Adviesrapport aanpak polarisatie: 'Begin bij lerarenteams zelf'

Als leraren of jeugdhulpverleners het wereldbeeld en de waarden van jongeren willen vormen, moeten ze beginnen bij zichzelf. Die conclusie trekt speciaal rapporteur Naïma Azough (ex-Tweede ­Kamerlid voor GroenLinks) in een rapport over de preventie van extremisme en polarisatie. Om professionals te ondersteunen richt het kabinet een nieuw kennisplatform en een hulplijn in. 

Azough bood haar adviesrapport gisteren aan minister Bussemaker (onderwijs) en staatssecretaris Van Rijn (volksgezondheid) aan. Ze onderzocht hoe professionals in onder andere het onderwijs nu werken aan de preventie van extremisme en polarisatie en welke ondersteuning zij daar bij nodig hebben.

Volgens Azough kan die ondersteuning voor professionals beter. Ze zouden moeten worden geholpen om 'professionele eenzaamheid' te voorkomen en aan deze thema's zou meer aandacht moeten worden besteed, ook als er geen incidenten zijn. Als professionals er niet alleen voor staan en meer samenwerken, kan dat helpen sociale spanningen te voorkomen, denkt de rapporteur. 

Vragen en ondersteuning

Het nieuwe Kennisplatform en de hulplijn zullen worden ingericht door het ministerie van Sociale zaken. Scholen kunnen met vragen over sociale veiligheid ook terecht bij Stichting School en Veiligheid. Via deze website is ook een gratis e-learningmodule beschikbaar. 

 

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 30 mei 2017

Nieuwscategorieën