Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Om goed inzicht te krijgen in de effecten van de huidige maatregelen op scholen en eventuele organisatorische problemen doen het ministerie van OCW en Oberon maandelijks een peilingsonderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op scholen. De vragenlijst voor de vierde peiling wordt op 15 maart gemaild en kan door scholen worden ingevuld tot 22 maart.

  • Het kabinet heeft aangekondigd dat kinderen tot en met 12 jaar weer zwemles mogen krijgen vanaf 16 maart. NL Zwemveilig heeft in het witboek over zwemveiligheid informatie gebundeld over hoe scholen kunnen bijdragen aan de zwemveiligheid van leerlingen.

  • Hoe voorzien we het onderwijsveld van maatschappelijk relevante informatie? Vanuit zijn functie adviseur OCW Taxonomie bij de Dienst Uitvoering Onderwijs is dat voor Hans Plomp de centrale vraag in zijn dagelijks werk: “Met als taak om het onderwijs te ondersteunen bij de wettelijke verplichting van verantwoorden, vraagt DUO al gegevens van schoolbesturen op het gebied van financiën en bedrijfsvoering op. Daar zijn personeelsgegevens bij gekomen en daarmee dragen we bij aan de Benchmark PO&VO voor het thema overhead.”

  • Sinds 1 augustus 2020 is het wettelijk verplicht dat alle schoolterreinen geheel rookvrij zijn. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat het aantal rookvrije schoolpleinen in het primair onderwijs is gestegen naar 98% sinds de invoering van de wet.

  • De onderwijssegregatie in Nederland neemt toe. Het gaat hierbij om segregatie op basis van sociaaleconomische status van de ouders. Het risico van segregatie is dat verschillende groepen kinderen...

  • Een dekkend aanbod aan scholen waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen in een geïntegreerde voorziening waarin leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte zo veel als mogelijk samen naar school gaan, in dezelfde klas zitten en op het zelfde schoolplein spelen. Dat is de ontwikkeling richting inclusiever onderwijs. De beleidsregel experimenten samenwerking regulier en speciaal onderwijs, die 29 juni 2020 gepubliceerd is, maakt het mogelijk om intensieve samenwerking tussen speciale en reguliere scholen aan te gaan. 

  • Met de verkiezingen in aantocht en met het oog op de komende formatie hebben de PO-Raad en andere partijen een brief aan de politiek en de Sociaal-Economische Raad (SER) gestuurd waarin we hen een aantal belangrijke punten meegeven als het gaat over de toekomst van kindvoorzieningen. In haar verkiezingsinbreng pleitte de PO-Raad al eerder voor 16 uur kinderopvang voor alle kinderen zodat ze hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen in een doorlopende ontwikkellijn. Een goede start is immers de beste basis.

  • Update bericht - Scholen hebben veel vragen over wat er wel en niet wettelijk is toegestaan ten aanzien van het registreren van een eventuele coronabesmetting. Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) mogen gezondheidsgegevens niet geregistreerd worden. Onwerkbaar, vindt de PO-Raad. Daarom zijn wij in gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens en het ministerie van OCW. Om scholen te ondersteunen hebben de PO-Raad en VO-raad een handreiking ontwikkeld.   

  • De regeling Doorstroomprogramma’s po-vo voor gelijke kansen is in februari 2021 aangepast: Scholen uit het po mogen meedoen aan maximaal één doorstroomprogramma.

  • Informatiebeveiliging en privacy (IBP) is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in het onderwijs. Omdat IBP ook ingewikkelde materie kan zijn, helpt het om samen te werken en onderling kennis te delen. Daarom lanceren Kennisnet, SIVON, de VO-raad en PO-Raad binnenkort het Netwerk Informatiebeveiliging en privacy. Op 25 maart is de startbijeenkomst, aanmelden is vanaf nu mogelijk. 

Pagina's