Afspraken sponsoring op school opnieuw bekrachtigd in convenant
Reclame in lesmaterialen en leermiddelen is uit den boze. En een bedrijf dat een school sponsort, mag nooit voordeel halen uit onkunde of goedgelovigheid van leerlingen. Dat zijn enkele van de afspraken die scholen en hun besturen, leerlingen, leraren, ouders en uitgeverijen opnieuw hebben gemaakt in een nieuw convenant Sponsoring. Dit convenant moet scholen en andere partijen houvast geven bij het maken van afspraken met bedrijven en leerlingen beschermen.
Veel scholen krijgen te maken met een vorm van sponsoring wanneer zijn samenwerken met bedrijven om leerlingen te laten leren. Zo zijn er bedrijven die een gastles geven op school. De ondertekenaars van het convenant vinden het belangrijk dat daarbij geen vormen van sponsoring ontstaan ‘die een negatief effect hebben op de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van leerlingen’. Het convenant helpt dit te voorkomen. 'Het convenant geeft niet alleen heldere richtlijnen aan besturen en scholen, maar zorgt ook voor meer duidelijkheid bij bedrijven die overwegen een bijdrage te leveren aan het onderwijs. Daarnaast stelt het ouders en medezeggenschapsraden in de gelegenheid een sterke positie in te nemen ten aanzien van het sponsorbeleid op hun school', aldus staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) in een brief aan de Tweede Kamer.
Het convenant is een nieuwe versie van het convenant dat in 2009 was gesloten. Dit was inmiddels verlopen. Destijds gemaakte afspraken zijn opnieuw bekrachtigd en gelden tot en met 2018.