Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Dossier | Aanpak lerarentekort
    • Dossier | De centen van de sector
    • PO-Raad in de media
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Het primair onderwijs in cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Jaarverslag
    • Goed Bestuur
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • Leren met ICT
      • Ondersteuning bij ICT
      • Privacy
    • Krimp
    • Lerarentekort
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
      • Voor- en vroegschoolse educatie
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Passend onderwijs
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Anders organiseren
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
    • Speciaal onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
        • Normalisering rechtspositie ambtenaren
      • Cao primair onderwijs
        • CAO PO 2018-2019
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • HRM
      • Pensioen
  • Ledenondersteuning
    • Helpdesk
    • Kennisgemeenschappen
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslagen
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenAB-lid Wiely Hendricks: 'Verandering'

AB-lid Wiely Hendricks: 'Verandering'

15-03-2016
Vereniging PO-Raad

foto wiely hendricksHet negenkoppige Algemeen Bestuur van de PO-Raad bestaat uit leden van de PO-Raad en verbindt de vereniging zo met haar leden. In verschillende blogs op Mijn PO-Raad geven zij dit schooljaar hun kijk op actuele ontwikkelingen in de sector. In deze blog kijkt Wiely Hendricks, voorzitter van het college van bestuur van Stichting De Haagse Scholen, naar verandering. Zijn boodschap: wees altijd positief en enthousiast over veranderingen, maar koester tegelijkertijd ook de gebruiken en gewoonten in het onderwijs van nu die behouden moeten worden.

Onlangs kreeg ik een boek cadeau met de titel 'Verandering van tijdperk', ondertitel: 'Nederland kantelt'. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het lezen van zakelijke literatuur niet tot mijn hobby reken, maar dit boek trok mijn aandacht; omdat ik steeds meer geïnteresseerd raak in de vraag: hoe zal deze periode, de jaren nul en tien, de geschiedenisboeken ingaan?

De auteur van het boek is voor zichzelf tot een conclusie gekomen, ik citeer ,,Een keer in de zoveel tijd verandert er zo veel fundamenteels op zo veel terreinen dat we niet spreken van een tijdperk van verandering, maar van een verandering van tijdperk”. Ook in onze sector is het besef doorgedrongen dat de wereld snel verandert en dat we het onderwijs moeten aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Het platform Onderwijs2032 is ontstaan uit het besef van de staatssecretaris dat een vernieuwing van het onderwijs noodzakelijk is.

Toen mijn organisatie, Stichting De Haagse Scholen, in 2015 in nauw overleg met onze leerkrachten en directeuren nadacht over de toekomst van het onderwijs in onze scholen, viel mij op dat echt iedereen van mening was dat het onderwijs moest veranderen, maar er waren behoorlijke verschillen in inzicht over de aard en inhoud van die veranderingen. In de kern van de zaak hebben we elkaar gevonden in drie observaties die moeten leiden tot verandering. De eerste betreft de bovenmatige aandacht voor toetsen in het Nederlands onderwijs. Deze heeft eraan bijgedragen dat er verhoudingsgewijs te veel aandacht is geweest voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen op een belangrijk, maar betrekkelijk klein, smaldeel. De tweede constatering betreft het feit dat we, als het gaat om de denkkracht van kinderen, de onderzoekende en creatieve vaardigheden te weinig aanspreken. Tot slot denken we dat als we de kinderen meer verantwoordelijkheid leren nemen voor het eigen leerproces, wij de leerprestaties van kinderen kunnen verbeteren. 

Vrij zeker zullen veel, zo niet alle schoolbesturen de komende tijd aan de slag gaan met vernieuwing van het onderwijs. Sommige zijn zelfs al volop bezig. De uitkomsten van de verdieping op Onderwijs2032 zullen daarbij nog een extra impuls geven. 

En toch. Hoe enthousiast ik zelf ook ben en hoeveel enthousiasme ik ook in de scholen zie, het gebeurt me de laatste tijd vaak dat ik terugdenk aan een training die ik in 1992 bij de Baak deed. Op de eerste dag was marketing het onderwerp. Een goeroe in dat vakgebied begon zijn training met het projecteren van een Engelstalige tekst. Deze tekst kwam neer op de volgende boodschap: ,,We kunnen toch met zekerheid constateren dat er nooit eerder in de geschiedenis zoveel veranderingen in de samenleving zichtbaar worden als nu het geval is”. Dit bleek een citaat uit een Amerikaanse krant uit 1827. Wat betekende dit voor mij en wat is mijn boodschap in deze blog? Wees altijd positief en enthousiast over veranderingen. Zonder veranderingen geen verbetering. Maar laat je niet verleiden tot de gedachte dat juist jouw tijd zo bijzonder is dat een onvermijdelijke en allesomvattende verandering onder stoom en kokend water tot stand moet komen. Er zijn ook gewoonten en gebruiken in het onderwijs van nu die we moeten behouden.

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 31 mei 2016

Trefwoorden

  • Blog
  • #onderwijs2032
  • Wiely Hendricks

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Onderwijsorganisaties roepen Kamer op om curriculumherziening niet stil te zetten

    17-02-2017
  • Anko van Hoepen: 'We kunnen nu écht van start met herziening curriculum’

    15-02-2017
  • Geen aparte wet voor burgerschapsonderwijs

    07-02-2017
  • Anko van Hoepen: ‘Onze kracht ligt in verbinden’

    24-01-2017
  • AB-lid Bert Tuk: 'Wat doet u eigenlijk precies?'

    15-11-2016

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 09:00 tot 17:00)
Helpdesk bereikbaar op werkdagen van 8:30 -12:30u. via deze pagina: Helpdesk
E-mailadres: helpdesk@poraad.nl

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin
  • Login op Mijn PO-Raad

    • Registreren
    • Wachtwoord vergeten?
    • Over mijn.poraad.nl