Nieuws

ABP-pensioen voor partner verandert

De ABP-regeling voor PartnerPlusPensioen (PPP) wordt opgeheven per 1 januari 2016. Dit heeft gevolgen voor werknemer en werkgever. Aanleiding voor de opheffing van het PPP is dat het ABP Partnerpensioen wordt gewijzigd. Dit Partnerpensioen, dat bij overlijden van de pensioengerechtigde op of na het 67e jaar het pensioen van de partner aanvult tot 70 procent, wordt per 1 januari voor alle ABP-deelnemers verhoogd. Iedereen spaart dus voortaan voor een aanvulling tot 70 procent voor de partner. Alleen begint de opbouw hiervan pas op 1 januari 2016.

Voor oudere werknemers levert dit niet meer zoveel op, behalve voor degenen die tot nu toe tevens voor het PPP spaarden. Zij zullen hun eerder ingelegde bedrag meenemen en zo sneller de aanvulling tot 70 procent voor hun partner bereiken.

Door de nieuwe algemene regeling is er geen fiscale ruimte meer voor het ABP PartnerPlusPensioen (PPP). Inleggen hiervoor kan per 1 januari dus niet meer.

Wat betekent dit voor werkgevers?

Vanaf 1 januari 2016 is het niet meer mogelijk PPP aan te leveren in de maandelijkse pensioenaangifte ABP. Er hoeft ook geen premie meer voor te worden afgedragen. Werkgevers wordt gevraagd de gegevensaanlevering en afdracht van de premie voor PPP met ingang van 1 januari 2016 stop te zetten.

Meer weten?

Wie meer wil weten, kan contact opnemen met het ABP.

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten