannen voor de pabo? Terechte vragen waar het onderwijs al enige tijd mee worstelt. Schoolteams zijn nog geen goede afspiegeling van de samenleving. En dat moet anders. Daarom hebben de PO-Raad, Meestert! en het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO) zich verenigd in de Alliantie ‘Divers voor de Klas’. 

  • De instroom in de ww vanuit het primair onderwijs is de afgelopen jaren sterk gedaald. Hoe kan het dan toch dat er een ww piek is in de zomerperiode? En waarom is er instroom in de ww terwijl het po kampt met een oplopend lerarentekort? Vragen die tijdens het debat over de Onderwijsbegroting in de Tweede Kamer ook aan bod kwamen. In dit artikel een aantal feiten en cijfers over werkloosheid in het primair onderwijs en de zogenaamde zomerpiek.

  • Technologie ontwikkelt zich steeds sneller en het gebruik ervan wordt almaar groter. Producten en diensten van grote technologiebedrijven als Microsoft, Google en Apple worden veel gebruikt in het onderwijs. Vooral bij gratis software rijst regelmatig de vraag op hoe het gesteld is met de privacy van leerlingen. Hoe kijkt de PO-Raad naar het gebruik van producten van de bekende ‘techreuzen’?

  • Het primair en voortgezet onderwijs hoeven deze kabinetsperiode hoogstwaarschijnlijk niet te rekenen op structurele oplossingen voor het oplopende lerarentekort in de vorm van hogere salarissen. Zo bleek uit de behandeling van de Onderwijsbegroting woensdag in de Tweede Kamer.

Pagina's